Jak0b skrev: ↑31 jul 2025, 19:09
Tak!
Hvilke enheder har du tilsluttet TV'et?
Har du testet passthrough af Dolby Atmos i TrueHD og DTS:X gennem TV'et til soundbaren? Virker det problemfrit?
Hvad lavede du af justeringer/optimering på systemet ift. opsætningen?
Hvilken stander/vægmontering bruger du til baghøjtalerne?
Spg. 1.
Jeg har et relativt simpelt (eller kedeligt…hehe) setup. Så de eneste to devices tilsluttet tv er hhv. Q995D og en gammel chromecast

Jeg har med andre ord heller ingen enheder direkte tilsluttet til soundbar.
Spg. 2.
Ehm, går ud fra du skrev forkert her (da dolby atmos ikke
er TrueHD eller dts:x). Det er tre forskellige formater. Af de tre har kun kunnet teste Atmos, som virker fint med gennemgang. Men husk, ikke gennemgng ‘igennem’ soundbar, hvor et device er tilsluttet soundbar. Testet er gennemgang afspillet via tv til soundbar (native app’s passthrough til soundbar). Havde håbet at kunne teste dts:x - men eftersom jeg ingen dedikeret afspiller har til f.eks. disc’s, og dertil fandt ud af, at Disney’s dts:x rent teknisk kræver noget mere af mit tv, har det ikke været muligt (da Disney afspilles via native app på tv).
Spg. 3.
Justeringer….hmm… Different kinds, I guess. Praktisk og teknisk, kan man måske kalde det. Praktisk har jeg leget med vinklingen af soundbar (tilt) og baghøjtalere (drejning eller ‘panning’, i mangel af bedre ord). Specielt valget af vinkling på sidstnævnte gør en enorm forskel for hvordan lyd/effekter optræder bag ved lytteposition, grundet det her design med de forskelligtrettede horisontale kanaler. Valget af ‘panning’ skal helt og aldeles afgøres af, hvor/hvordan/hvor langt baghøjtalere placeres ift. lytteposition.
Mere teknisk, hvis vi kan kalde det det, er der de naturlige valg af lydprofiler og modes. Men vigtigst er de manuelle og automatiske kalibreringer og break-in. Jeg vil ikke gå i detaljer her, for det har jeg virkelig leget meget med! Men vil frem for alt fremhæve to ting.
Den første er, hvordan du griber de første timer an med break-in og kalibrering. Jeg har fundet ud af, at det er afgørende for den endelige oplevelse og de efterfølgende automatiske justeringer, en feature som spacefit laver. Jeg kan virkelig skriver under på, at det giver en drastisk forskel i både lydkvalitet og hvordan systemet håndterer og leverer surround-effekter.
Den anden ting er, at du skal forvente, at efter den indledende kalibrering (eller break-in), skal du lade funktionen spacefit være slået til. For systemet fortsætter med at finpudse - hele tiden! Lige fra en fortsat forfining af f.eks. high pitches over flere uger og måneder, til mere øjeblikkelige skift af f.eks. subwofferens håndtering af bass. Sidstnævnte kan være ret markant, og kan opleves meget klart når man skifter fra et lydspor på én streaming service, til et andet lydspor (måske af anden kvalitet) på en anden service. (Forsøg eventuelt at have spacefit på ved netflix og skift til prime, og læg mærke hvordan bass’en over nogle minutter skifter karakter - og forsøg så samme, hvor spacefit er slået til ved netflix, slå den fra og skift til prime igen….horrible bass på Prime

). Point being, spacefit justerer hele tiden ift. det givne input/output. Helt lavpraktisk kan det også opleves hvis man går op og drejer sin højtaler. Mens dén justering kan høres hurtigt over nogle minutter, skal du forvente at finpudsningen når først speakers står som de skal, tager tid!
Personligt var jeg ret imponeret over ændringen i de her high pitches (i mangel af bedre ord), som jeg synes var noget voldsomme eller skarpe i starten, og faktisk lidt ‘shrill’, men som blev og bliver blødere over over tid.
Spg. 4.
Ift. montering har jeg desværre været en anelse bagud (og midlertidigt kreativ). Men har lige købt nogle vægbeslag, som jeg i næste uge skal lave nogle ‘mellemklodser’ til af træ - simpelthen så vægbeslaget lige kommer nogle centimeter længere ud fra væggen, som muliggør skarpere vinkling/drejning af højtaler. Fandt også nogle højtalerstativer der passer, men gider simpelthen ikke se på dem i længden
Selve soundbar kører jeg en svævehylde til, eftersom medfølgende vægbeslag ikke muliggør at få soundbaren lidt ud fra væggen. Det er relevant, eftersom opadrettede kanaler i soundbar ikke skal smide lyd ‘op i’ det væghængte tv, men selvfølgelig have uhindret luft over sig. Det er ikke fordi jeg kører det helt ideelt. Bagsiden af soundbar er ca. én cm længere ude end tv’ets front.
Håber det var lidt brugbare svar. Uddyber gerne ting, hvis det enten er lidt indforstået (det hele blev skrevet lidt hurtigt..hehe), eller behov for andet.