Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Skal have købt mig et nyt TV til et nyt hus. Tænker det skal være noget 75". Pt. skal jeg tage stilling til hvor stort et "indhak" der skal laves bag tv'et. Således jeg kan hænge tv'et helt op af væggen.

Syntes der er noget tiltalende ved the frame.. Men deres 2025 udgave er pebret. Så skulle det være 2024 udgaven. Men syntes ikke det får så meget ros for billed kvaliteten?

Hvad skal det ellers være? (Hvis man også gerne vil have et rimeligt billede til primært film) Nu da jeg har mulighed for at lave et indhak bag tv til placering af eventuel kontroller boks - syntes jeg det skal udnyttes så TV hænger så langt ind mod væg som muligt.

Ville allerhelst maks bruge en 10.000kr hvis muligt...

Derudover tænker jeg at det skal være et 75"
Senest rettet af rskadk 12 okt 2025, 23:42, rettet i alt 2 gange.
Hvis max er 10.000 kr. er begge The Frame TV jo alligevel uden for rækkevidde (de har iflg Pricerunner ikke været under 12.000 hhv 18.000 kr. endnu).

The Frames box er først og fremmest til kabelforbindelser så de ikke fylder bag TV'et, så er det en Google Tv eller Apple, du mener med en kontrolbox?

Et alternativ TV i 10.000 kroners prisklassen med bedre billedkvalitet end The Frame kunne fx være Samsungs 77" TQ77S85D, der p.t. kan fås i udvalgte Bilka'er i Jylland.
Tak for svar. Jeg kontrolboks mener jeg at styreenheden til TVet er ved siden af så TV'et kan blive tyndere og sidde helt op af væggen (Set fra sien).

The frame kan fåes i Power til 9.999 pt. (Samsung 75" The Frame 2024 4K QLED TV TQ75LS03DAUXXC). Spørgsmål et om billed kvaliteten er god nok?

Så også på LG G4. Af hvad jeg kunne se var det kun omkring 2,8cm tykt og kunne monteres helt op af væggen. Det syntes jeg også er godkendt.

Den du skriver med Samsung TQ77S85D hvad gør den at foretrække eks. sammenlignet med LG G4? (Eller the Frame for den sags skyld hvis man kigger på billed kvalitet). Kan eks. se den samsung sammenlignet med LG G4 ikke kan sidde helt op af væggen.
The Frame er et LCD-TV lavet specielt til at fungere godt som en elektronisk billedramme med en mat skærm og som ligner et billede hængt op på væggen. Billedkvalitet til levende billeder har ikke været det vigtgste.
OLED er generelt en bedre teknologi end LCD, når det skal fungere som TV.
Hvis du kan finde LG G4 i 77" til 10.000 kr. så køb det. Hvis selve TV'ets udseende er vigtigere end billedkvaliteten, så køb The Frame.
Samsung The Frame skal man efter min mening vælge primært for billedramme-funktionen, som er rigtig god. Billedkvaliteten hører til i den lave klasse. Det gælder også 2025-modellerne.

Ekstern boks findes også i Samsungs S95F OLED TV (langt bedre billedkvalitet) og deres 8K-modeller (frarådes). Du kan få overblikket i vores Samsung 2025-oversigt her. Den eksterne boks hedder One Connect.

TCL har et alternativ til Samsung The Frame. De kalder den Nxtvision, som også er slank, men uden ekstern boks.

Af slanke skærme, der kan hænge helt tæt på væggen findes også LGs G-serie af OLED TV. Her er bagsiden strømlinet og slank vægbeslag medfølger – der er ikke ekstern boks. LG G4 og G5 har langt bedre billedkvalitet end f.eks. The Frame.
Rasmus Larsen skrev: 13 okt 2025, 10:06 Samsung The Frame skal man efter min mening vælge primært for billedramme-funktionen, som er rigtig godt. Billedkvaliteten hører til i den lave klasse. Det gælder også 2025-modellerne.

Ekstern boks findes også i Samsungs S95F OLED TV (langt bedre billedkvalitet) og deres 8K-modeller (frarådes). Du kan få overblikket i vores Samsung 2025-oversigt her. Den eksterne boks hedder One Connect.

TCL har et alternativ til Samsung The Frame. De kalder den Nxtvision, som også er slank, men uden ekstern boks.

Af slanke skærme, der kan hænge helt tæt på væggen findes også LGs G-serie af OLED TV. Her er bagsiden strømlinet og slank vægbeslag medfølger – der er ikke ekstern boks. LG G4 og G5 har langt bedre billedkvalitet end f.eks. The Frame.
Mange tak for svar. Kan helt klart se jeg bør gå efter noget LG G4. Men den er desværre rimelig dyr i 77". Må håbe den snart kommer lidt ned i pris. En 13.000 ville være mere spiseligt :) Kan se de også har noget C4 osv. Er det kun G modellen der har helt slank bagside med indbygget wall mount?
rskadk skrev: 13 okt 2025, 18:46 Er det kun G modellen der har helt slank bagside med indbygget wall mount?
Ja, det er bygget specielt til vægmontering, men kan naturligvis også monteres på en stander.

Det, du leder efter, er det, Samsung kalder: "One Connect Box", hvor de nærmest er enerådende, i hvert fald med modeller til rimelige penge.
Kan ikke rigtigt finde ud af, hvorfor det er, du leder efter et TV med denne funktion. Er det udelukkende fordi, du regner med, det dermed er tyndere end andre TV uden denne boks?

CITAT: "Så også på LG G4. Af hvad jeg kunne se var det kun omkring 2,8cm tykt og kunne monteres helt op af væggen. Det syntes jeg også er godkendt."

Er det LG G4, der er godkendt, eller The Frame?
Begge burde være det.
The Frame er nemlig 2,8 cm tykt, mens LG G4 er nede på 2,54 cm ifølge Displayspecifications og andre kilder, men et par milimeter fra eller til spiller vel ikke den store rolle?

Der er tale om nogle af markedets absolut tyndeste TV, hvis man ser hele overfladen som en helhed, men andre modeller er nu også rimeligt tynde.
En model som LG C4 er stadig under 5 cm tyk på det tykkeste sted og Samsung S85D, som også omtales i tråden, er under 3,5 cm tyk, så søgen efter modeller med ekstern kontrol-boks synes ikke umiddelbart nødvendig, og for de fleste ikke værd den enten nedsatte billedkvalitet eller betydeligt højere pris.
Med LG G4 eller G5 følger endnu højere billedkvalitet med, men mange vil ikke føle, at det er den betydelige merpris værd, da vi med moderne OLED-TV er oppe i en billedkvalitet, som langt de fleste vil være yderst tilfredse med.
Der, hvor topmodellerne trækker fra, er ved nogle HDR-scener, som nyder godt af den ekstra lysstyrke.

LG B4 er nede i den vel laveste pris nogensinde for et OLED i denne størrelse på 8888 kr. i øjeblikket, hvilket gør, det også burde tages med i ligningen på samme fod som Samsung S85D, hvilket vel var grunden til, det blev nævnt som et alternativ, da budgettet ikke lader til at kunne bære f.eks. et LG G4.

Er indhakkets funktion udelukkende ment som et sted at gemme One Connect Boxen eller tilsvarende enhed(er)?

Hvis du gerne vil slippe for en masse kabler, er der jo muligheden med at tilslutte en AV-receiver, som så fungerer som AV-central, hvor du tilslutter dine enheder i stedet for dit TV.
Du kan så udbygge dit system med så mange højttalere, som du har lyst eller råd til, med mulighed for at opgradere løbende, hvis budgettet ikke er der lige nu.

De eneste kabler, der så er nødvendige at føre til TVet, er et strømkabel samt ét HDMI-kabel.
Supergris skrev: 14 okt 2025, 01:35
rskadk skrev: 13 okt 2025, 18:46 Er det kun G modellen der har helt slank bagside med indbygget wall mount?
Ja, det er bygget specielt til vægmontering, men kan naturligvis også monteres på en stander.

Det, du leder efter, er det, Samsung kalder: "One Connect Box", hvor de nærmest er enerådende, i hvert fald med modeller til rimelige penge.
Kan ikke rigtigt finde ud af, hvorfor det er, du leder efter et TV med denne funktion. Er det udelukkende fordi, du regner med, det dermed er tyndere end andre TV uden denne boks?

CITAT: "Så også på LG G4. Af hvad jeg kunne se var det kun omkring 2,8cm tykt og kunne monteres helt op af væggen. Det syntes jeg også er godkendt."

Er det LG G4, der er godkendt, eller The Frame?
Begge burde være det.
The Frame er nemlig 2,8 cm tykt, mens LG G4 er nede på 2,54 cm ifølge Displayspecifications og andre kilder, men et par milimeter fra eller til spiller vel ikke den store rolle?

Der er tale om nogle af markedets absolut tyndeste TV, hvis man ser hele overfladen som en helhed, men andre modeller er nu også rimeligt tynde.
En model som LG C4 er stadig under 5 cm tyk på det tykkeste sted og Samsung S85D, som også omtales i tråden, er under 3,5 cm tyk, så søgen efter modeller med ekstern kontrol-boks synes ikke umiddelbart nødvendig, og for de fleste ikke værd den enten nedsatte billedkvalitet eller betydeligt højere pris.
Med LG G4 eller G5 følger endnu højere billedkvalitet med, men mange vil ikke føle, at det er den betydelige merpris værd, da vi med moderne OLED-TV er oppe i en billedkvalitet, som langt de fleste vil være yderst tilfredse med.
Der, hvor topmodellerne trækker fra, er ved nogle HDR-scener, som nyder godt af den ekstra lysstyrke.

LG B4 er nede i den vel laveste pris nogensinde for et OLED i denne størrelse på 8888 kr. i øjeblikket, hvilket gør, det også burde tages med i ligningen på samme fod som Samsung S85D, hvilket vel var grunden til, det blev nævnt som et alternativ, da budgettet ikke lader til at kunne bære f.eks. et LG G4.

Er indhakkets funktion udelukkende ment som et sted at gemme One Connect Boxen eller tilsvarende enhed(er)?

Hvis du gerne vil slippe for en masse kabler, er der jo muligheden med at tilslutte en AV-receiver, som så fungerer som AV-central, hvor du tilslutter dine enheder i stedet for dit TV.
Du kan så udbygge dit system med så mange højttalere, som du har lyst eller råd til, med mulighed for at opgradere løbende, hvis budgettet ikke er der lige nu.

De eneste kabler, der så er nødvendige at føre til TVet, er et strømkabel samt ét HDMI-kabel.
Mange tak for dine uddybende spørgsmål. Det er faktisk meget simpelt - jeg ønsker et TV monteret på væg hvor man ikke kan se kablerne. Jeg ønsker ikke de tv hvor den er tyk på nederste del af bagside og der er luft foroven (når monteret ind mod væg). Derved opstår mit spørgsmål faktisk. Så om det er 2,5 eller 3cm er nok ikke det mest afgørende. Det afgørende er at det slutter tæt mod væg og man ikke kan se kablerne 😊 Spørgsmålet er så hvor det efterlader mig… Syntes også G4 i 77” er noget dyrt. Så vil meget gerne høre om alternativer. B4 har dog alt det luft bag sig jeg syntes ser dumt ud..

I forhold til receiver kører jeg Sonos og er kommer en soundbar under (hvor kabler selvfølgelig er ført i trækrør fra tv til soundbar, så de ikke er synlige udefra)
Hvis det betyder meget for dig at opsætte TV'et sådan og at du alligevel nævner at lave et hak og modificere væg, er det så ikke lidt ligegyldigt hvor dyb tv'et er. Altså pris mæssigt på TV og udvalg bliver meget bedre på TV hvis du alligevel er villig til at "opbygge" væggen. Så kan du faktisk lave det så skærmen bliver helt plant med væggen uden noget stikker ud. Man kan også sætte det op som man kalder for lydabsorberings vægpaneler omkring tv eller hele væggen omkring TV'et. Så vil det også se ud som om TV'et er i væggen. og du kan gemme kablerne til tv'et i/bagved vægpanelerne.
De andre TV med mindre dybde er jo lavet til at du bare skal sætte det op på plan væg, som så kun kommer til at stikke lidt mindre ud end alle andre tv. Men stikker jo stadig ud.

Jeg havde så bare stillet det på et tv møbel. Det er godt, det er nemt og man kan gemme kabler væk og man kan gemme andet tilbehør. Og så er det også nemt at skifte TV.
Jeg har altid synes at det at hænge TV op på væggen, siden man har kunnet dette med fladskærme, altid har været lidt en ligegyldig gimmick. Var det ikke philips der startede med at markedsføre fladskærme sat op i loftet, så man kunne se TV liggende på ryggen :).
Der er meget få scenarier hvor jeg kan se ideen, feks offentlige steder hvor det er mest hensigtmæssigt at hænge det op eller soveværelset og få andre scenarier som feks ved indbygning eller beslag med muligheder for at vinkle, hive ud og dreje tv'et.
99% af tilfældende når folk hænger TV op på væggen i stuen er der meget ofte et TV møbel lige nedenunder som man kunne have stillet det på, som alligevel stikker 40 cm ud af væggen.
Men det er jo boligindretning og smagsag :)

Når det en dag bliver muligt at få modul skærmpaneler til menneskepenge, så man kan sammensætte sin egen skærmstørrelse, er det anden snak, så SKAL de op på væggen. Men der kan man så også tapsere hele væggen ind i skærmpaneler.
I mine øjne ser det meget bedre og mere elegant ud at have skærmen hængende på væggen.

Udover det æstetiske så giver det også andre fordele, f.eks. er det som regel meget nemmere at montere en evt. centerhøjttaler, og det giver meget større mulighed for at få det monteret i den helt rigtige højde...
G80 skrev: 14 okt 2025, 07:57 Hvis det betyder meget for dig at opsætte TV'et sådan og at du alligevel nævner at lave et hak og modificere væg, er det så ikke lidt ligegyldigt hvor dyb tv'et er. Altså pris mæssigt på TV og udvalg bliver meget bedre på TV hvis du alligevel er villig til at "opbygge" væggen. Så kan du faktisk lave det så skærmen bliver helt plant med væggen uden noget stikker ud. Man kan også sætte det op som man kalder for lydabsorberings vægpaneler omkring tv eller hele væggen omkring TV'et. Så vil det også se ud som om TV'et er i væggen. og du kan gemme kablerne til tv'et i/bagved vægpanelerne.
De andre TV med mindre dybde er jo lavet til at du bare skal sætte det op på plan væg, som så kun kommer til at stikke lidt mindre ud end alle andre tv. Men stikker jo stadig ud.

Jeg havde så bare stillet det på et tv møbel. Det er godt, det er nemt og man kan gemme kabler væk og man kan gemme andet tilbehør. Og så er det også nemt at skifte TV.
Jeg har altid synes at det at hænge TV op på væggen, siden man har kunnet dette med fladskærme, altid har været lidt en ligegyldig gimmick. Var det ikke philips der startede med at markedsføre fladskærme sat op i loftet, så man kunne se TV liggende på ryggen :).
Der er meget få scenarier hvor jeg kan se ideen, feks offentlige steder hvor det er mest hensigtmæssigt at hænge det op eller soveværelset og få andre scenarier som feks ved indbygning eller beslag med muligheder for at vinkle, hive ud og dreje tv'et.
99% af tilfældende når folk hænger TV op på væggen i stuen er der meget ofte et TV møbel lige nedenunder som man kunne have stillet det på, som alligevel stikker 40 cm ud af væggen.

Når det en dag bliver muligt at få modul skærmpaneler til menneskepenge, så man kan sammensætte sin egen skærmstørrelse, er det anden snak, så SKAL de op på væggen. Men der kan man så også tapsere hele væggen ind i skærmpaneler.
Nu planlægger jeg lige netop ikke med et TV møbel under. Hvilket er den primære grund til mit opslag!
rskadk skrev: 17 okt 2025, 16:19
G80 skrev: 14 okt 2025, 07:57 Hvis det betyder meget for dig at opsætte TV'et sådan og at du alligevel nævner at lave et hak og modificere væg, er det så ikke lidt ligegyldigt hvor dyb tv'et er. Altså pris mæssigt på TV og udvalg bliver meget bedre på TV hvis du alligevel er villig til at "opbygge" væggen. Så kan du faktisk lave det så skærmen bliver helt plant med væggen uden noget stikker ud. Man kan også sætte det op som man kalder for lydabsorberings vægpaneler omkring tv eller hele væggen omkring TV'et. Så vil det også se ud som om TV'et er i væggen. og du kan gemme kablerne til tv'et i/bagved vægpanelerne.

Nu planlægger jeg lige netop ikke med et TV møbel under. Hvilket er den primære grund til mit opslag!
Et TV som f.eks the Frame med en One Connect boks, så kan man jo ikke gemme den væk bag TVet det er jo ikke formålet med den, og er den gemt væk, så er der jo ingen mulighed for at bruge den som tiltænkt, det er helt dødt tænkt.
Radiomand. Det er nok mig der ikke har udtrykt mig tydeligt nok. Min pointe er at hvis han alligevel har tænkt sig at modificere sin væg er der ingen grund til de tynde specielle TV som the Frame. Så kan han købet et hvilket som helst TV der både er billigere og bedre og modificere sin væg så den er helt plan med væggen eller så den stikker ligeså meget ud som the frame.