Vi er ved at tabe en dansk børne- og ungdomsgeneration på gulvet, mener Kulturminister Jakob Engel-Schmidt, hvorfor han har nedsat en arbejdsgruppe med et konkret mål.
Arbejdsgruppen blev faktisk nedsat allerede i foråret 2024 med repræsentanter fra Producentforeningen, Danske Filminstruktører, Filmværkstedet, TV 2 Danmark, DR og Det Danske Filminstitut (DFI).
Formålet er at udvikle nye danske film og tv-programmer til børn og unge af høj kvalitet, som på ny kan kan trække familier i biografen, samle familier i sofaen, og bruges i skolerne.
Udfordringen med YouTube
Udfordringen er, ifølge Kulturministeren, at alt for mange børn søger mod internationale platforme som YouTube, Snapchat og TikTok, hvor de ser udenlandske film og serier.
I biograferne er danske børne- og ungdomsfilms markedsandel faldet fra 28% i 2015-2019 til 18% i 2020-2024. Siden 2020 har biograferne i gennemsnit kun haft premiere på fire børne- og ungdomsfilm om året.
- "Vi er ved at tabe en generation af børn og unge på gulvet, som er afhængige af TikTok og Youtube. Samtidig har danske kvalitetsfilm og tv-serier mistet den stærke position, hvor de har samlet familierne i biograferne og i sofaen. Både fordi børn og unge har mistet interessen, og fordi der i de seneste år har været biograf-tørke, når det gælder premierer på danske børne- og ungdomsfilm. Derfor er det på høje tid at reagere," siger Kulturminister Jakob Engel-Schmidt.
Det er internationale platforme, der lever af reklameindtjening. Derfor optimeres indholdet og anbefalingerne til at være vanedannende. Forbrugerrådet Tænk mener, at børne-tv på YouTube bør reguleres som almindelige tv-kanaler.

Danske public service-institutioner har i årtier skabt populært børne-tv såsom Bamse & Kylling, Onkel reje og Anna & Lotte. Foto: DR
Ved at blive ført ud i livet
Det oplyses, at to af anbefalingerne er ved at blive ført ud i livet: Det Danske Filminstitut, DR og TV 2 vil indlede et forpligtende samarbejde om blandt andet viden, finansiering og talentudvikling. DFI har netop etableret et børn- og unge-center.
- "Jeg er derfor utroligt glad for, at stærke aktører som Det Danske Filminstitut og DR og TV 2 går sammen i en fælles koordinationsøvelse i stor skala, som handler om at dele viden, finde penge og få mest muligt ud af de talenter, vi har. Samtidig fjerner DFI noget af det bureaukrati, filmproducenterne møder. Jeg ser gerne, at hver tredje solgte biografbillet til en børne- og ungdomsfilm i fremtiden er til en dansk film, og at DR og TV 2 når ud til langt flere børn og unge end nu," siger Kulturministeren.
Det fremgår af arbejdsgruppens anbefalinger, at indholdet skal distribueres "i trygge rammer". DR publicerer i dag meget børneindhold på YouTube.
Der åbnes også for højere støtte til børne og ungeprojekter. Danmarks nye Institut for Spiludvikling, NIMBI, skal også inddrages.
Hele rapporten fra Kulturministeriet kan læses her.
Faktaboks
| Arbejdsgruppens anbefalinger:
- En ny fælles vision skal sætte ambitiøs retning for fremtidens børne- og ungeindhold
- Branchens aktører skal indgå forpligtende samarbejder på børne- og ungeområdet
- De offentligt støttede institutioner og det statslige støttesystem skal have særlig opmærksomhed på de større børn og unge i alderen 8-15 år
- Distribution af dansk kvalitetsindhold til børn og unge skal ske i trygge rammer
- Mulighed for højere støtte til børne- og ungeprojekter
- Én indgang til støtte målrettet børn og unge på DFI
- Styrkelse af børne- og ungeområdet med et B&U-center på DFI
- DR’s og TV 2’s engagement i børne- og ungdomsfilm skal tilstræbe parallelitet med Det Danske Filminstituts forpligtelser
- NIMBI – Danmarks Institut for Spiludvikling skal inddrages i relevante samarbejder |
Flatpanels