KimKaos skrev: ↑17 sep 2025, 09:20
OLED er på alle planer mini-LED overlegent selv i lyse stuer
Jeg har en meget lys stue der vender sydvest og jeg får masser af sol og jeg har intet besvær med at de hvad der foregår på min skærm
Så drop alle tanker om at købe et mini-LED og anskaf dig et OLED - forskellene på de forskellige mærker er minimal i highend segmentet det fremgår også af FPs forskellige tests - så det er lige fedt om du vælger Samsung eller LG eller .........
Find en størrelse der passer til dine behov og begynd at kikke efter gode tilbud - du kan altid række ud til læserne her i forummet og så har du hundrede øjne der hjælper dig med at lede efter det helt rigtige tilbud - fortæl folk hvad du ønsker og hvad dit budget er og så dukker der en masse links op med gode tilbud
Ja et nyere og relativt high-end OLED har ikke de store problemer i lyse store, men hvis det primært skal bruges i dagslys og ikke til aftenbrug, så ved jeg godt nok ikke om jeg ville vælge OLED, selvom jeg selv har 3.
OLED kommer først til sin ret når lyset dæmpes eller helt slukkes. Man får ikke rigtigt de store fordele ved OLED i fuldt dagslys og lysstyrken ér lavere i gennemsnit, så simpelt er det og det vil især være tydeligt hvis der kører fodbold/sport i timevis, da mange OLED vil dimme ved høj lysstyrke her.
De bedste OLED TV ligger i 1000-2000 nits området.
LCD kan uden problemer ligge i 2500-5000 nits området.
Dét vil helt klart gøre en forskel i dagslys.
Man kommer ikke uden om at LCD med Mini LED / FALD uden den mindste tvivl vil have en markant højere lysstyrke uden dimming over tid, som mange OLED vil have, især i sport med fuld knald på farver og lysstyrke.
Har man en lys stue og sidder nogenlunde direkte på skærmen (betragtningsvinkler på VA halter), så ville jeg helt klart overveje et high-end LCD TV i dag.
Vil jeg selv stadig vælge OLED? Ja, personligt vil jeg men mit forbrug ligger også primært om aftenen med slukket/dæmpet belysning hvor OLED rigtigt kommer til sin magt.
LCD med FALD er blevet langt bedre de sidste år, efter nogle år med stagnation. Snart kommer RGB Mini LED og det ville give LCD et yderligere boost.
Skulle jeg købe OLED i dag, så gad jeg kun købe QD-OLED eller RGB Tandem, da jeg ikke synes helt almindelige WOLED imponerer synderligt mere. Især når vi snakker mid-end serierne, som halter på lysstyrke og farver.
Det er ikke for sjovt at Sony kigger i retning af RGB Mini LED nu, selvom de stadig tilbyder OLED, så er det åbenlyst ikke det helt store fokus fra dem lige pt. Selvom de insisterer på OLED ikke er droppet (men deres 2025 OLED linup har været ret sølle) og der er ikke rigtigt sket noget siden A95L
Har selv et Sony A95K 65" og elsker det, men næste gang, når jeg skal op i 75-85 tommer, så kan det sagtens være det bliver RGB Mini LED i 2026/2027, hvis ikke, så bliver det QD-OLED igen eller RGB Tandem. Helt almindeligt WOLED bliver ikke overvejet.
RGB Tandem har givet LGs OLED paneler det boost som gør dem mere konkurrencedygtige ift. QD-OLED men WOLED er ikke i nærheden af disse to teknologier.
Har stadig et LG C9 55" hængende i soveværelset som til forveksning ligner CX, C1, C2, C3 og selv C4. Der er stort set intet sket på WOLED fronten i årevis og især ikke i mid-end segmentet som C serien er. Da jeg købte mit C9 i sin tid, var det årets TV 2019 og dengang havde LG ikke G serien hvor de smed alt det nye og fede i. Det gør de desværre i dag og det har været sådan siden 2020 modellerne.
G serien har i en lang årrække været en hel del bedre end både B og C serien (som begge ligger ekstremt tæt mht. billedkvalitet)
OLED er ikke bare OLED i dag. Stor forskel på den billedkvalitet man oplever, om det er WOLED, QD-OLED eller RGB Tandem.
LCD er heller ikke bare LCD i dag, der er mange elendige LCD TV men der findes også nogle som på mange måder kan true OLED, især helt almindelige WOLED.
RGB mini LED backlight bliver teknologien som nok puster nyt liv i LCD. Sony er jo netop gået all-in på denne teknologi og det vil du se meget mere om på CES 2026 om få måneder. Næsten alle mærkerne kigger ind i dette, men kun til high-end LCD serierne selvfølgelig.
Det perfekte TV findes ikke, det kommer helt an på placering, forbrug, krav og budget.