Den nye kanal, der formidler naturvidenskab til unge, hedder DR Ultra Vildt og lanceres i dag på streamingtjenesten DRTV og YouTube.
Flatpanels kunne i august afsløre planerne.
På lanceringsdagen i dag er navnet på kanalen, som er målrettet 9-14 årige, blevet meldt ud: DR Ultra Vildt er en forlængelse af Ultra-universet, der allerede består af Ultra Nyt og Ultra Gaming.
- "Hvis vi vil have børn til at engagere sig i den verden, de arver, skal de opleve, at naturvidenskab ikke bare er tal og formler, men nysgerrighed, eksperimenter og oplevelser, der kan ændre verden. 'Ultra Vildt' skal vække børns videbegær og give dem mod på at udforske det ukendte," siger Marlene Boel, chef for Børn & Unge, DR.
DR Ultra Vildt som den ser ud på streamingtjenesten DRTV
Public service på reklameplatform?
Af medieaftalen fremgår det, at DR skal levere public service i Danmark og at reklamer ikke må finansiere DRs programvirksomhed.
DR har ikke aktiveret reklamer på deres indhold på YouTube. Googles gratis streamingplatform finansieres dog af reklamer og YouTube sender efter DR-programmets afslutning seeren videre til videoer fra andre kanaler, hvor der er reklamer. Tv-distributører som YouSee og Norlys skal betale retransmissionsafgift for at sende DRs indhold – det skal YouTube ikke.
Dét forhold kommenterer DR ikke på, men siger:
- "Vi skal møde børnene på deres egne præmisser. Med 'Ultra Vildt' giver vi naturvidenskab et hjem på YouTube og viser, at hardcore public service også kan leve og trives på de platforme, børn elsker," siger Marlene Boel.
Kanalen kan desuden streames på DRs egen streamingtjeneste, DRTV. Den sendes ikke på den klassiske kanalflade.
Læs også: Brancheforening: Regningen for lovændring ender hos streaming-kunderne
24-årig vært
Det er den 24-årige naturentusiast og dykker Emil Poulsen, som er vært på DR Ultra Vildt. Emil vil kaste sig ud i grænseoverskridende eksperimenter og udfordringer, hvor målet er at gøre naturvidenskab sjovt, relevant og nærværende, oplyser DR.
- "Jeg vil vise børn, at naturvidenskab er alt andet end kedeligt – det er vildt, fascinerende og frem for alt supersjovt," siger vært Emil Poulsen.
Eksterne producenter kan også bidrage og allerede nu er et privat produktionsselskab i gang med at udvikle indhold, oplyser DR.
Om DR Ultra Vildt
| Fakta:
- Målgruppe: 9–14 år
- Platform: YouTube og DRTV
- Indhold: Eksperimenter, naturudfordringer, explainers og reportager
- Producent: DR B&U
- Del af: DR Ultra-brandet (sammen med 'Ultra Gaming', 'Ultra Nyt' og 'DR Ultra')
De første tv-programmer:
- Jeg synker i kviksand i Danmark
- Jeg overlever 24 timer på en øde ø
- 1000 bier vs. min arm
- Jeg dykker ned til gamle krigsskibe i iskoldt vand |
Flatpanels