Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej alle

Håber virkelig nogen har lyst til at hjælpe - angående color banding, eller gradients, som det vist også kaldes.

Det er ikke så tit det sker. Men nu oplevede jeg det ret tydeligt igår, og vil rigtig gerne prøve at afhjælpe det, hvis jeg kan. Jeg er vitterligt ikke klar over, om det skal forventes med et LG C3, eller om man faktisk kan komme det til livs med dette tv.

Et godt test-sted:
Chief of War, afsnit 9, mellem 20 og 22 minutter. Her står to og snakker foran et bål - og color banding opleves bagved de to, som bølgende, i ‘gradueringen’ af lyset fra bålet mod mørket over/bagved bålet.

Kan nogen be- eller afkræfte, at i oplever det samme? Hvis ja, er det normalt? Hvis nej, vil jeg virkelig, virkelig gerne høre om jeres tv’s indstillinger.

Mine, med Dolby vision/filmmaker
Pixellysstyrke: 100
Skarphed: 24
Juster kontrast: 100
Sort niveau: 48
Dynamisk kontrast: fra
Udtryksforstærker: fra
Superopløsning: fra
Støjreduktion: fra
Jævn overgang: mellem
Tru motion: fra (brugervalg med dejudder på 4 og de-blur på 8)

På forhånd (stort) tak - kunne simpelthen være så dejligt, hvis det kunne afhjælpes helt.

Ps…til andre Chief of War kiggere: har i lagt mærke til den horisontale ‘bjælke’ man kan se i helt mørke scener? Er nogenlunde i midten, hvor ‘bjælken’ ses ved at være marginalt lysere end resten af billedet. Troede det var mit tv. Men kan umiddelbart ikke se det i andre programmer - dog ikke lige testet andre Apple film/serier, så ved egentlig om det er app’en snarere end serien. Anyone?
Senest rettet af Tabula Rasa 24 sep 2025, 10:47, rettet i alt 2 gange.
Jeg har ikke C3 men G3 og “it depends”.

Hvis jeg bruger intern Apple TV app, ser jeg en del banding (Dolby Vision).

Hvis jeg bruger Apple TV og sætter det til at outputte HDR10 og slår match dynamic range fra , ser jeg en del banding.

Hvis jeg lader Apple TV sende Dolby Vison ud, ser jeg til sammenligning ingen banding.

Når jeg ser Dolby Vision fra Apple TV på mit LG A1, har det den flotteste gradering, med det er også kalibreret, så det hjælper måske lidt.

Nu ved jeg ikke med C3, men jeg oplever helt overordnet at G3 har store banding problemer på alt hvad der hedder HDR10. Dolby Vision or SDR har ikke sammembandingproblemer.

Undtagelsen er Apple TV appen på TV’et, som synes at lide af samme bandingproblem, selvom billedprofilen er Dolby Vision.

Jeg ville starte med at tjekke at du rent faktisk er i Dolby Vision billed profil under afspilning, bruge en ekstern kilde, sætte sharpnes mellem 0-10, sætter smooth gradation til low (jeg oplever at højere setting skaber flere problemer end de løser) og Black level på 50.

Er ret interesseret i dette, da jeg overvejer at skaffe mig et C3, efter jeg returnerer G3.

Let us know!
RigVader skrev: 23 sep 2025, 21:54 Jeg har ikke C3 men G3 og “it depends”.

Hvis jeg bruger intern Apple TV app, ser jeg en del banding (Dolby Vision).

Hvis jeg bruger Apple TV og sætter det til at outputte HDR10 og slår match dynamic range fra , ser jeg en del banding.

Hvis jeg lader Apple TV sende Dolby Vison ud, ser jeg til sammenligning ingen banding.

Når jeg ser Dolby Vision fra Apple TV på mit LG A1, har det den flotteste gradering, med det er også kalibreret, så det hjælper måske lidt.

Nu ved jeg ikke med C3, men jeg oplever helt overordnet at G3 har store banding problemer på alt hvad der hedder HDR10. Dolby Vision or SDR har ikke sammembandingproblemer.

Undtagelsen er Apple TV appen på TV’et, som synes at lide af samme bandingproblem, selvom billedprofilen er Dolby Vision.

Jeg ville starte med at tjekke at du rent faktisk er i Dolby Vision billed profil under afspilning, bruge en ekstern kilde, sætte sharpnes mellem 0-10, sætter smooth gradation til low (jeg oplever at højere setting skaber flere problemer end de løser) og Black level på 50.

Er ret interesseret i dette, da jeg overvejer at skaffe mig et C3, efter jeg returnerer G3.

Let us know!
Hej Rigvader

Gode input, tak! Interessant med forskellene alt efter hvilken hvad/hvilken kilde der output’er.

Kan bekræfte at jeg er i Dolby Vision profil - i hvert fald under det nævnte eksempel og scene. Jævnfør dit input kan det tilføjes, at der afspilles fra den interne Apple app. Ligeledes er mit tv kalibreret, omend jeg har justeret meget minimalt på f.eks. skarphed og sort niveau (vi snakker +/- en justering på 1-5 maksimalt).

Jeg vil forsøge at justere henholdsvis jævn overgang, skarphed og sort niveau, som foreslået, og se hvad det gør. Har også læst mig til at color banding i nogle tilfælde kan afhjælpes gennem kontrast-niveauer, omend jeg indtil videre gerne vil holde mig fra at pille ved den setting.

Kan huske at jeg helt i starten, da jeg købte tv’et, legede med jævn overgang, da jeg første gang stødte på color banding. Her fandt jeg at mellem eller høj var pænest ift. color banding. Men har siden da justeret andre ting marginalt, så kan være det skal pilles ved igen. At sort niveau står på 48 er faktisk en fejl (det har tidligere stået på 50. Men i et forsøg på at fikse ‘flicker’ i helt mørke scener, legede jeg med sort niveau. Spøjst nok fiksede dét ikke flicker - det kan i stedet fikses ved at justere på skarphed).

Jeg vender tilbage når jeg har leget med dine forslag. Jeg har desværre ikke en ekstern kilde af kvalitet, ala Apple tv eller Nvidia, så lige den løsning kan jeg desværre ikke benytte eller give feedback på.

RigVader skrev: 23 sep 2025, 22:00 P.S. mht. the bjælken kan det være vertical banding. Find evt. et 5% grey slide på YouTube og tjek billedet i et mørkt rum. Du skal være i SDR og have brightness der svarer nogenlunde til reference lysniveau.
Banding var samme tanke jeg havde først - omend det her så ville være horisontal og ikke vertikal. For den marginalt lysere ‘bjælke’ er som nævnt horisontal og iøvrigt helt ‘clean’, vandret, uden nogle ujævnheder eller lignende på kanterne af bjælken. Men eftersom det ikke umiddelbart fremtræder konsekvent, er det forhåbentlig (og heldigvis) ikke banding. Jeg kommer naturligvis til at holde øje med det de kommende dage og dobbelttjekke.

En greyscale test har jeg helt bevidst holdt mig fra, siden jeg fik mit tv. Jeg er nemlig en af dem, der ikke kan ‘unsee’ og tænke på det, når først noget er spottet. Banding var jeg bevidst om, da jeg købte tv’et, og valgte simpelthen i stedet bare at se en masse inden retur-perioden udløb og vurdere, om det var tilfredsstillende og jeg kunne spotte panel-fejl gennem almindelig brug af tv. Så det tør jeg ikke…haha…i tilfælde af, at jeg spotter (eller tror jeg spotter!) nogle andre små banding linjer på panelet: :D Som nævnt tror jeg virkelig heller ikke det er tilfældet her.
Hej! Jeg oplever desværre også lidt color banding på min LG C3, især i mørkere scener, som du beskriver fra Chief of War. Det er nogenlunde normalt på OLED-tv’er, men man kan prøve at afhjælpe det ved at slå "Jævn overgang" op på høj i stedet for mellem, og evt. slå støjreduktion til. Nogle oplever også forbedring med lavere skarphed. Den horisontale bjælke har jeg også set, men kun i enkelte serier – muligvis app-relateret. Håber du finder noget, der hjælper!
SClements skrev: 21 okt 2025, 16:33 Hej! Jeg oplever desværre også lidt color banding på min LG C3, især i mørkere scener, som du beskriver fra Chief of War. Det er nogenlunde normalt på OLED-tv’er, men man kan prøve at afhjælpe det ved at slå "Jævn overgang" op på høj i stedet for mellem, og evt. slå støjreduktion til. Nogle oplever også forbedring med lavere skarphed. Den horisontale bjælke har jeg også set, men kun i enkelte serier – muligvis app-relateret. Håber du finder noget, der hjælper!
Tak for forslag. Har faktisk ikke prøvet støjreduktion ift. gradiation - vil jeg forsøge og se, hvordan eventuelt påvirker/afhjælper.

Kan nu også stort set bekræfte at den horisontale bjælke observeret i Chief of War ikke er relateret til tv’et. Har siden ikke observeret den én eneste gang (og har virkelig forsøgt at se efter den i andre forskellige mørke scener!) uanset streaming service, 4k/hdr/1080/etc., skarphedsniveau eller overordnede billedeprofil. Det må derfor anses som overvejende sandsynligt, at den observerede bjælke kan isoleres til et eller andet specifikt behæftet ved eller til Chief of War og/eller Apple tv app i samspil med Chief of War - heldigvis :)
Hej.
Jeg ville forsøge med at dæmpe OLED pixelstyrke til omkring de 85 - 90 stykker, det samme gør sig gældende for kontrast, som jeg ville sætte til omkring 75 - 80. Ja billedet bliver mørkere men som jeg ser det gør det ikke spor. Tværtimod.
Du kan evt også forsøge med kolde farvespektre fremfor de varme. Det er en smagssag om man bryder sig om de mere kølige farver fremfor varme. Til sidst ville jeg fyre Skarphed helt i bund. Billedet er i forvejen digitalt overført, så øget skarphed forringer faktisk bare billedet.

Mvh Provinsen