DR har en udvidet indholdsstrategi på YouTube og planlægger dette efterår en naturformidlingskanal på YouTube henvendt til 'Ultra' segmentet.
Modsat TV 2 har DR defineret en strategi for, hvorledes public service-kæmpen skal udnytte YouTubes betydelige gennemslagskraft, især blandt unge.
DRs overordnede strategi er naturligvis, at danskerne skal anvende DRs indhold på DRs egne platforme, men YouTubes muskler spiller en distributionsrolle.
- "Vi bruger YouTube – og andre tredjepartsplatforme – når vi finder det relevant til udvalgte målgrupper og som markedsføringskanal," siger Teamleder tværgående indhold og udvikling, Caroline Nautofte, DR, til Flatpanels.
YouTube velegnet til Ultra-segmentet

Caroline Nautofte, DR
Aktuelt benytter DR YouTube til at distribuere udvalgt indhold til unge og store børn – DR betegner det 'Ultra målgruppen' – fordi YouTube har stor gennemslagskraft i de målgrupper.
- "Børn og unges brug af YouTube giver os en god mulighed for at løse dele af vores public service-opgave overfor netop dem, for eksempel til aktualitets- og nyhedsindhold, musikformidling mm."
DR driver samtidig en række YouTube-kanaler med et distributionsformål – altså kanaler, hvor man udvikler indhold specifikt formateret til YouTube.
Kanalerne er: 'P3 Essensen', et aktualitetstilbud, 'Zonen', et YouTube-format om krop og sundhed, og 'P3', som fokuserer særligt på ny dansk musik. Desuden er der Ultra kanalerne 'Ultra Gaming', 'Ultra Nyt' og 'DR Ultra'.

DR har allerede flere kanaler på YouTube. Foto: Flatpanels
Ren markedsføring af DR-indhold
Derudover føder DR andre YouTube kanaler med indhold ud fra et rent markedsføringsformål – altså kanaler med trailers og klip fra programmer, som henviser til DR's egne platforme. Fx. YouTube-kanalerne DR LYD og DRTV.
- "Her vil man finde klip fra alt fra dramaproduktioner, Tæt på Sandheden og Genstart," siger Caroline Nautofte.
Er DR på vej med flere nye tilbud på YouTube, måske opdelt i snack-venlige bidder?
- "De "snack-venlige" bidder udgiver vi, når vi markedsfører vores indhold. Og her har vi ikke lige nu nye kanaler på tegnebrættet."
DR opretter nye YouTube-kanaler efter behov.
- "Det fungerer eksempelvis på YouTube, hvis alle unge-tilbud ikke udkommer på samme kanal, men hver har en kanal, der understøtter de specifikke emner – musik, sundhed, aktualitetshistorie. Aktuelt har vi en "naturformidlings" kanal på vej til Ultra-målgruppen, fordi det er et vigtigt emne for både os og målgruppen. Den går i luften i løbet af efteråret."