Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

Af KJohnseno89
Hej,
Jeg oplever en forsinkelse i lyden fra TV til soundbar. Problemet er det er den “gale vej”, altså lyden kommer for sent, så jeg har ikke mulighed for at lave en forsinkelse i Sonos.

Mit setup er:
LG 65 OLED B8
Sonos arc
2 x Sonos one
Sonos sub

Jeg har et hdmi fra tv’et direkte i Sonos Arc

Jeg kan godt få lyden til at blive god hvis jeg på tv’et ændrer lyd udgangen til PCM i stedet for automatisk men så kan jeg ikke få Atmos, 5.1 men kun stereo?

Håber nogle har et bud 😊
Hvordan og hvornår er problemet opstået? er det ny opsætning?

Det kan lyde som HDMI handshake problem.
Vær sikker på at være på seneste software først.

Prøv at hive HDMI kabel ud fra TV, sluk TV og tage strømstikket ud til TV. Forbind HDMI stik i TV og tænd TV igen.
Af orkin
Hej er næsten sikke på det er sonos skyld og har haft de samme problemer og har opgive det og aldrig brug det mere og har solgt min nu ,
pc sonos har indrømme at de har mange problemer og ved ikke om det blive bed i fremtiden .mvh per
Af Tabula Rasa
KJohnseno89 skrev: 17 apr 2025, 09:18 Hej,
Jeg oplever en forsinkelse i lyden fra TV til soundbar. Problemet er det er den “gale vej”, altså lyden kommer for sent, så jeg har ikke mulighed for at lave en forsinkelse i Sonos.

Mit setup er:
LG 65 OLED B8
Sonos arc
2 x Sonos one
Sonos sub

Jeg har et hdmi fra tv’et direkte i Sonos Arc

Jeg kan godt få lyden til at blive god hvis jeg på tv’et ændrer lyd udgangen til PCM i stedet for automatisk men så kan jeg ikke få Atmos, 5.1 men kun stereo?

Håber nogle har et bud 😊
Tænker du nok har forsøgt dette, men står lyd indstillinger på tv til passthrough/gennemgang? Altså i stedet for pcm og auto, samt under 'match billede og lyd'?
Har det altid været sådan :) Hvor længe?

Men Hold ud :)
Hvis du er glad for dit TV, skal du ikke skifte TV bare for det.
Vi prøver at se om vi kan tilbagelægge denne udfordring.
Nu er Tabula Rasa også med. Han er vild. Men her tror jeg ikke at det bliver mahogni med tiden. Der skal bygges om :).

Fik du prøvet mit forslag?

Ved du hvilket HDMI kabel du bruger? fulgte det med SONOS? eller et du har købt 1.4 eller 2.1??
Har du andre HDMI kabler liggende du kan prøve også?
Af Tabula Rasa
disqus_Cr1DFvT0xq skrev: 17 apr 2025, 19:55 Har det altid været sådan :) Hvor længe?

Men Hold ud :)
Hvis du er glad for dit TV, skal du ikke skifte TV bare for det.
Vi prøver at se om vi kan tilbagelægge denne udfordring.
Nu er Tabula Rasa også med. Han er vild. Men her tror jeg ikke at det bliver mahogni med tiden. Der skal bygges om :).

Fik du prøvet mit forslag?

Ved du hvilket HDMI kabel du bruger? fulgte det med SONOS? eller et du har købt 1.4 eller 2.1??
Har du andre HDMI kabler liggende du kan prøve også?
Haha - tak Discus :) :) Ved nu ikke liiiige helt om jeg er vild :D

Vil iøvrigt også anbefale et nyt/reset af hdmi handshake gennem en power cycle: sluk strøm, tag strøm og hdmi stik ud, lad det være være sådan i 10 min for complete power drain i enheder og deres led, sæt hdmi og strøm stik i, og sæt herefter strøm til igen. Når du power up og tænder, lad der gå 60 sekunder før du tester noget, i tilfælde af langsomt handshake.

Inden du gør alt det, så forsøg at sætte ‘Digital lydudgang’ på tv til gennemgang/passthrough, og det samme med ‘Match skærm og lyd’.

Og som Discus også er inde på, vigtigt det er et hdmi kabel med høj hastighed. For at minimere potentielle årsager på dét led i kæden, bør det være et hdmi 2.1 kabel. I tilfælde af du benytter medfølgende hdmi-kabel: selvom medfølgende hdmi-kabler er 2.1 kabler, er de bare ikke altid super gode - selvom de principielt bør kunne klare det, de skal, er det bare i praksis ikke altid tilfældet. Det er i hvert fald min egen erfaring.

(Jeg har faktisk selv kæmpet (og kæmper) med lip sync issues - dog ikke med lyden forsinket, ligesom dig. Af samme grund brygger jeg på to forskellige indlæg om samme, men jeg skal lige have testet nogle sidste ting her over påsken, før jeg poster det første. Lip sync error really, really sucks!)
Kan du ikke lige oplyse også om du bruger flere HDMI kilder, altså om du har tilsluttet andre afspillere eller om det kun er TV'et du bruger og TV streamingapps. Selvom der ikke står andre kilder på din setupliste, skal vi bare lige være sikre.
Og hvis det kun er TV streamingapps du bruger, er det alle TV apps med samme problem eller er problemet isoleret til begrænset apps.
Og hvis du ikke ved det eller er sikker, skal du teste det på forskellige streamingapps for at finde ud af det og tjekke op på om der rent faktisk bliver sendt atmos i sonos app.

Hvis det er begrænset til nogle apps, er det app problem.

Hvis det heller ikke er begrænset til nogle apps og det er alle apps, kan du også prøve:

hvis alt det der med at koble HDMI kabler fra og hive strømmen fra TV og sonos, ikke virker,

at slå HDMI arc fra og til i TV indstillingerne.

og hvis du har før prøvet et andet kabel og det heller ikke virker.

Kan du også prøve at genindstille TV til fabriksindstillinger til ny opsætning af TV.
Og hvis ikke kan du også prøve reset SONOS systemet og opsætte for ny.

Disse ting kan løse HDMI relateret problemer.
Og du skal selvfølgelig helst tjekke om det hjælper en efter en.
Hvis intet af det jeg skrev virker, er der lidt flere ting du kan prøve.

Prøv et andet TV med din sonos soundbar, det kan være hvis du har flere TV eller venner og bekendte.
Hvis det virker fint her, vil problemet sandsynligvis være relateret til dit TV.
Hvis det er samme problem på andre TV, kan det være inten at I har skabt samme problem her eller at problemet er relateret til din Sonos.

Da jeg ikke er daglig bruger af hverken sonos eller dit TV har jeg desværre ikke nogen forslag til ændring af indstillinger på disse enheder.
Der må andre komme på banen med forslag.

Ellers er sidste forsøg, efter alt er udtømt at kontakte dine producenter.