TV 2 koncernen har præsenteret ny 5-årig strategiplan. TV 2 Play skal op på 1,5 mio. abonnenter i 2030, og pludselig er TV 2 mere åben for YouTube.
TV 2 forbedrer sig på flere store forandringer i medielandskabet: Traditionel tv-distribution og annonceindtægter er under pres, streamingvækst flader ud, og forbrugerne har stigende forventninger og krav til en personlig oplevelse.
Læg dertil konkurrence fra tech-giganter, og et indholdsforbrug der flytter sig til platforme, hvor TV 2 ikke er til stede.
Ny 5-årig strategiplan
I den nye 5-års strategiplan har TV 2 sat tre mål for koncernens distribution og gennemslagskraft i markedet – samfundet.
Da Flatpanels gjorde status på TV 2 Play i maj, lød det:
- "TV 2 Plays mål var at nå op på 1,3 mio. abonnenter i 2025, og det nås næppe, trods en nydelige vækst i 2024," lød vurderingen fra Chief Investment Officer Claes Braagaard, Omnicom Group Nordic, da Flatpanels spurgte.
TV 2's nye mål er, at 1,5 mio. skal have et TV 2 Play-abonnement i 2030. Blot til sammenligning, så rundede TV 2 Play en halv million abonnenter ved udgangen af 2018 og 1 million ved udgangen af 2022.
Ambitiøst mål men ikke umuligt
Helt generelt er markedet for alle slags abonnementer langt fra mættet, ifølge abonnementskonsulenterne Subscrybe, der udgav analysen 'Scandinavian Subscription Survey' i slutningen af 2024.

Morten Suhr Hansen, direktør i Subscrybe
Ikke desto mindre abonnerer 81% af alle danske husstande allerede på én eller flere streamingtjenester og gennemsnittet pr. husstand er 3,5. Det er en høj udbredelse, både hvad angår andel af husstande og abonnementer pr. husstand,
- "Derfor er mit forsigtige gæt, at markedet for streaming af tv frem mod 2030 ikke vil vokse med de 25-30%, som TV 2 har som målsætning," siger Senior Partner Morten Suhr Hansen, Subscrybe, til Flatpanels.
- "Så stigningen skal komme ved at øge TV 2s markedsandel yderligere. Det vil jeg ikke afvise. TV 2 og Netflix er danskernes foretrukne streamingtjenester, og TV 2 er samtidig dén, der er vokset mest over de seneste år. Jeg oplever dem som ekstremt professionelle både i indhold og i måden de driver deres abonnementsforretning på."
Læs også: Abonnements-festen var vild – nu er den slut
Kunder skal bruge mere tid
Samtidig skal kunderne bruge mere tid på Play-tjenesten. Det kan man oversætte til mere loyalitet; altså, lavere risiko for frafald. TV 2's mål er, at hver kunde skal gå fra at bruge i gennemsnit 14 til 20 minutter om dagen på TV 2 Play.
En generel målsætning gælder basal dækning; 8 ud af 10 danskere skal hver uge være i kontakt med TV 2, når vi når 2030.
TV 2 åbner for entré på Youtube
TV 2 vil udvikle sit værditilbud og engagere flere danskere på nye måder, skriver koncernen. Det skal ske ved at udvikle TV 2s position som aggregator, altså samlingssted for indhold, hvor TV 2 Play i dag allerede har partnerskaber med blandt andre SkyShowtime og C More.
Så sent som i juli, i en artikel på Flatpanels, afviste TV 2 et engagement på YouTube, fordi en gratis streamer som YouTube betragtes som en indirekte konkurrent til Play.
Nu lyder det i stedet, at "TV 2 også skal udvide rækkevidden af indholdet gennem innovativ og lønsom distribution og afsøge potentialet i en mere dedikeret distribution på tredjeparts-platforme – uden at kannibalisere kerneforretningen og med henblik på at styrke egne platforme".