Har du spørgsmål eller kommentarer til vores anmeldelser, kan du finde en tråd for hvert anmeldt produkt her.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Anmeldelsen af Samsung HW-Q995D er online. Soundbar-systemet med Dolby Atmos og DTS:X kendes også som HW-990D. Det har både baghøjttalere og subwoofer.
Find testen her: https://www.flatpanels.dk/test.php?suba ... 1730362999

Hvis du har spørgsmål, kommentarer eller tilføjelser, kan de placeres her i tråden og vi skal prøve at vende tilbage på dem.

God fornøjelse med læsningen.
Hej Flatpanels

Tak for alt det gode indhold! Der er mange tråde på reddit om problemer med denne soundbar, deriblandt en kæmpe firmware-bommert. Jeg har et par spørgsmål til nogle af de andre rapporterede problemer:

1. Er I sikre på at 4K 120Hz passthrough virkede gennem Samsung HW-Q990D/995D (altså fra enhed/konsol gennem soundbar til TV med HDMI 2.1)? Der er mange rapporter om at det ikke virker (jeg tænker ikke på deres firmware-bommert):
https://www.reddit.com/r/Soundbars/com ... t_working/

2. Testede I passthrough af 720p/1080p < 60 Hz? Der er rapporter om HW-Q990D ikke lader videosignalet passere uberørt igennem, men laver forfærdelig upscaling:
https://www.reddit.com/r/Soundbars/comm ... _problems/

3. I nævner så vidt jeg kan se kun test af HDMI CEC indirekte: "Du kan sagtens bruge fjernbetjeningen fra TV'et eller afspillerboksen til at styre lydstyrken på soundbaren."
Testede I HDMI CEC med enheder tilsluttet både TV og soundbar (fx konsol til soundbar og AT4K eller Shield til TV samt HDMI 2.1 eARC forbindelse mellem TV og soundbar)? Eksempler på rapporterede problemer:
https://www.reddit.com/r/Soundbars/comm ... h_issues/?
https://www.reddit.com/r/Soundbars/comm ... o_longer/?

4. Hvornår regner I med at teste efterfølgeren HW-Q990F/HWQ995F)?

5. Kunne I teste ovenstående tre punkter, når/hvis I testen den?

Mvh Jakob
Hej Jakob

Bare fordi jeg var nysgerrig (og fordi jeg selv har produktet), læste jeg lidt op på punkt/spørgsmål 1 og 3 - og læste i den forbindelse andre tråde med samme spørgsmål. Har dog ikke selv ekstern endhed/konsol som jeg kan teste med.

Ift. punkt 1 er der masser af bekræftelser på, at 4k 120 hz passthrough virker - og når nogle har udfordringer med det, løses det ofte gennem den ene eller andet enten ændring i setup eller indstilling, på et af de relevante devices i kæden. Jeg tænker også, at eftersom 2.1 hdmi med 4k 120 hz passthrough var en af de store (og få) ændringer fra Q990C til Q990D, ville der have været kæmpe (!) opmærksomhed på det, hvis det ikke alligevel var tilfældet i praksis.

3. En ændring i setup eller indstilling ser også ud til at løse langt de flestes udfordringer med hdmi cec. En bruger lavede ganske enkelt et reset på soundbar hvorefter det virkede for eksterne enheder. Hdmi cec er dog en djævelsk, tricky størrelse, som er notorisk ustabil og som selvfølgelig også er afhængig af tv’et - og alle erfaringer viser, at hdmi cec funktionalitet, uanset brand og pris, kan variere. Jeg havde selv nogle issues, men fandt ud af at jeg blot skulle power cycle ind imellem (så nu slukker jeg bare kontakt ind imellem, når jeg går i seng - og har ikke haft det specifikke problem siden).

Bare lige lidt indskud til dine bekymringer :)
Tabula Rasa skrev: 29 jul 2025, 08:36 Hej Jakob

Bare fordi jeg var nysgerrig (og fordi jeg selv har produktet), læste jeg lidt op på punkt/spørgsmål 1 og 3 ...
Hej Tabula Rasa

Mange tak for dine kommentarer :)
Hvilket TV har du? Har du slet ikke nogen enheder tilsluttet soundbaren eller mener du bare at du ikke har enheder der kan leverer 4K 120 Hz? Vil meget gerne høre lidt om dit setup og erfaringer.

Mvh Jakob
Så lidt :)

Jeg har et LG C3. Og nej, har (desværre) ingen enheder tilsluttet direkte i soundbar - ellers havde jeg også selv testet 4K og hz passthrough...hehe.

Deler gerne erfaringer - du skal bare spørge, så jeg ikke skriver i øst eller vest og potentielt komplet irrelevant for hvad du ønsker at vide :)
Tak!

Hvilke enheder har du tilsluttet TV'et?
Har du testet passthrough af Dolby Atmos i TrueHD og DTS:X gennem TV'et til soundbaren? Virker det problemfrit?
Hvad lavede du af justeringer/optimering på systemet ift. opsætningen?
Hvilken stander/vægmontering bruger du til baghøjtalerne?
Jak0b skrev: 07 aug 2025, 17:17
Tabula Rasa skrev: 31 jul 2025, 08:23 Så lidt :)
...
Deler gerne erfaringer - du skal bare spørge, så jeg ikke skriver i øst eller vest og potentielt komplet irrelevant for hvad du ønsker at vide :)
Tillader mig lige at quote dig, da du måske ellers ikke ser mine spørgsmål :)
Hej igen Jak0b

Jeg beklager manglende tilbagemelding og respons. De sidste uger har været ret så ‘pressede’ og har ganske enkelt været nødsaget til at have fokus andetsteds.

Så, bare for at høre: mangler du stadig noget info? Og/eller har du fået købt?
Tabula Rasa skrev: 05 sep 2025, 08:43
Jak0b skrev: 07 aug 2025, 17:17
Tabula Rasa skrev: 31 jul 2025, 08:23 Så lidt :)
...
Tillader mig lige at quote dig, da du måske ellers ikke ser mine spørgsmål :)
Hej igen Jak0b

Jeg beklager manglende tilbagemelding og respons. De sidste uger har været ret så ‘pressede’ og har ganske enkelt været nødsaget til at have fokus andetsteds.

Så, bare for at høre: mangler du stadig noget info? Og/eller har du fået købt?
Jeg har ikke købt endnu, men jeg overvejer at slå til på Black Friday. Jeg vil meget gerne høre dine svar på mine spørgsmål :)
Jak0b skrev: 31 jul 2025, 19:09 Tak!

Hvilke enheder har du tilsluttet TV'et?
Har du testet passthrough af Dolby Atmos i TrueHD og DTS:X gennem TV'et til soundbaren? Virker det problemfrit?
Hvad lavede du af justeringer/optimering på systemet ift. opsætningen?
Hvilken stander/vægmontering bruger du til baghøjtalerne?
Spg. 1.
Jeg har et relativt simpelt (eller kedeligt…hehe) setup. Så de eneste to devices tilsluttet tv er hhv. Q995D og en gammel chromecast :D Jeg har med andre ord heller ingen enheder direkte tilsluttet til soundbar.

Spg. 2.
Ehm, går ud fra du skrev forkert her (da dolby atmos ikke er TrueHD eller dts:x). Det er tre forskellige formater. Af de tre har kun kunnet teste Atmos, som virker fint med gennemgang. Men husk, ikke gennemgng ‘igennem’ soundbar, hvor et device er tilsluttet soundbar. Testet er gennemgang afspillet via tv til soundbar (native app’s passthrough til soundbar). Havde håbet at kunne teste dts:x - men eftersom jeg ingen dedikeret afspiller har til f.eks. disc’s, og dertil fandt ud af, at Disney’s dts:x rent teknisk kræver noget mere af mit tv, har det ikke været muligt (da Disney afspilles via native app på tv).

Spg. 3.
Justeringer….hmm… Different kinds, I guess. Praktisk og teknisk, kan man måske kalde det. Praktisk har jeg leget med vinklingen af soundbar (tilt) og baghøjtalere (drejning eller ‘panning’, i mangel af bedre ord). Specielt valget af vinkling på sidstnævnte gør en enorm forskel for hvordan lyd/effekter optræder bag ved lytteposition, grundet det her design med de forskelligtrettede horisontale kanaler. Valget af ‘panning’ skal helt og aldeles afgøres af, hvor/hvordan/hvor langt baghøjtalere placeres ift. lytteposition.

Mere teknisk, hvis vi kan kalde det det, er der de naturlige valg af lydprofiler og modes. Men vigtigst er de manuelle og automatiske kalibreringer og break-in. Jeg vil ikke gå i detaljer her, for det har jeg virkelig leget meget med! Men vil frem for alt fremhæve to ting.
Den første er, hvordan du griber de første timer an med break-in og kalibrering. Jeg har fundet ud af, at det er afgørende for den endelige oplevelse og de efterfølgende automatiske justeringer, en feature som spacefit laver. Jeg kan virkelig skriver under på, at det giver en drastisk forskel i både lydkvalitet og hvordan systemet håndterer og leverer surround-effekter.
Den anden ting er, at du skal forvente, at efter den indledende kalibrering (eller break-in), skal du lade funktionen spacefit være slået til. For systemet fortsætter med at finpudse - hele tiden! Lige fra en fortsat forfining af f.eks. high pitches over flere uger og måneder, til mere øjeblikkelige skift af f.eks. subwofferens håndtering af bass. Sidstnævnte kan være ret markant, og kan opleves meget klart når man skifter fra et lydspor på én streaming service, til et andet lydspor (måske af anden kvalitet) på en anden service. (Forsøg eventuelt at have spacefit på ved netflix og skift til prime, og læg mærke hvordan bass’en over nogle minutter skifter karakter - og forsøg så samme, hvor spacefit er slået til ved netflix, slå den fra og skift til prime igen….horrible bass på Prime :D). Point being, spacefit justerer hele tiden ift. det givne input/output. Helt lavpraktisk kan det også opleves hvis man går op og drejer sin højtaler. Mens dén justering kan høres hurtigt over nogle minutter, skal du forvente at finpudsningen når først speakers står som de skal, tager tid!
Personligt var jeg ret imponeret over ændringen i de her high pitches (i mangel af bedre ord), som jeg synes var noget voldsomme eller skarpe i starten, og faktisk lidt ‘shrill’, men som blev og bliver blødere over over tid.

Spg. 4.
Ift. montering har jeg desværre været en anelse bagud (og midlertidigt kreativ). Men har lige købt nogle vægbeslag, som jeg i næste uge skal lave nogle ‘mellemklodser’ til af træ - simpelthen så vægbeslaget lige kommer nogle centimeter længere ud fra væggen, som muliggør skarpere vinkling/drejning af højtaler. Fandt også nogle højtalerstativer der passer, men gider simpelthen ikke se på dem i længden :p
Selve soundbar kører jeg en svævehylde til, eftersom medfølgende vægbeslag ikke muliggør at få soundbaren lidt ud fra væggen. Det er relevant, eftersom opadrettede kanaler i soundbar ikke skal smide lyd ‘op i’ det væghængte tv, men selvfølgelig have uhindret luft over sig. Det er ikke fordi jeg kører det helt ideelt. Bagsiden af soundbar er ca. én cm længere ude end tv’ets front.

Håber det var lidt brugbare svar. Uddyber gerne ting, hvis det enten er lidt indforstået (det hele blev skrevet lidt hurtigt..hehe), eller behov for andet.
Tabula Rasa skrev: 17 okt 2025, 08:44 ...
Mange tak for dine meget udførlige svar! Det er jeg taknemmelig for, især 3. og 4. kan jeg bruge til noget! :)

Angående formater, så er TrueHD et lossless codec og Dolby Atmos et format som ofte er encodet i TrueHD. På samme måde er formatet DTS:X ofte encodet med det lossless codec DTS-HD Master Audio. Hvis altså jeg har forstået det rigtigt :D Så det jeg mente var om du har testet passthrough af de formater tabsløst fra device -> soundbar -> tv. Men du har svaret, tak! :)
Så lidt, glad for det gav mening og kunne bruges :)

Kan se jeg glemte et par små uddybelser eller tilføjelser ved hhv. vinkling af baghøjtalere og break in/kalibrering. Giv lyd hvis behov :)

Edit: et par bemærkninger til punkt 2 (om passthrough) og 4 (om vægbeslag).

Ift. Passthrough:
Jeg har som nævnt ikke selv gjort mig erfaringer med TrueHD og DTS:X passthrough, men min forståelse er (ud fra andres erfaringer på diverse reddit tråde), at det virker. Ud fra det jeg har læst, er folks udfordringer generelt (når de fejlsøger, hvorfor de f.eks. ikke får det rigtige outout fra soundbar), at benytte et device der rent faktisk output'er lossless, ucompressed audio til soundbar - og ikke bare lossy compressed.

Ift. vægbeslag:
Glemte at nævnte, at de fundne vægbeslag er Vogel's VLB500. De er både billige og nogle af de mest minimalistiske (dvs visuelt ret uforstyrrende), jeg fandt. Vær dog obs på, at har du brug for meget vinkling af baghøjtalere (f.eks. hvis de skal være bagved, tenderende til at ved siden af en sofa, der står op ad væggen, er de ikke 'dybe' nok - derfor eksempelvis mit behov for gennem nogle 'mellemklodser' at få vægbeslaget nogle cm længere ud fra væggen.
Tabula Rasa skrev: 22 okt 2025, 21:23 Så lidt, glad for det gav mening og kunne bruges :)

Kan se jeg glemte et par små uddybelser eller tilføjelser ved hhv. vinkling af baghøjtalere og break in/kalibrering. Giv lyd hvis behov :)

Edit: et par bemærkninger til punkt 2 (om passthrough) og 4 (om vægbeslag).

Ift. Passthrough:
Jeg har som nævnt ikke selv gjort mig erfaringer med TrueHD og DTS:X passthrough, men min forståelse er (ud fra andres erfaringer på diverse reddit tråde), at det virker. Ud fra det jeg har læst, er folks udfordringer generelt (når de fejlsøger, hvorfor de f.eks. ikke får det rigtige outout fra soundbar), at benytte et device der rent faktisk output'er lossless, ucompressed audio til soundbar - og ikke bare lossy compressed.

Ift. vægbeslag:
Glemte at nævnte, at de fundne vægbeslag er Vogel's VLB500. De er både billige og nogle af de mest minimalistiske (dvs visuelt ret uforstyrrende), jeg fandt. Vær dog obs på, at har du brug for meget vinkling af baghøjtalere (f.eks. hvis de skal være bagved, tenderende til at ved siden af en sofa, der står op ad væggen, er de ikke 'dybe' nok - derfor eksempelvis mit behov for gennem nogle 'mellemklodser' at få vægbeslaget nogle cm længere ud fra væggen.
Hvis du har mere at dele ift. vinkling af baghøjtalere og break in/kalibrering, vil jeg meget gerne høre det, tak! :)