Debat af mediebokse, mediestreamer og mediecentre. Platforme, apps, streaming.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Kan ikke få Dialogforbedring til at virke på Viaplay?

Det virker fint på de fleste andre apps, fx Netflix osv :-)

Gør jeg noget galt eller understøtter Viaplay ik dialog forbedring?

Helt konkret er det Robinson der driller (har ikke testet andet på Viaplay)
Jeg har ikke adgang til Viaplay, så jeg kan ikke tjekke, men jeg kan forestille mig, at Robinson er optaget i 50 eller 25 billeder per sekund, i stedet for 24 billeder per sekund for film og serier. Det kan måske være årsagen?

Hvad sker der hvis du afspiller andre danske tv-programmer på Viaplay? Altså ikke film, serier og (nogle) dokumentarer, men reality, shows osv.
Har du læst dette:

Vælg en standardindstilling til afspilning af film og tv-udsendelser. Fremhæv mere gør dialogen meget fremhævet, men kan ændre det originale lydmiks, Fremhæv gør dialogen mere fremhævet med minimal ændring af det originale lydmiks, og Fra slår forbedring af dialog fra.

Bemærk: Du kan tilføje Isoler som en menumulighed ved at slå funktionen til i Tilgængelighedsindstillinger, så du får maksimal klarhed. Se Tilføj Stemmeisolering som en mulighed for Dialogforbedring på Apple TV.

Tilføj Stemmeisolering som en mulighed for Dialogforbedring på Apple TV
Du kan slå Tilføj Stemmeisolering til som en mulighed for funktionen Dialogforbedring på Apple TV. Når Isoler er slået til i betjeningsmuligheder til afspilning, isoleres dialogen fuldstændigt, og andre elementer af lydmikset reduceres betragteligt af hensyn til personer, der har brug for absolut klarhed.

På denne side.
https://support.apple.com/da-dk/guide/t ... 3c3c9/tvos
Det kommer vel an på om det er Multikanal eller kun Stereo, der er jo ikke et seperat dialog spor i Stereo.
JanThomsen skrev: 09 dec 2024, 16:48 Det virkede fint med en film (A Christmas Stray), men ikke med Seven

Så det er ikke en indstilling hos mig, men snarere noget hos Viaplay?
Viaplay speeder generelt sine film op fra 24 til 25fps, så det må også gælde Seven. Jeg er ikke klar over, hvorfor A Christmas Story virker (måske den er i 24fps?). Altså qua min teori før om, at det ikke virker på 25/50fps indhold.

Hvilken TV-model har du Jan? For du kan måske selv eftertjekke denne teori.