Har du spørgsmål eller kommentarer til vores anmeldelser, kan du finde en tråd for hvert anmeldt produkt her.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Anmeldelsen af Panasonic Z95A er online. For første gang med FireTV (i stedet for MyHomeScreen) og nu med anden generation af MLA OLED-teknologien.
Find testen her: https://www.flatpanels.dk/test.php?suba ... 1731569298

Hvis du har spørgsmål, kommentarer eller tilføjelser, kan de placeres her i tråden og vi skal prøve at vende tilbage på dem.

God fornøjelse med læsningen.
Takker for endnu en detaljeret test. Er dog lidt ked af, at Panasonic, Sony et al klandres for ikke at tilbyde 4x HDMI 2.1 porte, og spilde én af dem på eARC.

Som jeg ser det er det SoCens skyld (MediaTek Pentonic 1000), så der er ikke så meget man kan gøre ved det.

MediaTeks hjemmeside viser godt nok en Pentonic 2000 SoC, som har 4x HDMI 2.1, men jeg ved ikke om den rent faktisk allerede er tilgængelig. Jeg formoder, at high-end tv, der aktuelt bruger Pentonic 1000, nok vil opgradere til Pentonic 2000 i nye modeller.
Tak for anmeldelsen.

Z95A kommer sidst i HDTV's årlige shootout og taber især på video processing, herunder dens evne til at opskallere. En kategori som Z95A taber mens G4 vinder den.

Men Rting.com har lige udgivet en sammenligningsvideo vs. G4 hvor de fremhæver Z95A's evne til opskalling over G4, dvs. den modsatte konklussion.

Så der lader til at være uenighed her.

Hvordan vil I rangere de forskellige TV på deres processering generelt og specifikt vedr. opskallering?

Jeg mener de alle er med fremme i feltet, og jeg synes ikke at Z95A står tilbage som taber. LG er rykket ret langt de sidste 3-4 år, men man kan sikkert finde eksempler hvor både den ene eller den anden giver et bedre resultat. Vi er nede i nogle marginaler, hvor det er svært at se i den afstand du normalt vil sidde i og både shootout og Rtings er helt inde med luppen når de sammenligner.

Ift at en port nappes af ARC, så synes jeg det er en klar mangel der bør fremhæves. Jeg er i princippet ligeglad med hvad det skyldes - chipsæt eller andet - resultatet for brugeren er det samme. Visse soundbars har en HDMI-switch, men det er heller ikke uproblematisk at koble et ekstra led ind i kæden.
Til Flatpanels.dk
Et ønske - til næste gang i anmelder et Panasonic OLED tv. Forhåbentligt Panasonic Z95B.
Husk at slå: Accurate IFC Til. Ellers bliver alt 24P indhold ikke gengivet korrekt. Det har været en indstillingsmulighed siden 2022 modellerne. Og jeg er bange for at i ikke har testet det korrekt siden da. På jeres anmeldelse af Z95A (2024 model) har i skrevet at Accurate IFC er slået fra. Det må have været en h-a-k-k-e-n-d-e oplevelse.

/Niels G.
Grønbæk skrev: 22 feb 2025, 09:16 Til Flatpanels.dk
Et ønske - til næste gang i anmelder et Panasonic OLED tv. Forhåbentligt Panasonic Z95B.
Husk at slå: Accurate IFC Til. Ellers bliver alt 24P indhold ikke gengivet korrekt. Det har været en indstillingsmulighed siden 2022 modellerne. Og jeg er bange for at i ikke har testet det korrekt siden da. På jeres anmeldelse af Z95A (2024 model) har i skrevet at Accurate IFC er slået fra. Det må have været en h-a-k-k-e-n-d-e oplevelse.

/Niels G.
Hej Niels. Ovenstående er altså ikke rigtigt. Indhold i 24p bliver gengivet korrekt uden 'Accurate IFC' slået til – ellers ville det da være en mindre katastrofe.

'Accurate IFC' hos Panasonic er en funktion, som kan detektere 24p kadencen i et 60p tv-signal, og tilbagekonvertere til 24p (reverse 3:2 pulldown). Dvs. hvis du f.eks. sidder og ser en tv-kanal, hvor en film bliver vist. Tv-kanaler har kun én sendeform, så alt indhold må konverteres eller tilpasses til denne, modsat f.eks. streaming eller Blu-ray.

Vi har dog ikke 60p tv-signaler i Europa. Det er kun relevant for USA og andre NTSC-regioner, hvor de transmitterer i 60p.

IFC (Intelligent Frame Conversion) har derudover nogle andre indstillinger, der kan udglatte billedet.
Hej, nu planlægger jeg at købe en OLED Panasonic TV, men den er ikke med FireTV, den har Google Play,
Er der en fordel at få en med FireTV istedet for? Nu husker jeg ikke model navnet på min…jeg nok køber…

Nu vil jeg lige prøve at læse testen her…
FireTV er ikke en fordel, idet der mangler en del danske/nordiske streaming-apps på nuværende tidspunkt.

Jeg vil dog kraftigt anbefale ikke at købe TV-skærm baseret på det indbyggede TV-styresystem. Fokusér på billedkvalitet. Køb i stedet Apple TV 4K boksen. Så kommer du ikke til at kigge dig tilbage. Boksen kan gemmes af vejen, tænder og slukker med TV'et og kan styres med TV'ets fjernbetjening – eller TV'et kan styres med Apples fjernbetjening.
I mit anden tråd siger de at OLED tv nok er det samme, ville jeg bruge Medie bokse havde jeg allerede købt det FireTV de havde hjemme og som var nedsat… ATV, LG, TCL og Hisence eller hvad der findes holder jeg mig fra at købe, forøvrigt er jeg nok lidt gammeldags og bruger de medfølgende fjernbetjeninger eller en universal en jeg må bruge til min More TV, hvis remote ikke virker mere…
Hvilken Remote vil man da ellers bruge hvis ikke det er den til det udstyr der haves.? Til TVet bruges den der hører til Google TV, der er ikke behov for andet, skulle den svigte, så kan den til TVet også bruges til Google TV.
Nu har jeg 2 Samsung TV fjernbetjeninger liggende de er noget være bras. Til dem bruger jeg en Universal remote til Samsung, har som sagt en anden universal der kan indstilles til det hele.

Men har i lavet tests af en Panasonic 55 tommer Google Play TV? Det kan godt være en et par år gl. model…
Nej, ikke af et Panasonic Google TV, desværre, idet Panasonic kun har brugt Google TV meget sparsomt i deres modeller. Men Google TV er ret sammenligneligt på tværs af TV-mærkerne. Det er typisk samme chip (MediaTek), drivere (MediaTek) og software (Google). Der kan være forskellige i bugs og Android-version, men det er ikke afgørende forskelle. TV-skærme med Google TV indbygget har vi testet rigtig mange af (Sony, Philips, TCL).