Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af A 666
Vil gerne have et godt stort TV, tænker 75" eller mere.

Det skal bruges til film fra PLEX server, så meget blue ray rips og den slags fra indernettet.
Youtube og DR.

Har 2 stue vinduer der peger mod skærmen(desværre)
Budget: op til 17-18.000kr
Sidder ca 4 meter fra skærm
Ligeglad med lyd, der kommer et ordenligt lyd system på.

jeg er ikke helt grøn hvad angår skærmenes teknologi, men har ikke fulgt ret meget med i nogle år, så det er pænt forvirrende at få styr på modellerne.

Mit go to var at kigge på LG's OLED.
C4, C5, G5
C4'eren er lidt svær at finde efterhånden i den størrelse.
C5, mindre opgradering af C4, men prisen er højere nu hvor C4 er faldet.
G5 ser dælme pæn ud væg monteret, fedt det er så tyndt. Tanden RGB lyder til at give et pænt nyk op på billede kvalliten. Prisen er høj, men det er jo forvententeligt.

Synes TCL's mini LED ser spændende ud, men jeg har endnu ikke formået at få styr på moddelerne. Gud hvor kunne det værer rart hvis producenter lavede det mere simpelt at overskue.

Måske fordomsfuldt, men er ikke vildt meget til Samsung TV, har bare knap så gode erfaringer generelt med det mærke.

Så' mine spørgsmål er:

1. Hvis det er TCL jeg skulle gå efter, hvad er så hoved og hale i de modeller, hvad er fedt og hvorfor ?

2. Er det sådan jeg burde undgå OLED med de stue vinduer

3. Bare sådan helt generelt hvad vil folk anbefale til det budget

Tak på forhånd for at i gider !
Af Supergris
Bor du i nærheden af Esbjerg, har jeg et 77" LG C4 stående, som er blevet testet, men vurderet for lille til erstatning for projektor, så er der en, der kunne tænke sig et, der har været sparsomt brugt i 3 uger og stadig har beskyttelsesfolien på, så kan det afhentes i Esbjerg for 10.500 kr., som er det beløb, skærmen står i for mig...
Senest rettet af Supergris 23 sep 2025, 00:19, rettet i alt 1 gang.
Af Provinsen
Godaften.
Helt personligt ville jeg foretrække OLED når du alligevel er i den budgetramme.
Med hensyn til vinduerne du nævner, er det efter min mening lidt ligegyldigt hvilken skærmteknologi du vælger, da der vil være genskær i begge.. Desværre. Der er fordele og ulemper ved begge typer. OLED har oftere en kortere levetid sammenlignet med LED, Til gengæld vinder OLED efter min mening helt klart på kvaliteten af billedet, især hvis du giver dig tid til at indstille det efter dine præferencer. En anden fordel ved OLED er også at der kan gengives tæt ved perfekt sorte og hvide nuancer fordi du slipper for baggrundsbelysningen. Men igen det er en smagssag.
Mvh Provinsen.
Af Supergris
Der er umiddelbart ikke nogen dokumentation for kortere levetid med OLED...
Jeg synes faktisk, at C4 klarer sig overraskende godt mht. refleksioner, selv når det er slukket, synes jeg ikke, det virker generende,og G-serien er endnu bedre...
Brugeravatar
Af A 666
>Supergris - Ville være meget intereseret i det C4, men jeg bor i KBH, så med mindre du skal her forbi med et 77" på nakken, så bliver det nok for bøvlet.

>Provinsen - Jeg hælder nok også mest til OLED og er slet ikke bekymret for levetiden, i øvright kommer det nok ikke til at blive brugt voldsomt meget. Mit 10 år gamle plasma var stadig perfekt da jeg gav det væk.
Af Supergris
Det kan jeg sagtens forstå, det er også et fantastisk køb. Ærgerligt det ikke føles stort nok. 100" er svære at bakse med, når man bor i lejlighed og skal op ad nogle trapper, så jeg ved ikke lige hvad jeg gør, men de næste 6 mdr. vil jeg ikke bruge tiden på at kigge på en skærm, da jeg smutter ud til varmen...