Debat af spilkonsoller, hvad angår både spildelen og medieafspilningsdelen

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#371477
Det her er mega fedt. Jeg har lige prøvet det og det spiller bare på tværs af Apple TV, Google TV og PS5 konsol.

Sonys DualSense kan nu parres til 4 enheder samtidig

Nu er alle mine fire DualSense konfigureret på samme måde, så alle kan bruges til hvilken som helst enhed. Så behøver man ikke huske, hvilket, der hører til hvad, eller altid sørge for at oplade.
Brugeravatar
Af TBC
#371791
Rasmus Larsen skrev: 26 sep 2025, 11:10 PlayStation har afholdt ny State of Play, hvor de blandt andet viste Battlefield 6 og Crimson Desert frem.
Jeg så både Sonys State of Play og Xbox’ Tokyo Game Show 2025 i går aftes – og nej, det gjorde ikke ligefrem min nattesøvn bedre.

Er det bare mig, eller var årets servering en ret tynd kop te? Måske tør ingen annoncere noget stort, før hypen om The Witcher 4 og især GTA 𝟧̶ [edit 6] endelig har lagt sig? Hænger frygten for at blive overskygget af mastodonterne tykt i luften?
Senest rettet af TBC 26 sep 2025, 18:36, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Af TBC
#371802
jo
#371956
Rasmus Larsen skrev: 08 okt 2025, 07:11 Ny PlayStation 5: Samme pris, mindre lagerplads

At gammel konsolhardware bliver dyrere og dyrere med tiden er altså en kedelig tendens. Jeg synes det vidner om manglende konkurrence på markedet – eller måske bare et konsolmarked der er nedadgående.

Altså vi kender jo grunden.

Chipsets bliver ikke billigere at producere som de gjorde før i tiden (nogle gange bliver de endda dyrere). Og så er der tarifferne fra USA der påvirker stort set alle markeder.
Brugeravatar
Af TBC
#372019
Jeg kiggede lige forbi for at se reaktionerne på Sony og AMD’s annoncering for et par dage siden – og blev ærligt talt overrasket over, at det slet ikke er blevet nævnt:

Sony og AMD har i fællesskab løftet sløret for Project Amethyst, den arkitektur der skal danne grundlag for både fremtidens PlayStation‑ & XBox konsoller og AMD’s GPUer. De tre nøgleinnovationer der blev fremhævet var: Neural Arrays, Radiance Cores og Universal Compression.

Neural Arrays: Nye AI‑acceleratorer, der skal håndtere AI-opskalering, frame generation og realtidsanimation. De minder om Nvidias Tensor Cores, som driver DLSS og øvrige AI‑baserede billedteknikker.

Radiance Cores: Dedikeret hardware til ray tracing; hurtigere ray traversal og intersection‑beregninger. Det er AMD’s svar på Nvidias RT Cores, som har været afgørende for Nvidias succes på hardwareaccelereret ray tracing.

Universal Compression: En samlet pipeline til komprimering og dekomprimering af teksturer, geometri og medier. Minder om Nvidias RTX IO, men med bredere anvendelse. I praksis kan det reducere hukommelsesforbrug og aflaste en af de dyrere poster i en GPU: memory og memory bandwidth.

Med andre ord: AMD og Sony går, ligesom Nvidia gjorde det allerede fra 2018, all in på AI, avanceret lysberegning og mere effektiv datahåndtering som fundamentet for fremtidens spiloplevelser.

Jeg tænker det især betyder følgende for PS6, næste XBox (Og fremtidige AMD-GPUer):

- Ray tracing og AI bliver ikke længere tilvalg, men selve fundamentet.
- Path tracing kan måske ligefrem blive standard i større titler.
- AI‑opskalering og frame generation bliver dybt integreret i konsollen.
- Loadtider og memory‑forbrug kan yderligere mindskes.

De næste konsolgenerationer ligner dermed den første generation, hvor AI og ray tracing smelter sammen som baseline. Den nye arkitektur lover også godt for at AMD der endelig kan lukke hullet til Nvidia. Det er også godt nyt for mig på PC‑markedet, hvor konkurrencen har haltet (jeg gav selv 23.000 kr. for mit sidste grafikkort, hvor AMD i årevis har været et no‑show på AI og ray tracing).

Hvad angår konsollernes rå power og forventningerne der til, så regner de mest optimistiske estimater med til ~65 TFLOPS for PS6 og ~75 TFLOPS for Xbox “Magnus”. Digital Foundry forventer mindst 3× PS5 i rasterisering og 5–10× i ray tracing, med sidstnævnte som den reelle game changer. Det passer alt sammen godt med den gamle tommelfingerregel: Konsoller svarer til high‑end PC’er i designfasen, mid‑high ved release og den første tid, lower-midrange årerne derefter og lower‑midrange til low-end i slutningen af livscyklussen.

Som jeg ser det er det godt nyt for alle. Nvidia har allerede vist styrken forbundet med AI funktionerne, ikke mindst med Ray Reconstruction og DLSS 4 opskaleringen, men nu får konsollerne også endelig den ray tracing, som PS5 og Series X kun kunne levere i små, begrænsede bidder, til tider kun som en næsten unødvendig after-though. Men PS6 og Xbox Magnus står det sammen med pathtracing til at kunne blive en integreret, game‑changing del af hele oplevelsen.

Explainer:

Eksempel ihht explainer:


Hvad jeg håber på af niveau på næste generation:


Hvad jeg som minimum finder realistisk for spil i næste konsol-generation:
(Det er i begge tilfælde RayTracing vs PathTracing)



Når selv blot nutidige spil gives Pathtracing ser det sådan ud - Indiana Jones er jeg i øvrigt selv i gang med at spille for tiden - en anbefaling værd vil jeg mene :-)


  • 1
  • 227
  • 228
  • 229
  • 230
  • 231