Har du spørgsmål eller kommentarer til vores anmeldelser, kan du finde en tråd for hvert anmeldt produkt her.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

JornH skrev: 23 okt 2024, 17:13 Rasmus, undskyld det hører ikke rigtigt hjemme her men har i engang lavet en test af en Nokia Medie boks 8010?

Så vidt jeg kan se i menuen har 8000’ automatisk skift og også match indhold billedfrekvens, intet hakker på den, skifter ikke mellem noget…edit: kan se den står på 60 Hz nu jeg skifter aldrig, men ser ikke film og serier på boksen…
Vi har ikke publiceret en test af Nokias bokse, men jeg har lidt erfaringer med dem fra tidligere.

Alle Android-bokse, der er blevet opgraderet til Android 12 eller nyere, har match billedfrekvens-funktionen i menuen. Desværre virker det dog kun på Netflix (og virker ikke helt korrekt på Android 12).

Hvis du primært ser dansk og europæisk tv-indhold, så bør du skifte HDMI-output på din boks til 50Hz for at undgå hakkende video. Det er ikke alle der ser disse hak til at starte med, men det er en af de der ting, hvor det er svært at abstrahere fra det, når man først har bemærket det.
Tak fordi jeg måtte være med i dette forum.
Er den danske Allente App blevet testet med denne nye Google Streamer TV "boks" ? Nogen der kan bekræfte det virker, inden jeg smider penge efter en :)
På forhånd tak
Brugeravatar
Af Radiomanden
Allente App'en er i Play Butik og kan Downloades på den.
Af evilguy
kabri skrev: 17 okt 2024, 12:16 Tak for testen, av1 support er positivt men ærgeligt at det mest bruges til at presse bitraten endnu lavere.
Jeg tillader mig lige at kommenterer på din påstand omkring at AV1 presser bitraten, for det er jeg ikke enig i.

Jeg ser en hel del YouTube, og som billednørd kan jeg meget ofte se tydelig forskel på videoer med VP9 og AV1. Når en video er encodet i AV1 så står detaljerne generelt langt skarpere og der er færre områder med pixelering.

Det er specielt nemt at se, hvis man ser indhold optaget i samme område med samme kamera. Jeg ser en del 'walk and talk' videoer optaget med DJI eller GoPro kameraer, hvor Yutuberen går rundt i f.eks. byområder, hvor der er stor detaljegrad - tænk brosten på vejen, detaljerede murværk, store ensfarvede overflader afbrud skarpe kanter og masser af tydelige farverige skilte på butikker.

Ved den slags videoer er det utroligt nemt at se, hvornår der benyttes VP9 og hvornår det er AV1. Det virker næsten som om optagelsen er lavet på et andet og bedre kamera, når der benyttes AV1.

Brostenen står knivskarpe selvom kameraet bevæger sig, alle murværkets detaljer er synlige, ingen pixelering på store ensfarvede overflader og man kan læse bogstaver på butikkernes skilte på lang afstand fordi teksten ikke er gnidret.

AV1 handler ikke kun om at spare båndbredde, men også om at levere højere kvalitet med den samme båndbredde, hvilket det ser ud til, at YouTube har valgt at gøre.

Det er derfor meget positivt, at endnu en medieafspiller understøtter AV1, da det betyder at endnu flere skifter til AV1 og indholdsleverandører som YouTube derfor prioriterer AV1 højere. De fleste ved det nok ikke, men langt fra alle YouTube videoer encodes i AV1, men det ser ud til at andelen af videoer i AV1 formatet er stigende - specielt indenfor det sidste halve års tid.
Af toretok
Hei Rasmus og alle brukere på Flatpanels!

Her kommer en oppdatering fra Norge som er interessant for oss nerder:

Den norske TV-leverandøren Altibox har en dekoder som er Android-basert. Der har de et Altibox-brukergrensesnitt, men når man trykker på streamingappene f.eks. Netflix eller Max, så åpnes disse i Android TV/Google TV, og ikke i Altibox sitt brukergrensesnitt. Unntaket er SkyShowtime som er "bakt inn" i Altibox sitt brukergrensesnitt i stedet for å bruke SkyShowtime sin egen app. Altibox finnes vel også i Danmark, så dette er kanskje kjent for noen allerede?

I tillegg har Altibox lansert en app for Google TV, som er lik det brukergrensesnittet man får på Altibox sin dekoder. (Finnes denne i Danmark?) Men: Chromecast/Google TV Streamer bruker Android 12/14 og støtter match frame rate mens dekoderen har Android 10 og støtter ikke dette.

Da jeg satte på en film på SkyShowtime i Altibox-appen nylig, så la jeg merke til at TV-en blinket svart. Jeg sjekket bildefrekvensen på "info" og så da at frekvensen var 24 og ikke 50!

Så: Altibox sin app for Android TV/Google TV støtter nå match av bildefrekvens! 8-)

Dermed er ikke Netflix helt alene om å støtte dette mer? Bra at Altibox følger etter, selv om de ikke har like mange brukere som Netflix.

Spørsmålet er jo om match av bildefrekvens bare vil gjelde streaminginnhold i SkyShowtime, og annet streaminginnhold som er bakt inn i appen til Altibox, og ikke på lineær TV? På direktesendt lineær TV er vel frekvensen alltid 50? Eller?
Brugeravatar
Af Radiomanden
toretok skrev: 08 mar 2025, 16:09
Chromecast/Google TV Streamer bruker Android 12/14 og støtter match frame rate mens dekoderen har Android 10 og støtter ikke dette.

På direktesendt lineær TV er vel frekvensen alltid 50? Eller?
Match frame understøttes ikke, der er en funktion der kan markeres, Match frekvens, men det gøres ikke 100%, der er stadig Motion Judder. TV i lande som har 220V/50 Hz er billedfrekvensen 25/50 Hz.
https://www.altibox.dk/tv-streaming/ibox
Af toretok
Radiomanden skrev: 08 mar 2025, 16:22
Chromecast/Google TV Streamer bruker Android 12/14 og støtter match frame rate mens dekoderen har Android 10 og støtter ikke dette.

Match frame understøttes ikke, der er en funktion der kan markeres, Match frekvens, men det gøres ikke 100%, der er stadig Motion Judder. TV i lande som har 220V/50 Hz er billedfrekvensen 25/50 Hz.
Match frame rate støttes ikke? Jo, det er det jeg prøver å si. På Altibox sin app til Chromecast/Google TV Streamer støttes dette. På Altibox sin app på dekoder, støttes det ikke siden dekoderen bare har Android 10.
Af toretok
toretok skrev:
Radiomanden skrev: 08 mar 2025, 16:22

Match frame rate støttes ikke? Jo, det er det jeg prøver å si. På Altibox sin app til Chromecast/Google TV Streamer støttes dette. På Altibox sin app på dekoder, støttes det ikke siden dekoderen bare har Android 10.
Vedhæftede filer
PXL_20250308_154412686.jpg
PXL_20250308_154412686.jpg (3.01 MiB) Vist 2397 gange
PXL_20250308_154448015.jpg
PXL_20250308_154448015.jpg (2.26 MiB) Vist 2397 gange
Brugeravatar
Af Radiomanden
Det understøttes ikke på Google TV, har den nye Streamer. Android 14. Heller ikke på min Nokia 8000. Android 12.
Af toretok
Radiomanden skrev: 08 mar 2025, 17:12 Det understøttes ikke på Google TV, har den nye Streamer. Android 14. Heller ikke på min Nokia 8000. Android 12.
Men det kan jo være at Altibox ikke har den samme appen for Google TV i Danmark som i Norge? Det fungerer i hvert fall her. Og forresten: jeg caster ikke fra mobil. Jeg bruker Altibox sin app for Google TV.
Brugeravatar
Af Radiomanden
Kender ikke Altibox, det kan ikke fås her. Har kun de nævnte enheder med DRTV, TV2 Play, MAX, SKY Showtime, det er alt for dyrt med TV pakker.
Af toretok
Radiomanden skrev: 08 mar 2025, 17:45 Kender ikke Altibox, det kan ikke fås her. Har kun de nævnte enheder med DRTV, TV2 Play, MAX, SKY Showtime, det er alt for dyrt med TV pakker.
Men Altibox har en dansk nettside? Så skulle tro at de var i Danmark?

Uansett er det bra at flere enn Netflix implementerer større for match frame rate i sine apper.

Rasmus, siden Flatpanels har en viss innflytelse som nettavis hadde det vært spennende å se responsen dersom dere utfordret Max, Prime, Disney osv til å implementere støtte for match frame rate på sine apper. Dette er den største mangelen Chromecast/Google TV Streamer har sammenlignet med Apple TV.