Debat af spilkonsoller, hvad angår både spildelen og medieafspilningsdelen

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af kabri
Jep alan wake 2 er fedt, synes grafik og atmosfære er eminent. Er monthly game på ps plus i denne måned så husk at tilføj til jeres katalog!
Brugeravatar
Af TBC
Rasmus Larsen skrev: 13 okt 2025, 06:48 Tak for opsummering af præsentationen af Mark Cerny og co, Torben.

Ja Indiana Jones er et godt spil. Mange timers underholdning hvis man også laver sidemissioner :) Jeg er lige begyndt på Alan Wake 2. Det er også godt, synes jeg.
Velbekomme, du er fuldt ud velkommen til at genbruge noget om relevant.

Ja Alan Wake II er bestemt også godt, endog på den lidt 'crazy', men underholdende måde.

Ud over Senua’s Saga: Hellblade II er de to spil nok også de flotteste titler, jeg har spillet på PCen for nylig, ikke mindst fordi de er pathtracede. Men selv her er vi ikke ude i fuldblods‑implementeringer endnu. Der ligger stadig legacy‑rester i Alan Wake II fra versionerne uden pathtracing, som screen‑space effekter, hybridlys og LOD‑begrænsninger, der forstyrrer og trækker helhedsindtrykket ned fra at være mere gennemført som f.eks. LOD-ubegrænset nanite og pathtraced lys only kunne have været. Indiana Jones spillet har også kun en meget tilsvarende hybrid path tracing‑implementering (med bevaringer af nogle screen-space effekter, LOD, hybride lys), så effekten er stadig ikke lige så dramatisk i begge spil, i forhold til hvad den er i f.eks. Cyberpunk 2077 RT Overdrive med og uden Pathtracing. Den er til sammenligning en smule mere subtil, fraset f.eks. shadow flickeringen det samtidig også fixer i Indiana Jones. Men det ændrer dog ikke på at Indiana Jonas og Alan Wake II stadig begge et flot designede spil, selv om det kunne have været vildere endnu om udgangspunktet havde været et andet og legacy-arven ikke været der. Det er lidt der jeg håber vi i højere grad kommer hen med game-designs, når den nye konsolgeneration tager over.

Vi (mig og backseat-gameren) har det med at være lidt af nogle ‘kvasi-completionister’, så ja der er allerede røget mange gode timer i hus (~24), og vi er måske nok kun over måske halvt færdige(?) med Chapter 3: Gizeh :)

Det er bare fedt når det hele, altså både grafik, pathtracing, lyd, gameplay, historie, underholdningsfaktor mv. går op i en højere helhed.
VILLAFOREVER skrev: 13 okt 2025, 13:36 Jeg håber personligt på, at Playstation for styr på blæser støj/elektrisk støj fra GPU og lign bliver løst i den kommende PS6..

Men tvivler.
PS6‑chippen bliver godt nok mere kompakt og effektiv pr. transistor pga node (nm), men samlet set skal man nok regne med at den stadig kræver lige så meget eller mere køling end PS5, afhængigt af hvor hårdt Sony presser på mht. ydelsen. Nu skal der også flere AI-relaterede cores i, så jeg forventer faktisk at kølebehovet vil stige. Hvis du generes mindre af videokompression end af støj, så var streaming på en støjsvag enhed (som en Shield, eller endnu bedre en Silent PC som en endnu mere fleksibel løsning (også mht streamede opløsninger, VRR og refesh rates), måske noget for dig næste gang? Geforce Now er stadig det teknisk bedste af den slags svjv og har de ikke din titel i deres eksisterende leje-portefølje har de "install-to-play" funktionen, hvor man kan installere sine egen-ejede spil. Der til undgår du også at skulle opgradere din GPU hver gang der kommer nye versioner. Det sker automatisk for dig, så du altid er sikret grafiske niveauer over konsollerne på markedet.
Senest rettet af TBC 13 okt 2025, 14:23, rettet i alt 12 gange.
Jeg håber personligt på, at Playstation for styr på blæser støj/elektrisk støj fra GPU og lign bliver løst i den kommende PS6..

Men tvivler.
Min PS5 Pro kan ikke spilles på uden hovedtelefoner, og tvivler på garantien dækker det. Prøvede at have 4 hjemme. De larmede allesammen. Det gør min nuværende også.

Håber virkelig de løser det i den kommende konsol. Vil gerne betale mere for den, hvis de gad at komme en bedre PSU i den, så den kunne håndtere det hele uden for meget støj. Det er virkelig irriterende. Sidder 3-4 meter væj, men lyder som om jeg lægger øret ned til maskinen.. sådan en irriterende buzzing lyd fra entrn PSU eller GPU…
TBC skrev: 13 okt 2025, 13:20
Rasmus Larsen skrev: 13 okt 2025, 06:48 Tak for opsummering af præsentationen af Mark Cerny og co, Torben.

Ja Indiana Jones er et godt spil. Mange timers underholdning hvis man også laver sidemissioner :) Jeg er lige begyndt på Alan Wake 2. Det er også godt, synes jeg.
Velbekomme, du er fuldt ud velkommen til at genbruge noget om relevant.
Der er kommet en del info/rygter om PS6 og næste Xbox i denne måned, så jeg har prøvet at opsummere i denne artikel, inkl. Cernys præsentation af de 3 teknologier.

Rygte: PlayStation 6 og næste Xbox klar i 2027

Vi har ikke hørt noget om det endnu, men min mavefornemmelse er, at HDMI 2.2 også kommer i spil. HDMI klarer som bekendt 4K240 og endnu højere. Det vil konsollerne ikke kunne levere konsistent, men det kunne PS5 og Xbox Series X heller ikke med 4K120. Tidslinjerne ift. præsentation af hhv. HDMI 2.1 og HDMI 2.2 stemmer med konsolgenerationerne.
Brugeravatar
Af TBC
Rasmus Larsen skrev: 14 okt 2025, 10:05 Vi har ikke hørt noget om det endnu, men min mavefornemmelse er, at HDMI 2.2 også kommer i spil.
Min mave "fornemmer" tilsvarende, timingen taget i betragtning. Rygterne taler i hvert fald om at de kommende GFX13 / UDNA kort, forventet i 2026, der så at sige er "stammen" hvorpå Amethyst vokser som “grenen", vil få 64-80 Gbit/s HDMI 2.2 (iflg, Kepler - se https://videocardz.com/newz/amds-next-g ... -bandwidth ), og først senere kort få fuld båndbredde. Det lyder trods alt realistisk, selv om AMD implementeringen så godt nok skulle være noget hurtigere denne gang.

HDMI 2.1 annonceret 2017, Første HDMI 2.1 AMD GPU i 2020, PS5 udkom også 2020.

HDMI annonceret 2025, første HDMI 2.2 AMD GPU rygtet til 2026, PS6 forventet i 2027

Det lyder realistisk både i mine ører og i min mave, især med sigte mod ~2027. Jeg er dog mindre sikker på, at AMD allerede i 2026 når at implementere det i deres GPU’er som rygterne vil det. Men hvis kommende AMD kort faktisk får HDMI 2.2 inden for blot de første to år denne gang, så betragter jeg det nærmest som mejslet i sten, at konsollerne, med deres ca. 7‑årige livscyklus, også gør.

De rygtede 60–80 Gbit/s virker i øvrigt som en blanding af tekniske kompromiser (pris, yield, strømforbrug, IP‑valg) og strategisk differentiering snarere end en tilfældig begrænsning. AMD har tidligere reserveret fuld DisplayPort‑båndbredde til deres Pro‑serier, som artiklen også påpeger, så et sådant mønster ville ikke være ukendt. Derfor tænker jeg samlet set at 60–80 Gbit/s HDMI er et meget realistisk scenarie for konsoller omkring 2027, da det jo er nok til både 4K@240 Hz og 8K@120 Hz (med DSC).

Jeg forventer dog ikke, at tungere AAA‑spil for alvor vil udnytte det, ud over at bidrage med en bredere VRR‑range. Derimod regner jeg med, at man, forretningsmessigt nok ganske fornuftigt, igen vil spare lidt på udgangstrinet (prisen skal jo holdes nede fra hoved til hale på en konsol til et bredere publikum), især når de nævnte fps‑områder allerede kan dækkes uden fuld HDMI 2.2‑båndbredde.
Brugeravatar
Af TBC
Så vidt jeg kan dekode det, må Campaign Evolved (ny titel) være et kommende multiplatform remaster (vel egentligt et Remake, mere end remaster; men ellers det andet af sin slags, denne gang med skift fra Blam! Engine til Unreal 5) af Combat Evolved, altså 1’eren fra 2001, der udkom til den første Xbox (dengang PS2 også lige var udkommet) og ikke hvad jeg havde regnet med i form af en Master Chief Collection med flere titler i én.

Det er således nyt for enhver, og det bliver spændende at se, om flere remasteres af senere spil i serien følger. Der er jo trods alt sket en del grafisk igennem de seneste 25 år.

Edit 26/10. Nu jeg blev interesseret i titlen (hyggede mig gevaldigt med Halo‑spillene, da jeg spillede dem), fandt jeg følgende oplysninger, da jeg af traileren ikke var imponeret over den visuelle kvalitet - eller rettere stabilitet - med udtalt aliasing (konsolversion uden brug DLSS?) og tydelige LOD’s, som taler imod brugen af Nanite, eller som minimum indikerer klassisk LOD som fallback på nogle materialer i spillet.

Game Director Greg Hermann italæsætter ikke specifikt brug af nanite, men siger kun: “All of the new content created in Unreal Engine 5 is layered on top of code and systems carried directly over from the original games. That legacy code is instrumental in maintaining that authentic “Halo feel” within gameplay. It means that Halo Studios can achieve the desired visual goal with Unreal’s photorealistic rendering capabilities, with the simulation systems of Halo living and breathing beneath ithttps://news.xbox.com/en-us/2025/10/24/ ... questions/

Noget kunne derfor tyde på, at vi snarere får en hybridløsning, med et visuelt løft via UE5, der stadig er bundet op på de gamle Halo‑systemer, men måske ikke et fuldtblods teknologisk spring ind i full.Nanite‑æraen, men et kompromis mellem arv og fornyelse, hvor et fornuftigt sigte primært først og fremmest har været at bevare den spilmekaniske identitet. De nuværende konsoller har dog også mere end svært ved at kreditere samtidig brug af fuld nanite og lumen, så jeg bevarer trods alt et svagt håb endnu for PC og PS6 / XBox Magnus udgaver.

Uanset hvad, kan Campaign Evolved blive et spændende case‑study i, hvor vidt man er i stand til at balancere teknologisk modernisering og skifte af engine med bevaring af spilmekanisk identitet.
  • 1
  • 227
  • 228
  • 229
  • 230
  • 231