Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Lape
Er der håb om at RGB LCD kan true OLED. Det lyder til at blive Sony's store satsning næste år men stikker prisen af?

Er der nogle som har læst noget, ikke meget der meldes ud.

En høj pris plejer at være problemet ved LCD TV som har god zonestyring, med mange zoner og jeg tænker ikke ligefrem at RGB Mini LED bliver billigt? Da de LED vel bliver endnu mindre når der skal RGB på i stedet for en hvid LED alene.

Jeg ved at Hisense allerede har noget RGB LCD ude som ikke rigtigt har imponeret helt vildt og stadig taber til OLED i langt det meste og bibeholder mange af de problemer som LCD har, såsom blooming og dårlige betragtningsvinkler.

Sony har ikke opdateret deres OLED TV i lang tid nu. A95L fra 2023 er det sidste? Gør de klar til helt at droppe OLED mon?

De har smidt BRAVIA 9 II ud sidst, med det var mere end erstatning for deres mid-end OLED serie såsom 80 serien.

TCL og Hisense vinder vist rimeligt godt frem i EU, men begge disse har jo ikke rigtigt noget OLED. Dog bygger TCL en stor RGB OLED fabrik nu.

Jeg havde dog regnet med disse to vil have stort fokus på RGB LED TV men kan være det prisen der holder dem tilbage.

Er vi enige om at C8K er TCLs topmodel lige nu?
RGB LED i LCD TV kommer næste år fra Hisense, TCL, Samsung og Sony. LG snakker også lidt om, at de kigger på det.

Men altså, bare fordi man udskifter det blå miniLED baglys med RGB LED baglys, så har man jo stadig LCD-panelets svagheder. LCD-panelet er stadig det primære komponent i regulering af farver og lys.

Fik du også set disse artikler?
Hisense vil udbrede RGB LED til prisvenlige TV allerede i 2026 – opdatering
Rygte: RGB LED-teknologi i både Sony Bravia 9 II og Bravia 7 II
Lape skrev: 16 sep 2025, 14:22Sony har ikke opdateret deres OLED TV i lang tid nu. A95L fra 2023 er det sidste? Gør de klar til helt at droppe OLED mon?
Sony har lige lanceret 2025 QD-OLED, Bravia 8 mk2. Se vores anmeldelse her: https://www.flatpanels.dk/test.php?suba ... 1757063143

Lape skrev: 16 sep 2025, 14:22Er vi enige om at C8K er TCLs topmodel lige nu?
X11K er topmodellen :) Se 2025-overblikket her: https://www.flatpanels.dk/oversigt.php? ... 1750144917
Af Lape
Tak for links, der læses :)

Kan godt se det er C9K bare underligt at C8K allerede er i handlen nu. Troede man ville fokusere på at få "topmodellen" ud først.

X11K er 85" minimum og det tror jeg bliver lige stort nok for mig næste gang alligevel. Regner med det skal være 75-77 afhængig om det bliver LCD eller OLED.

Min 65" A95K gør det stadig fint nok og jeg synes ikke den nye Bravia siger mig noget som helst, når den er 65 maks. Underligt valg fra Sony.

Jeg synes dog generelt Sony har en voldsom pris og jeg tænker derfor mit næste TV nok bliver LG, Samsung, TCL eller Hisense.

En skam at Sony forlanger sådan et premium altid, for jeg kan faktisk godt lide deres TV men gider heller ikke betale 50% mere for næsten det samme. Købte kun A95K fordi jeg fik en god rabat dengang. Den var alt for dyr ift. LG og Samsung tilsvarende, før rabatten.

Nu kommer der nok endnu mere konkurrence fra TCL og Hisense de næste år, synes de kommer med et frisk pust hvor det er gået lidt i stå hos mange af de "gamle" efter min mening... Er dog mest til TCL over Hisense lige nu, virker til TCL har bidt sig en del mere fast på Europa end Hisense.

Skulle jeg købe lige nu, så havde jeg nok købt et LG G5 77" men skift til WOLED fra QD-OLED bekymrer mig lidt, da jeg elsker farverne på mit A95K. Tandem skulle dog give et boost (Har læst jeres test)

Jeg kommer til at følge rigtigt meget med herinde de næste mange måneder og regner med at købe i 2026.