Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

Hej alle,

Jeg vil høre, om der er nogen, der har erfaringer med Sonos Arc Ultra, der til tider kan lyde lidt “metalisk” eller lidt som en dåse.

Det virker mest udtalt, når man afspiller Stereo PCM, og ikke så meget med Dolby (så måske er det helt normalt?).

Soundbaren er tilsluttet et LG G2-tv via ARC/eARC, og forbindelsen er fin.

Jeg har prøvet at tune med Trueplay et par gange og også slået det fra, men det ændrer ikke noget.

De gængse råd om at slå Night Mode, Speech Enhancement osv. fra er også afprøvet.

Lige nu spiller soundbaren alene, uden sub eller rears. Jeg overvejer at teste med nogle Era 100-rears for at se, om det gør en forskel (men jeg tvivler lidt).

Jeg er egentlig mest nysgerrig på, om det her er normalt/forventeligt, eller om andre har haft lignende oplevelser – og om de i så fald har fundet en løsning.

Mange tak på forhånd!
Hvis det relaterer til musik, så har hverken den originale ARC og den nye Ultra været specielt gode til at formidle musikken.

Så fornemmelsen af dåse lyd på det område er ikke forkert.
Det føles lidt som om at musikken ikke helt slår igennem eller som om der sidder et "filter" foran der skal pilles af.

Den originale ARC havde endda et meget bedre stereoperspektiv.

Ultraen er en snert bedre på musikdelen og bassen men det er ikke meget.
Til gengæld oplever jeg at gengivelse af Dolby 5.1 materiale er fornuftig ifht klarhed.

Der er uden tvivl soundbars der er bedre til at gengive stereo og musik men i sidste ende er det kun en soundbar med små enheder ligemeget hvor meget Sonos og andre producenter tilføjer diverse teknologier.

Har haft begge og bassen er som sagt overraskende OK i Ultra men der er ikke vildsomt meget at komme efter i

Ultraen ifht den originale og det fortæller bare at der generelt ikke er ret meget at forbedre i soundbars.
Skal du have den bedste oplevelse så er det stadigvæk almindelige højttalere, da de simpelthen er fysisk større og også giver en større lyd :)

Du kan overveje at tilføje en sub da det frigiver noget at det område hvor enhederne ikke rigtig kan følge med hvilket gav en mærbart bedre lyd da jeg havde en sub på min ARC men musikken var stadigvæk som den nu engang var :)
Link skrev: 29 aug 2025, 10:56 Hej Lars

Tak for godt svar - ja synes Dolby 5.1 materiale er markant bedre, men det er også ved film/tv serier, problematikken opstår.

Tror du tilføjelsen af rears vil gøre noget, så det lyder mindre markant?
Jeg ved ikke helt om der er noget i sondbaren der bliver deaktiveret når man tilkobler surround højttalere. Men kune godt forstille mig at der er enheder der får lov at varetage andre opgaver.
Synes umiddelbare ikke at jeg kan huske at der skete en ændring i lydbilledet da jeg i sin til fik et par ONE SL koblet på min originale ARC.

Der var til gengæld et mærkbart løft i kvaliteten af soundbaren da jeg koblede en sub på også ved stereo men bare ikke i samme grad som ved Dolby materiale.

Jeg har tilføjet +4 i diskant på min Ultra da jeg synes at det giver en lille smule mere klarhed i min stue men det kan også godt læne soundbaren en smule fremad så den kan blive lidt trættende at lytte til.
Og så self true play som giver et OK løft også :)