Debat om digitale tv-kanaler, HDTV, tv-distributører og alt hvad der vedrører modtagelse af tv-signal

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

MartinNordic, jeg så ikke dit indlæg før mit blev færdigt små 2 timer senere. Tror siden må have været "klar" og jeg har set noget fodbold og fuldt op på mit Norlys-TV2 Norge-EM-sending-projekt :). Signal væk ved: optakt, selve kamp, nedtakt og opsamling af dagen derefter fuld signal. Tror ikke der er mere at hente her.

Mit "ja det ville være fint" var faktisk til Beckham omkring at det ville være fint hvis Flatpanels ville spørge Norlys - lidt mere vægt her. Læser i med Flatpanels :).

Norlyskanalen er faktisk eneste med 25 Hz tror jeg.

Jeg har en anden observation omkring mine DR1 og DR2 kanaler: opdaget 3 lodrette svage lyse linjer med ens mellemrum, ses kun ved mørkere baggrund. Ikke set på andre kanaler og set på 2 tv så ikke tv specifikt. Har forsøgt at rode lidt med kabler. Ser andre Norlys-kunder det?
Efter at have rykket Norlys for svar, så kom denne tilbagemelding om at det ikke bliver ændret lige foreløbig: "Det er et bevidst valgt at det er rettet tilbage til 720p. 1080p har givet for mange problem ude ved kunderne der ikke har haft nyere tv."

En underlig forklaring, synes jeg, og bemærkelsesværdigt at det først er et problem her i 2024 og ikke for flere år siden da DR1 og DR2 skiftede til 1080i hos Stofa/Norlys.
En meget underlig forklaring, et 720 TV vil fint kunne modtage et 1080 signal, det er de kompatible med.
Hos You See er DR kanalerne i 1080, så der skulle de så have samme problem, det har der ikke været skrevet/klaget om.
Ligeledes hvad med andre kanaler hos Norlys som er i 1080.?
Morten1 skrev: 11 jul 2024, 23:33 Drejer det sig og økonomi eller båndbredde et sted ? Hvad er mon den reelle årsag til at de ikke sender i 1080?
Ja hvorfor mon, ser man på denne liste, viewtopic.php?p=277294#p277294, så ser det ud til at alt sendes i 720 med 9-10 Mbit/sec, data er fra 2022.
Det kan ses ved at du bruger TVet udenom Humax boksen, og trykker på Info knappen, så vil man kunne se det.
flat1000 skrev: 15 jun 2024, 20:48 Efter al EM-sending er overstået er norsk TV2 igen tilbage. Coincidence? I think not :).

Det kunne også være sjovt at høre fra vores Yousee-brødre om norsk TV2 også på mystisk vis er væk, når EM-indhold sendes.

Fun fact: NRK1 lider åbenbart ikke af dette problem.

Tilføjelse:
Lavede lidt sammenligning mellem Sport X, SVT2 og Das Erste og her er min simple konklusion af kvaliteten:
Sport X > Das Erste > SVT2
tildelte bitrate måske eneste forskel

mig bekendt har yousee, ikke Tv2 Norge
JornH skrev: 12 jul 2024, 23:07 Med Yousee kan jeg kun se det på boksen, da jeg har Norlys kun med kabel i tvet.
Det kan ikke ses på Humax'en, der kan kun ses hvilket signal den sender ud f.eks 2160, ikke hvad der modtages f.eks 1080.