Debat af mediebokse, mediestreamer og mediecentre. Platforme, apps, streaming.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Høtyven
Hjælp og gode råd søges

Jeg har for nylig anskaffet mig en Shield efter anbefaling fra en kammerat, da jeg oplevede, at apps på mit LG C1 kørte langsomt og ofte havde udfald.

Nu har jeg koblet Shielden til, men jeg er ikke tilfreds med billedkvaliteten. Jeg kan tydeligt se forskel, når jeg afspiller indhold fra YouSee Play-appen. Kvaliteten på appen direkte på tv’et er markant bedre end den kvalitet, jeg får via appen på Shielden.

Kan det virkelig passe? Eller er der nogle indstillinger, jeg kan justere for at optimere billedkvaliteten?

Jeg håber, nogen kan hjælpe.
Brugeravatar
Af Radiomanden
Den skulle gerne køre 2160/50, gør den det, så kan det ikke være bedre.
Brugeravatar
Af Radiomanden
Det kan enten ses på TVet når Shield tænder, eller på Shield i indstillinger/skærm/opløsning.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Høtyven skrev: 29 dec 2024, 08:55 Hjælp og gode råd søges

Jeg har for nylig anskaffet mig en Shield efter anbefaling fra en kammerat, da jeg oplevede, at apps på mit LG C1 kørte langsomt og ofte havde udfald.
Har du overvejet Apple TV 4K? Nvidia Shield boksen er fra 2019 og modtager ikke længere større softwareopdateringer.

Hvis det er til brug med streaming-apps, så er Apple TV 4K en bedre løsning af flere årsager, bl.a. match af billedfrekvens så afspilning af video ikke hakker.
Brugeravatar
Af TBC
Høtyven skrev: 29 dec 2024, 08:55men jeg er ikke tilfreds med billedkvaliteten. Jeg kan tydeligt se forskel, når jeg afspiller indhold fra YouSee Play-appen. Kvaliteten på appen direkte på tv’et er markant bedre end den kvalitet, jeg får via appen på Shielden.

Kan det virkelig passe? Eller er der nogle indstillinger, jeg kan justere for at optimere billedkvaliteten?
Nej det kan ikke passe, med mindre du faktisk sammenligner med DVB signalet via antennestik på TVet som er markant bedre end signalet i YouSee Play-appen. Ellers burde det være samme bitstream de modtager.

Men der kan sagtens være nogle indstillinger der saboterer billedet. Nu kan jeg ikke huske hvad Shield kommer med som default, men dens AI opskalering giver et direkte rædsomt billede hvis det er sat til medium eller høj. Sæt den til lav, hvis du vil have en mere detajeret opskalering der minder om den på nyere TV eller til off, hvis du vil have en mere neutral opskalering som på et lidt ældre TV uden. Men det er der jeg ville starte, da det er langt den største faktor i forhold til billedet du har.

Du skal også huske at matche frekvensen, evt. sætte default output til 50 fps. Det gør jeg selv på både min Shield og mit Apple-TV og så lader jeg dem matche til 24 fps på kilder der har det (f.eks. streamingudbydernes film og serier). Shielden kan enten med add-on software eller et manuelt match af frameraten faktisk matche flere forskellige apps framerate end ATV boksen kan, til gengæld er framerate matchet på ATV mere brugervenligt fordi det kræver mindre opsætning og/eller brugerintervention end ATV gør, forudsat at den enkelte App ellers benytter den API der kræves for at det virker, hvilket ikke alle apps gør.

Shield er gammel, men stadig en fed streamingenhed, jeg har som sagt begge og skal jeg hurtigt opliste hvad jeg ser som fordelene ved dem hver i sær vil det være:

Shield:
- Bitstreaming
- Flere opskaleringsmuligheder.
- Match af framerate på tværs af flest forskellige apps
- Dybere og langt mere omfattende mulighed for brugerkonfiguration
- Kommunikation og med husstandens øvrige LAN opkoblede enheder, uden at der behøver at stå Apple på dem.

ATV:
- Mere automatiseret frameratematch, forudsat appens brug af rette API.
- Generelt mere autonom og brugervenlig

Jeg anbefaler derfor Shielden til nøder der gerne vil have bitstreaming, konfiguationsmuligheder og dybere kontrol, mens jeg anbefaler ATV til den mere normale forbruger - Har din ven taget i betragtning hvilken type bruger du er?
[/quote]
Senest rettet af TBC 30 dec 2024, 14:17, rettet i alt 4 gange.
Brugeravatar
Af Radiomanden
????
Brugeravatar
Af TBC
Radiomanden skrev: 30 dec 2024, 13:13????
Jeg kom til at trykke "indsend" ved et uheld, før jeg havde skrevet noget
Brugeravatar
Af Radiomanden
Har en Shield med Android 10, den skifter ikke, den kører med 50 Hz selv om det f.eks er med 60 Hz.
Brugeravatar
Af TBC
Spoxy skrev: 30 dec 2024, 15:27 @TBC Kan du ikke lige liste de apps, hvor match framerate er understøttet på Shield men ikke på Apple TV?
Det vil være en alt for omfattende og fuldstændig uoverkommelig opgave, da det inkluderer alle de apps der på ATV ikke gør brug af det til rådighed stillede “AVKit” som faciliterer det automatiske framerate skift. Det inkluderer apps som f.eks. YouTube og den Yousee TV app som trådstarter taler om, der ud over også apps som Al-Jazeera og Haystack News m.fl. af den slags. Sidst jeg brugte tjenesterne var Viaplay og HBO Nordic heller kompatible med automatchet på ATV. Om det så har ændret sig nu det er blevet til Max ved jeg ikke, men jeg forventer det, da det normalt er tjenester af den karat/størrelse som f.eks. også Netflix, Disney mv der har sørget for at gøre brug af AVKit'et i ATV. Det er derfor det er vigtigt at opsætte sin streamingboks - også sit ATV - til 50 fps fra start, da de største internationale streamingtjenster plejer at have styr på det, men det bare ikke er alle tjenester har det. Derfor: Sørg for at starte i 50 hz i et land som Danmark.

På Shield forgår framerateshift på 1 af 2 andre måder, enten manuelt eller ved en 3-part app hvor man selv kan opsætte diverse parametre herunder hvilken framerate den individuelle app skal opstarte med og/eller hvor vidt der skal fortage automatisk framerateskift ved ændret fps indhold på tjenesten mv. Dermed kan man få matchet frameraten på langt flere tjenester.
Senest rettet af TBC 30 dec 2024, 18:56, rettet i alt 4 gange.
Brugeravatar
Af Radiomanden
Ja 50 Hz er det der jo bruges normalt til TV i EU, men det passer ikke nødvendigvis til film fra en Streaming tjeneste, da det kan være 60 Hz eller 24p, så passer det ikke og der vil være Motion judder. Det kan Android ikke klare, det er kun ATV der har en precis Match Framerate.
Af miri
Sjovt, når nogle beder om hjælp til et produkt, så svares med anbefaling til at købe noget andet...
Hvis det handler om forskel på YouSee app på LG og Shield, så vil jeg tro, at det primært skyldes, at opsætning på den HDMI, som Shield er tilsluttet på LG, skal justeres - altså på LG. På Shield er det dog vigtigt, at der under indstillingerne er valgt 50 hz, men ellers tænker jeg, at indstillingen på Shield for YouSee app'en ikke skulle være en udfordring, da app'en ikke kører 4K/HDR, men for andre apps har valg af opløsning og farver stor betydning! Og her vil frame rate også være en udfordring!
https://www.nvidia.com/en-gb/shield/sup ... lay-modes/
Ellers er jeg meget enig i TBCs beskrivelse af fordele og ulemper, da denne tråd også kom til at handle om Shield vs ATV.
Rasmus: Hvor har du fra, at der ikke kommer større software opdateringer til Shield? Min Shield (model 2015) har fået en mindre opdatering inden for den seneste måned, og jeg forstår fra forummet hos Nvidia, at der kan forventes en "større" opdatering i 2025....
Radiomanden: Det har for apps under Android TV fra begyndelsen været muligt at tilpasse frame rate til indholdet, og Shield'en kunne fx før ATV afspille de "skæve" frekvenser - udfordringen har været, at det var op til de enkelte apps at implementere afspillere, og her har næsten ingen apps valgt at udnytte denne mulighed, men som TBC skriver, så er det muligt på forskellig vis at matche frame rate...
Brugeravatar
Af Radiomanden
Ja det kan tilpasses manuelt, men det er besværligt hele tiden at skulle skifte.