Alt dansk børneindhold på YouTube bør opfattes og reguleres, som om det var børne tv på en almindelig tv-kanal, mener Forbrugerrådet Tænk.
Det vil sige alt indhold, ikke kun forskellige varianter af reklame/sponsoraftaler, som influencere indgår med produkter/brands.
På YouTube (og sociale medier) er børneunderholdning og reklame smeltet sammen på kanaler drevet af indflydelsesrige influencere, som følges af børn og unge. YouTube og SoMe er til dels blevet børnefjernsyn anno 2025. Bare uden alle de regler, der skal beskytte børn, skriver Tænk.
Det kan eksempelvis være en lang video af en smagstest af Monster-energidrikke med yndlings-youtuberen. Eller en af de store danske influenceres videoer, som er en 12-minutter lang reklame for Elgiganten, hvor nogle børn får lov til at tømme en butik på ét minut.
Piger og drenge er på YouTube
Børn har ikke et YouTube-forbrug, der er lige så skyhøjt som unge og voksne, målt på alle skærme, ifølge 'DR Medieudviklingen 2024'.
Ikke desto mindre bruger piger 4-8 år i gennemsnit 25 minutter pr. dag på YouTube, mens drenge bruger 28 minutter.

Forældre har selv nogle valgmuligheder
YouTube tilbyder i dag aldersbaserede indholdsniveauer, hvor forældre kan vælge passende niveau for deres børn (De mindste børn, Mindre børn og Større børn) eller manuelt styre, hvad børn kan tilgå.
Der findes til visse enheder også YouTube Kids, der tilbyder en kontrolleret platform til børnevenligt indhold.
- "Det er vigtigt at understrege, at hverken YouTube Kids eller en aldersindstillet YouTube-kanal er en garanti mod ubehageligt eller skadeligt indhold. Derfor anbefaler vi, at du altid er opmærksom på, hvad barnet ser på YouTube," skriver Børns Vilkår på deres hjemmeside.
Usundt redaktionelt indhold bør være ulovligt
Forbrugerrådet Tænk mener, at det er utilstrækkeligt.
Frivillige branchekodeks, der skal beskytte børn mod både skadelig påvirkning og reklame, er ikke godt nok. Det danske indhold på YouTube, der ses af børn, bør reguleres af Radio- og tv-nævnet.
Det bør være ulovligt for YouTube-producenter at lave videoer, hvor værter eller medvirkende eksempelvis spiser meget junkfood, også selvom det ikke er en del af et traditionelt kommercielt samarbejde, foreslår forbrugerorganisationens seniorjurist Marie Frank-Nielsen. Hun mener, det er problematisk, at YouTubere "prøver at sælge en drøm om McDonald's," også selvom de ikke bliver betalt for det, sagde hun til Jyllands-Posten.
Radio og tv-nævnet ser nærmere på YouTube
Radio og tv-nævnet, der bl.a. udsteder sendetilladelser i Danmark og sikrer at radio og tv-stationer overholder loven, arbejder nu på at definere, hvornår børneindhold, delt på YouTube, også er omfattet af Radio- og tv-nævnets regler for VOD-tjenester.
- "Nævnet er i gang med at udarbejde en opdateret vejledning for video on demand-tjenester med særligt fokus på at præcisere, hvornår visse udbydere af audiovisuelt indhold på videodelingsplatforme og sociale medier også er omfattet af Radio- og tv-nævnets regler for VOD-tjenester," skriver nævnet til Flatpanels.
Vejledningsmaterialet offentliggøres på Slots- og Kulturstyrelsens hjemmeside, når det er klart.