Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af perstærk
Yousee har to test-udgaver af TV 2 liggende som DVB-C i øjeblikket. AVC-udgaven har en bitrate på 15,4 Mbit/s og HEVC-udgaven en bitrate på 12,3 Mbit/s.

Jeg har set forskellige test-kanaler fra dem de sidste par år. Om det her nogensinde bliver til mere end bare en test...?
Af perstærk
Ja, Yousee er bekymret for det med manglende understøttelse. Nogle kanaler ligger allerede som HEVC (krypteret, til Play-kunder). Yousee bruger det som argument for ikke at tillade kort-løsning til Play, da nogle kunder så kan risikere sort skærm på disse kanaler.
Brugeravatar
Af Radiomanden
Ja der er jo kunder som ikke har et 4K TV og derved heller ikke et der har HEVC. Det rammer kun kunder som har kabel TV og ikke har en TV boks, har man det, så er det ikke et problem.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
De kunne dog nemt og billigt (få hundrede kroner) opgradere til en af de mange streaming-sticks.

Vi har haft MPEG4 og DVB-T2 overgange før. De er ikke gået helt glat, men nogen gange bliver man vel nødt til at gennemtvinge ny teknologi – man kan ikke vente på alle.
Brugeravatar
Af Radiomanden
Ja det er nemt at løse, en TV boks til dem der har Kabel TV uden et 4K TV så enkelt er det.
Af perstærk
De har ændret i hevc-udgaven siden sidst. Hvem kan spotte hvad...

Billede

Rasmus, det ved du måske noget om. Kan TV 2 levere dette signal, eller er det Yousees gøren?
Af Dyssegaard
Mine tv2 kanaler på yousee kabeltv - bland selv med yousee kort - kører nu 1080i. Jeg synes, at billedet er klart bedre end før, hvor de kørte med 720p 👍.
Brugeravatar
Af Radiomanden
Det har været sådan på TV2 Play længe. 1920x1080 med lige omkring 8 Mbit/sec.
Brugeravatar
Af TBC
Jeg forestiller mig at TV2 hele tiden har kørt 1080 i produktion/continuity, lige som DR ---også selv om selve broadcast signalet af pladshensyn [tidligere] og nogle steder fortsat kun er 720p, lige som det ved 1080 fortsat er farvekomprimmeret til 4:2:0 på broadcast niveauet.

Mit grundlag for den antagelse er, at TV 2’s officielle tekniske specifikationer for programlevering klart angiver, at HD-indhold skal leveres i 1080i/25 eller 1080PsF/25. Programmer i andre formater (f.eks. 720p) skal konverteres til 1080i/25 via en høj-kvalitets standardskonverter, før de accepteres. Det peger på, at hele continuity-leddet internt har været 1080 fra starten.

At broadcast-signalerne først på det seneste er begyndt at følge lidt bedre med (bortset fra chroma-subsamplingen) har oplagt handlet om distributionshensyn: båndbredde, kompatibilitet og prioritering af ressourcer.

Med andre ord: produktionen har i praksis været foran distributionen, og det vi ser nu, er blot at distributionsleddet blot på enkelte områder bedre begynder at indhente det tekniske niveau, som produktionen har haft i årevis, fraset farve og båndbreddekompressionerne forbundet med de forskellige broadcast encodinger.

https://producent.tv2.dk/media/mvjbwwaj ... 024-dk.pdf
Af perstærk
Hovedkanalen: I forhold til bitraten, så er den ikke ændret. I et klip på 6 minutter, ligger videosporet på ~10,8 Mbit/s (fast bitrate).

Bemærk: Dette er den ukodede kanal, der ligger i grundpakken. Den kodede udgave, som man får med i deres Yousee Play-univers, har en anden bitrate (HEVC). 4000-boksen tuner vist ind på den kodede udgave uanset aboonement-type.
Brugeravatar
Af Radiomanden
Det er korrekt 4000 tager kanalerne på HEVC.