Metas Quest-headset får snart selskab af en ny kategori af briller med skærm. Det er dog gammel skærmteknologi på nye flasker. De lanceres i samarbejde med Ray-Ban.
Meta Ray-Ban Display blev præsenteret på Connect-konferencen og kommer på markedet i USA den 17. september til 800 dollars, altså lidt over 5000 kroner før afgifter. De lanceres i udvalgte lande i Europa i starten af 2026.
Idéen er, at man iført et par solbriller kan læse beskeder og visse former for video på den lille skærm i højre brilleglas. Det er et slags forstadie til AR (Augmented Reality), hvilket nogen tror kan blive den næste store platform efter smartphone. Meta kalder dem AI-briller.
- "Meta Ray-Ban Display-briller er designet til at hjælpe dig med at holde blikket op og være nærværende. Med et hurtigt kig på displayet i glasset kan du udføre dagligdags opgaver – som at tjekke beskeder, forhåndsvise billeder og samarbejde med visuelle Meta AI-prompter – alt sammen uden at tage din telefon frem. Det er teknologi, der holder dig forbundet med omverdenen, ikke distraheret fra den. Denne nye kategori af AI-briller har et fuldfarve, højopløseligt display, der er der, når du ønsker det – og væk, når du ikke gør," sagde Meta.
Metas præsentationsvideo for Meta Ray-Ban Display
Velkendt skærmteknologi
Brillerne præsenteres som et gennembrud, men indeni sidder gammel skærmteknologi. Det er en LCD-mikroskærm i farver produceret på siliciumwafer, såkaldt LCoS (Liquid Crystal on Silicon). LCD-panelet oplyses af lysdioder (LED) og lyset projiceres til brilleglasset via bølgeleder – waveguide.
Opløsningen er kun 600x600 pixels, hvilket er en smule højere end Google Glass fra 2013, men markant lavere end de 2048x1080 pixels (per øje) i Microsoft HoloLens 2 fra 2019. Ifølge Meta svarer det til 42 ppd (pixels per degree), hvilket lyder højt sat.
Meta hævder, at systemet leverer op til 5000 nits lysstyrke, men det oplyses ikke, hvor meget af lyset, der når øjet efter passage gennem LCD-panel og bølgeleder. Dog oplyses det, at lyslækagen kun er 2%, hvilket ifølge Meta ikke er synligt for udefrakommende. 2% af 5000 nits er 100 nits, hvilket ville være klart og tydeligt for andre personer. Det vidner altså om, at meget af lyset går tabt undervejs.
Sammenholdt med den kun 20-graders lavtopløselige skærm foran kun ét øje, er vi stadig langt fra noget, der kan betegnes AR (Augmented Reality), hvor augmenterede objekter svæver i omgivelserne omkring dig.
Skærmbriller eller skærm med briller?
På trods af den gamle skærmteknologi har Meta formået at sætte tingene i en ny kontekst. Teknologien gør, at brillerne fremstår lidt klodsede, men vægten er nedbragt til 69 gram med op til 6 timers batteritid.
I stellet sidder også et 12MP kamera, højttalere og mikrofoner.
De kan styres med stemme, berøring og et armbånd, der kan registrere håndbevægelser. Meta kalder det Neural Band.

For at styre brillerne optimalt skal man også iføre sig et armbånd. Foto: Meta
Lanceringen af Meta Ray-Ban Display blive blive startskuddet til en æra af skærmbriller – eller briller med skærm. Det er en produktkategori, som andre store tech-selskaber i årevis har vist interesse i, og som endnu flere på rygteplan forsker i.
- "Meta Ray-Ban Display er en del af vores vision om at bygge den næste computerplatform, der sætter mennesker i centrum, så de kan være mere til stede, forbundne og styrkede i verden. Vi har lært gennem det sidste årti hos Reality Labs, at det at bygge noget så ambitiøst handler om modet til at stå ved sine overbevisninger og viljen til at opfinde nye ting. Ingen anden virksomhed har investeret så meget som vi har i denne kategori – i teknologi, talent og tid," siger Meta. "I dag markerer starten på det næste kapitel, ikke kun for AI-briller, men for fremtiden for bærbar teknologi og dens evne til at forbinde os, samtidig med at den udvider vores interaktioner med verden. Det er tid til at se fremad."
Læs også: Nye headset har micro-OLED med højere opløsning end Apple Vision Pro