Kinesiske Hisense og TCL fortsætter med at tage markedsandele fra de sydkoreanske giganter i segmentet for premium-TV. For første gang er Samsungs dominans truet.
Det fremgår af en ny rapport fra analysefirmaet Counterpoint Research om det globale premium TV-marked i 1. kvartal 2025.
- "Omsætningen for Hisense og TCL steg med henholdsvis 87% og 74% sammenlignet med året før. Hisenses markedsandel i antal enheder på premium TV-markedet steg fra 14% i Q1 2024 til 20% i Q1 2025, og deres omsætningsandel steg fra 13% til 17%. TCLs andel i antal enheder sprang fra 13% til 19%, og deres omsætningsandel steg fra 13% til 16%. Ud over de to største i Kina opnåede også Xiaomi og Skyworth markante fremgange," skriver Counterpoint Research (maskinoversat).
- "Disse fremskridt kom i høj grad på bekostning af de to sydkoreanske giganter (LG og Samsung, red.)."
Samsungs dominans truet
Efter næsten to årtiers dominans på TV-markedet står Samsung nu for første gang overfor en reel trussel, ifølge rapporten. Den sydkoreanske producent har været markedsleder på TV-markedet i 19 år i træk.
Samsung var markedsleder på salg af miniLED LCD TV frem til 2023, men blev i 2024 overhalet først af TCL, dernæst af Hisense og Xiaomi, ifølge markedsdataene.
Samsung har siden rettet større fokus mod OLED TV. I 2024 solgte Samsung for første gang flere OLED TV end miniLED LCD TV.

Væksten år-til-år hos de 5 største TV-mærker globalt. Kilde: Counterpoint Research Advanced TV Shipment and Forecast Report
Væksten drives af store skærme
Rapporten fremhæver et afgørende vækstmarked for Hisense og TCL: Meget store miniLED LCD TV bliver stadigt billigere, mens store OLED TV fortsat er dyre.
De høje priser på store OLED TV forventes at falde noget i 2025 – særligt 77- og 83-tommer OLED, ifølge branchekilder, som Flatpanels har talt med. Men er det nok?
- "MiniLED TV konkurrerer typisk i samme prisklasse som OLED TV, men på grund af forskellen i panelpriser mellem OLED og LCD står forbrugerne ofte med valget mellem en mindre OLED eller en større MiniLED," sagde Counterpoint Research-direktør Bob O'Brien. "Et stigende antal forbrugere vælger MiniLED."
Især salget af premium-skærme på 75 tommer og opefter steg med 79% fra år til år, mens omsætningen steg med 59%.

Kilde: Counterpoint Research Advanced TV Shipment and Forecast Report