Forbrugere i Danmark, Norge, Sverige og Finland har lagt sig klart i front, når det gælder store TV-skærme. Gennemsnittet for nye TV-skærme er på vej mod 60-tommer.
Tallene kommer fra analysefirmaet GfK og blev præsenteret i en europæisk kontekst af TCL under deres 2025-lancering i Warsawa, Polen.
TCL er som bekendt primusmotor i tendensen mod større skærme. Selskabet tilbyder adskillige 98-tommer skærme, som er til at betale. Sidenhen er Hisense og Samsung sprunget med på vognen.
Se også: Tilbudsjagten
Større end 55 tommer
I løbet af 2024 nåede gennemsnittet for nye TV-skærme solgt i Norden over 55 tommer for første gang. Det er forventningen, at gennemsnittet i Norden runder 60 tommer inden 2027.

Data: GfK. Graf: TCL Europe
Blandt de større markeder i Europa er det Tyskland, som ligger tættest på Norden med et gennemsnit på ca. 51 tommer. For Europa som helhed er gennemsnittet ca. 47-tommer, hvilket svarer til Norden i 2018.
Mere end en femtedel af alle TV-skærme solgt i Norden er nu 70 tommer eller større. Det er stadig nordmændene, der køber allerstørst. Til sammenligning er andelen 12% i Tyskland.
Vi betaler også mere
Det er også i Norden, at forbrugerne er klar til at hive flest penge op af baglommen for at købe ny TV-skærm. I gennemsnit 712 Euro per skærm.
Til sammenligning vil italienerne i gennemsnit kun bruge 390 Euro og have i gennemsnit 47-tommer. I Europa som helhed ligger gennemsnitsprisen på 541 Euro.
8K-skærme har slet ikke fået fat. I Norden er salget af 8K oprundet til 0,01% af alle solgte TV-skærme. I flere andre europæiske lande afrundes salget af 8K til 0,0%.
97% af alle TV-skærme solgt i Norden er nu Smart TV og 86% har 4K-opløsning.