Rasmus Larsen skrev: ↑14 okt 2025, 10:05
Vi har ikke hørt noget om det endnu, men min mavefornemmelse er, at HDMI 2.2 også kommer i spil.
Min mave "fornemmer" tilsvarende, timingen taget i betragtning. Rygterne taler i hvert fald om at de kommende GFX13 / UDNA kort, forventet i 2026, der så at sige er "stammen" hvorpå Amethyst vokser som “grenen", vil få 64-80 Gbit/s HDMI 2.2 (iflg, Kepler - se
https://videocardz.com/newz/amds-next-g ... -bandwidth ), og først senere kort få fuld båndbredde. Det lyder trods alt realistisk, selv om AMD implementeringen så godt nok skulle være noget hurtigere denne gang.
HDMI 2.1 annonceret 2017, Første HDMI 2.1 AMD GPU i 2020, PS5 udkom også 2020.
HDMI annonceret 2025, første HDMI 2.2 AMD GPU rygtet til 2026, PS6 forventet i 2027
Det lyder realistisk både i mine ører og i min mave, især med sigte mod ~2027. Jeg er dog mindre sikker på, at AMD allerede i 2026 når at implementere det i deres GPU’er som rygterne vil det. Men hvis kommende AMD kort faktisk får HDMI 2.2 inden for blot de første to år denne gang, så betragter jeg det nærmest som mejslet i sten, at konsollerne, med deres ca. 7‑årige livscyklus, også gør.
De rygtede 60–80 Gbit/s virker i øvrigt som en blanding af tekniske kompromiser (pris, yield, strømforbrug, IP‑valg) og strategisk differentiering snarere end en tilfældig begrænsning. AMD har tidligere reserveret fuld DisplayPort‑båndbredde til deres Pro‑serier, som artiklen også påpeger, så et sådant mønster ville ikke være ukendt. Derfor tænker jeg samlet set at 60–80 Gbit/s HDMI er et meget realistisk scenarie for konsoller omkring 2027, da det jo er nok til både 4K@240 Hz og 8K@120 Hz (med DSC).
Jeg forventer dog ikke, at tungere AAA‑spil for alvor vil udnytte det, ud over at bidrage med en bredere VRR‑range. Derimod regner jeg med, at man, forretningsmessigt nok ganske fornuftigt, igen vil spare lidt på udgangstrinet (prisen skal jo holdes nede fra hoved til hale på en konsol til et bredere publikum), især når de nævnte fps‑områder allerede kan dækkes uden fuld HDMI 2.2‑båndbredde.