Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af RigVader
Hej,

Jeg oplever desværre ret kraftig posterization (color banding) på mit nye G3 77". Det er mest tydeligt i PS5-spil (f.eks. Cyberpunk 2077), men det ses også på f.eks. Apple TV-menuens farveovergange, særligt når ved HDR/DV.

Tror I der kan være noget galt med mit TV, er det bare sådan G3-modellen er eller overser jeg måske noget?

Jeg har et LG A1 til sammenligning, og det er smooth som en barnenumse i forhold til :p Jeg spillede kortvarigt Cyberpunk på et B3 og erindrer heller ikke color banding derfra. På G3’eren er det umuligt at overse.

TLDR: På begge TV: Sharpness på 0, al processing og smooth gradation slået fra. Brug af RGB 12 bit eller ycbcr422 8bit gør ingen forskel på posterization i Cyberpunk. Det er synligt på både Calman-calibrerede og ikke-calibrerede HDR-billedprofiler. Har brugt HGIG eller FMM uden rolloff på både A1 og G3 for at sammenligne. Endelig har jeg opdateret TV’ets software til 13.20.40 og prøvet et factory reset, begge uden nogen effekt.

Hjælp :(
Af RigVader
Det skal lige noteres at jeg ikke har lagt mærke til banding med serier og film, dog fandt jeg lige Spears og Munsil disken frem og her er der markant forskel mellem A1 og G3 på Quantization Rotate (ikke til G3's fordel!).

De små bånd bånd som er smoothly fordelt ud over en gradient på A1, bliver ligesom gruperet på G3, hvor der er klare steps/bands mellem gruperingerne, hvis det giver mening.

Ser jeg på luminance ramps, ser de også smooth ud på A1, med det er de ikke rigtigt på G3.

Det virker som om de er mere evenly matched på SDR, men desværre kan jeg ikke se side by side (har jeg kun en DVD afspiller (PS5)), så små foreskelle bliver sværrere at se.

Desværre har jeg kun en DVD afspiller (så jeg kan ikke sammenligne direkte), men det virker som om de er mere evenly matched på SDR.
Af RigVader
Har nu testet lidt mere.

Posterization på Apple TV hjemmeskærm, er ikke til stede med Dolby Vision eller SDR. Men markant med HDR.

Derfor testede jeg med Apple TV som kilde, de scener som Rasmus anbefaler i sit C4 review (Arrival/Invasion):
* Med Dolby Vision er de totalt smooth, uden nogen form for banding
* Med HDR10 er de fulde af banding, som slet ikke kan kurreres ved at aktivere smooth gradation
* Med SDR er der en anelse banding, som mere eller mindre kan kurreres med smooth gradation low

Sjovt nok, ses volsom banding også på Dolby Vision, hvis man bruge Apple TV appen på TV'et (go figure).

Så det tyder på at der simpelt er fejl/problemer med TVets HDR10 implementation.

Hvis nogen har G3, ville jeg være glad hvis i kunne gentage nogle af de her tests, da jeg skal finde ud af om det er mit specifikke TV den er gal med (og om det evt. skal retur).
Af HrJensen1
Banding er relateret til panelet - det du oplever kan måske være noget at gøre med billedprocessoren. Så det er IKKE banding.

Meeeen - inden man kan afgøre om der er fejl på fjernsynet, er det nødvendigt at kende kildematerialet, og være sikker på, at det ikke er den eksterne afspiller eller et hårdt komprimeret signal, er det som giver problemer.

Nogle gange kan diverse billedforbedrings teknikker i billedprocessoren faktisk virke modsat. Du sammenligner med en A1, som har en meget mere skrabet udgave af "billedforbedrings software" og optioner, så måske er det derfor at det ser godt ud på den, mens du faktisk "forurener" billedet på din G3, ved at have både det ene og andet slået til i menuen.
Af RigVader
Posterization er nu også kendt som (color) banding eller (gradient) banding. Men du har ret at vertical banding har noget med panelet at gøre.

Sharpness er på nul og al processering, AI og dynamic tone mapping er selvfølgeligt slået fra. Filmmaker mode bruges på begge. Ellers kan man jo slet ikke begynde at sammenligne :)

Jeg har nu testet med en del patterns og kilde material, både fra interne apps, intern medieafspiller, PS5 og Apple TV. Der tegner sig et klart billede. Hvor A1 har mange små bands, som overordnet danner en smooth gradient, har G3 langt færre og store bands, med større luminsnsforskelle imellem dem.

Jeg skrev at jeg ikke så problemerne med serier og film, men det er så fordi stort set alt har været i Dolby Vision, som netop ikke har problemet.

Altså ikke et panel problem, men et billedpipeline eller processeringproblem. Det er mig uvist om alle G3 er sådan eller om det evt. er en fejl som ligger i et del som ikke opdateres ved firmware.

På et internationalt forum, snakker jeg med brugere der ser det samme som jeg, men også med dem der siger at de ikke ser problemet.

Smooth gradation på Low, rydder op i det værste, selv om gradienter i f.eks. tåge og halos omkring lyskilder, aldrig bliver helt gode.

Desværre spiller jeg en del og spil er fulde af udfordrende gradienter og smooth gradation er ikke en option i game optimizer/ALLM.