Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

Hej

Jeg har en ikke så gammel HW-Q990D soundbar. Mit Samsung +QE65Q7 tv er desværre blevet dræbt af et stk flyvende legetøj...
Og så skal jeg jo have et nyt tv.
Muligvis er dette det forkerte sted at spørge, men da det er soundbarens funktioner jeg spørger ind til i forbindelse med køb af tv, så poster jeg her..
under TV lyd/soundbar.

Jeg har læst mig til, at man er bedst kørende med soundbaren, hvis man køber et tv i serien Q.

Men, da der er mange af Samsungs tv det hedder noget med Q og f.eks 70QDQLED, der jo så burde fungere 100%, men.. læser jeg på Hi-fi klubbens hjemmeside understøtter dette tv IKKE Atmos...?

øhhh? Elgiganten og Power nævner ikke Atmos med at ord, så det lyder jo også som om at det tilsyneladende ikke vil fungere?
Og så står jeg egentlig lidt af..

Samsung Support aner intet om hverken deres soundbar eller deres tv, og jeg får modstridende oplysninger.
Og jeg gider ikke tale med dem igen..

Og så dukker der jo så endnu et spørgsmål op, da jeg jo på det gamle tv har kørt med Atmos via Chromecast m. Google tv, og Atmos og Space&fit har fungeret:+ hvilket samsung siger ikke er muligt)
Betyder det så, at det egentlig er fuldstændig ligemeget hvilket tv jeg bruger (hvis jeg benyttet Chromecast) - hvis vi ser bort fra QSymphony altså?
(Q- symphony inddrager tv'ets højttalere i lydbilledet, og skulle virke ret godt, jeg har aldrig hørt det, da det gamle tv var for gammelt til at understøtte dette)

Samsung påstår, at intet vil fungere med mindre jeg køber et Samsung TV.( det skal de vel sige) men kan ikke sende en liste over kompatible 2024 modeller.
De påstår også at HW- 995D og HW-990D er to vidt forskellige soundbars, og at 995'ern er heeeelt anderledes, men data for de to soundbar et 100% identiske. iflg Samsung, og brugermanualerne.

(iflg en pressemeddelelse fra Samsung, da de to modeller kom på markedet skriver de, at de er 100% ens bortset fra modelnavnet, den ene et til Nordamerika, og den anden Europa(

Det forholder Samsung Support sig slet ikke til. 999'ern virker iflg Samsung Support kun hvis baghøjtalerne er 1 meter fra ens hovede og 90 cm over gulvet..og kun med HDMI..😂..
Jeg spurgte om han egentlig vidste hvad han talte om, og fik svaret: naaa det gjorde han nok egentlig ikke, men læste op fra deres hjemmeside🙈

Men tilbage til spørgsmålet:
Vil soundbaren fungere- undtagen Q-symphony, der involverer tv'ets højtalere.?
Altså hvis jeg nu købte et Hisense, eller LG, eller?

Eller hvilke Samsung modeller er 100% kompatible med soundbaren?

Det næste kun medtaget for sjov:

Samsung mener at 990'ern kun har 2 højtalere. de siger også at mikrofonen sidder i TV'et, og derfor vil den aldrig fungere f.eks med mit gamle tv... hvilket den gjorde alligevel..lidt som med humlebier der ikke burde kunne flyve, men gør det alligevel...
.. De mente også at der er AI i 995D og kun en simpel chip i 990D'ern..og fra Kina.
Iflg deres telefonsupport: så er der næsten 10 kg I vægtforskel (i virkeligheden vejer de det samme.)
Og iøvrigt :990'ern forvrænger 2% 🙈 hvorimod 995D er en super version, med opgraderede forstærkere og umålelig forvrængning, og specielle målere..
Hvilke vidste man ikke lige, da jeg begyndte at bore i det.

Derfor spørger jeg her.. jeg har mistet tilliden til Samsung Support..
Er der nogen der kender sandheden? :)

ps:
Jeg har ikke intentioner om at droppe soundbaren, den spille meget godt ikke som min gamle hjemmebio med kæmpe højttalere, men .. jeg bor i et mindre hus nu, og højtalere i stuen er ikke noget der kommer til at ske. Jeg lever fint med forskellen for der meste .
-og vil iøvrigt ikke købe 2025 tv-modellerne da de er alt for dyre.. :s

Og held i uheld, mit defekte tv har betydet, at også soundbaren har stået uden strøm i 3- 4 uger, og jeg har derfor ikke fået den der opdatering der har dræbt soundbars over hele verden.
Lidt heldig har man jo liv at være 😊
Som udgangspunkt, så vil den kunne bruges på alle TVer via HDMI CEC, der kan dog være problemer, når det ser sagt, så kan det samme også forekomme når TV og Soundbar er samme fabrikat. Det har før været nævnt her på forummet.
Alle soundbarer fungerer med alle TV-skærme uanset mærke - og vice versa. Det er bare at tilslutte dem via HDMI. Du vil også kunne styre soundbarens lydstyrke med TV'ets fjernbetjening, så længe HDMI CEC er understøttet og aktiveret i både TV og soundbar. Så godt som alle TV-skærme har i over et årti haft HDMI CEC. :)

Det eneste du mister er Q-Symphony og muligheden for at tilslutte soundbaren trådløst til et nyere Samsung TV.

Samsung Q70D understøtter ikke Dolby Atmos. Du kan slå specifikationer – uden salgsgas – på TV-skærme op i TV-databasen her på Flatpanels: https://www.flatpanels.dk/samsung_q70d_qled_2024.php
Men uagtet, så gå udenom Samsung Q70D. Det er et TV i den lave middelklasse, der sælges til en pris, hvor du kan få mere for pengene. Dit nye TV skal have Dolby Atmos support, hvis du vil udnytte din Q990D soundbar.

HW-Q995D og HW-Q990D er 100% identiske. Soundbaren sælges blot som HW-Q995D i Norden, så det er sværere for forbrugerne at prissammenligne og sværere for forhandlerne at parallelimportere.

Der er ingen grund til at spilde tid på at tale med Samsungs support. Det har vi fået eksemplificeret igen og igen her i forummet.
Tak for svaret! 😊

Det svar kan jeg kan jeg da bruge til noget !!
Umiddelbart tænker jeg, at Q-Symphony nok er næsten ligegyldigt...

nogen der har hørt det?

Og med Samsungs elendige vildlednings manøvrer i hukommelsen, så ender det nok ikke med et Samsung tv.

Der er egentlig utroligt de gider gøre sig selv til grin.
Da jeg købte det gamle tv i 2019, var salgsgas set, at da det havde løs tuner, så kunne man jo bare købe en større skærm.. og opgradere tunere. en gang om året .
Det har man aldrig kunnet...

Før jeg købte soundbaren talte jeg med en Samsung salgsfidus, der lige ville give mig et tilbud på et tv, samtidigt... og hvad skete?
Det tv hun forsøgte at prakke mig på supported hverken Atmos eller QSymphony, eller Space fit..

Bortset fra det, Space fit påstår samsung hårdnakket ikke fungerer uden et af deres tv efter 2023, og Q- serien.. igen fordi de mener den mikrofon der sidder i min soundbar sidder i TV'et...

Så Space fit virker også uanset mærke? er det korrekt?, bare lige for et syns skyld. 😊
Samsungs SpaceFit-funktion er automatisk rumkorrektion.

Det kan gøres direkte på Samsung TV'et, der så sender korrektionen ned til soundbaren via HDMI. Dette bør man gøre, hvis man også bruger Q-Symphony.

SpaceFit kan dog også køre direkte på soundbaren via soundbarens indbyggede mikrofon (og en ekstra mikrofon i subwooferen på nogle af Samsungs soundbarer). Her skal du blot være opmærksom på, at mikrofonen skal være tændt hele tiden via knappen på selve soundbaren. Derefter skulle du på din Q990D kunne gå ind i SmartThings appen på din telefon og aktivere 'SpaceFit Sound'.

Q-Symphony, tjo. Jeg har prøvet det nogle gange, men jeg er ikke helt overbevist. Det primære problem for mig er egentlig, at TV'ets højttalere ikke rigtig er dimensionerede til Q-serien af soundbarer, så lyden fra TV'et kommer til at lyde lidt fladt og trækker helhedsindtrykket ned. Det er lidt samme historie hos Sony, der har noget tilsvarende.
Hej Chromebacker

Jeg kan bekræfte at SpaceFit på Q995D (eller q990d, som er den samme) virker, uanset hvilket mærke dit tv er.

Q-Synphony, derimod, er en funktion der kun er på og virker med Samsung’s tv-modeller. Derfor vil et decideret samspil mellem soundbar og tv-højtalere - hvor Spacefit inkorporerer kanaler fra begge kilders enheder - kun være muligt, når du har både Samsung tv og Samsung soundbar.

(Af hvad jeg kan læse på diverse fora, er Q-Symphony vist ikke altid specielt godt. Ikke fordi de to enheder ikke spiller sammen, men fordi højtalerne i TV’et ikke kan hamle med soundbaren. Dels bliver der som følge en oplevelse af ‘kvalitets-disharmoni’ i lyd-output, og dels oplever nogle knap så god lyd ved dialog, fordi tv’et i q-symphony setup ofte agerer en delvis center. Det er ærligeligt, for det er faktisk et punkt selve soundbaren er god til - altså klarhed i gengivelse af dialog. Det eneste positive jeg kan læse mig til ved Q-Symphony er, at du får et marginalt større (højere) soundfield - men sjældent har jeg læst nogle der påpeger, at det enten er rigtig godt, eller at det fungerer på en måde, der eventuelt opvejer negative de ting.)

Som bonus kan jeg fortælle, at Spacefit kræver tålmodighed. På den ene side gør det en enorm forskel, hvordan du indledningsvis vælger at kalibrere din soundbar - og på den anden side, kan du forvente, at Spacefit over tid vil forbedre og nuancere din lyd i rummet. Jeg har nørdet min Q995D soundbar virkelig meget, og er blandt andet overrasket over, hvor meget lyden har ændret sig (til det bedre!) over to-tre måneder med SpaceFit slået til. Lige nu er det slået fra fordi jeg tester noget andet :)