Til snak om underholdningsmedier af alle typer. Hvad har du set for nylig og hvilke er dine yndlingsfilm / spil?

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Pelle skrev: 11 okt 2025, 10:17 Jeg har tidligere skrevet om, at film som Nordisk Film har været distributør på i Danmark, har haft forkert framerate på Apple TV. Jeg tror, du ville tjekke op på det. Måske er det relateret?

viewtopic.php?t=40496&start=546
Ja, det virker relateret. Jeg kom desværre aldrig videre med det i 2021.
Er der nogen af jer, der har følgende film (distribueret i hvert fald delvist via Nordisk Film) på UHD Blu-ray eller iTunes' danske butik? Kan I tjekke om de er konverteret til 25fps? Jeg mistænker, at der er sammenfald mellem 25fps og de manglender formater på UHD Blu-ray.

The Whale
Plane
John Wick: Chapter 4
The Fabelmans
The Crow (2024)
Borderlands
The Long Walk
Warfare
Ballerina

Nu er danske film jo ikke i HDR og kun sjældent i Atmos, men er disse titler konverteret til 25fps?

Jagtsæson 2
Den grænseløse
De lydløse
Vogter
Underverden II
Nattevagten: Dæmoner går i arv
Når befrielsen kommer
Pigen med nålen
Hej Rasmus

Jeg kan godt tjekke Warfare (på Itunes via Apple tv app, dansk side) senere i dag.

Har bare brug for at vide, hvordan jeg tjekker fps? :D Afspiller via LG's interne Apple app, fra LG content store. Selvom jeg ikke har prøvet ved Apple's app, plejer multi-click på grøn remote knap desværre ikke at virke som en 'info' button i interne apps (which suck!).
Mig bekendt har LG ikke en info-menu til interne apps, desværre.

Jeg kender 2 metoder, når man bruger en afspiller tilsluttet via HDMI:
1. Mange klik på grøn knap
2. På LG TV: Indstillinger -> Programmer (hedder den i hvert fald på LG E6 fra 2016) -> Ryk hen på indstillingspunktet Programtuning og klik nu gentagne gange på 1-knappen på fjernbetjeningen. Nu åbner en ny menu til HDMI-diagnostik. Her fremgår skærmens refresh rate, hvilket med HDMI-afspillerbokse, der har match billedfrekvens, fortæller os noget om selve indholdets billedfrekvens.

Og så er der naturligvis metoden med Apple TV, altså Xcode på Mac, som kan frembringe videokonsollen på Apple TV.
Rasmus Larsen skrev: 13 okt 2025, 07:10 Er der nogen af jer, der har følgende film (distribueret i hvert fald delvist via Nordisk Film) på UHD Blu-ray eller iTunes' danske butik? Kan I tjekke om de er konverteret til 25fps? Jeg mistænker, at der er sammenfald mellem 25fps og de manglender formater på UHD Blu-ray.

The Whale
Plane
John Wick: Chapter 4
The Fabelmans
The Crow (2024)
Borderlands
The Long Walk
Warfare
Ballerina

Nu er danske film jo ikke i HDR og kun sjældent i Atmos, men er disse titler konverteret til 25fps?

Jagtsæson 2
Den grænseløse
De lydløse
Vogter
Underverden II
Når befrielsen kommer
Pigen med nålen
Har testet (edit: På Apple TV) og følgende bliver afspillet i 50hz:
John Wick 4
Warfare
The Whale
Plane
The Fabelmans
The Crow (2004)
Borderlands
Ballerina

The Long Walk er ikke ude endnu.

Også disse danske titler afspilles med 50hz, men mon ikke de er optaget med 25fps, som jo er kutymen i Danmark?

Den grænseløse
Mange tak for feedback, Pelle. Der begynder at tegne sig et mønster om at Nordisk Film – eller deres partner – maltrakterer video/lydkvalitet uanset distributionsform til hjemmet.

I biografen kan Nordisk Film godt finde ud af at respektere standarderne, hvilket DCI da også forpligter dem til.

Mht. store danske film, vil jeg ikke udtale mig skråsikkert, men jeg tror de optages fortrinsvis med Hollywood-kameraer i 24fps. Konverteringen til 25fps må ske i post-produktion.
Pelle skrev: 13 okt 2025, 10:20
Har testet (edit: På Apple TV) og følgende bliver afspillet i 50hz:
John Wick 4
Warfare
The Whale
Plane
The Fabelmans
The Crow (2004)
Borderlands
Ballerina
:s O_O :s O_O :s O_O :s O_O
Rasmus Larsen skrev: 13 okt 2025, 10:48 Konverteringen til 25fps må ske i post-produktion.
Det er i hvert fald set før, og derfor kan det være svært at udtale sig om hvorvidt den ene eller den anden hastighed er den rigtige. Flammen & Citronen var jo f.eks. optaget ved 24 billeder i sekundet, men lavet om til 25 i post-produktion, så lyden osv. passer til den lidt højere hastighed.

Den tyske UHD-udgivelse af Nattevagten 2 er dog 24 billeder i sekundet.
Blu-ray-udgivelsen af De Lydløse er 25 fps og lavet med VC-1. Sidstnævnte klukkede jeg lidt over, men førstnævnte gik jeg altså bare ud fra var meningen O-O
Jeg savner lidt mere input, hvis der er nogen, der har og kan tjekke følgende på Apple TV:
Better Man
The Apprentice
De tre musketerer: D’Artagnan
After Everything
The Last Voyage of the Dementer
SAW X
Priscilla
The Hunger Games: The Ballad of Songbirds and Snakes
The Iron Claw
Beautiful Disaster
Operation Mincemeat
Unbearable Weight of Massive Talent

Jeg samler ingen længe sammen og vender tilbage til Nordisk Film.