Debat af spilkonsoller, hvad angår både spildelen og medieafspilningsdelen

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Tænk, der var en gang hvor elektronik blev billigere som årene gik...

I det mindste hæver Microsoft priserne på alle deres markeder. Men jeg har svært ved at se hvordan det her nogensinde skal få MS i nærheden af at have en fremtid på konsolmarkedet.

Spilprisen er jeg ikke overrasket over. Jeg køber fortsat næsten aldrig til fuld pris.
Jeg tror, at der er en bagtanke med det her. Forleden ville jeg f.eks. købe et nyere Xbox spil fra et af Microsofts studier.

At betale 500-600 kroner for et nyt spil mod at finde gavekort til Xbox Game Pass Ultimate på 100-200 kroner er jo en no-brainer. Microsoft vil jo så gerne have at jeg bliver hængende på Game Pass derefter, hvilket mange nok gør, men for mit vedkommende kommer det ikke til at ske, før Xbox appen findes til både Apple TV og Google TV. Jeg forstår ikke, at de ikke forstår, at dette er en dealbreaker ift. abonnementer. Folk vil jo have adgang på alle deres enheder, ikke kun deres Xbox konsol og mobil...
Systemopdatering til Xbox: https://news.xbox.com/en-us/2025/05/16/ ... ket_shared

- Hide System Apps – Want a cleaner view focused on your games and entertainment? You can now hide system apps from the recently played games and apps list on Home, reducing clutter and keeping your Home focused on what matters most to you.
- Pin Favorites to Home – You can now pin up to three of your recently played games or apps directly to the recently played games and apps list. These pins will stay near the front of the list as you launch other things, giving you quick access to your go-to titles.
- Reduce Tile Count (Coming Soon!) – Prefer a more minimal look? This setting allows you to reduce the number of visible tiles in the recently played games and apps list, helping you streamline your Home and surface only the essentials. We’re still refining this setting, and it will be coming soon.
Af Lape
Ikke meget der sker i denne tråd.

Læste i dag at Xbox salget nærmest er stoppet i hele norden og Microsoft er tæt på ligeglade.
Mon Xbox som vi kender den er tæt på døden?

Der er snak om en Handheld Xbox næste gang og flere ting tyder på det, blandet andet opdateringen af Xbox App på Windows for nyligt:

https://videocardz.com/newz/microsoft-e ... rary-today

Samt Advanced Shader Delivery som de for nyligt annoncerede:

https://devblogs.microsoft.com/directx/ ... -delivery/

Mon Xbox Series X var den sidste "rigtige" konsol generation fra Microsoft? Playstation og Switch tæsker Xbox i alle markeder sidst jeg tjekkede.

Der går rygter om, at hvis Microsoft kommer med en ny generation, så bliver det mere en PC hybrid med Windows på samt den håndholdte udgave som har været rygtet længe.

Det har i flere år virket mere som om Microsoft hellere ville sælge Game Passes end Xbox maskiner.

Er jeg den eneste der undrer mig over at de ikke rigtigt melder noget ud?
Dels af nød, dels af håb, tror jeg, at Microsoft har omstillet deres strategi til spil-streaming ("This is an Xbox"). Så alt i princippet kan være en Xbox, dog med en masse kompromisser. Det må jo koste på salget af fysiske konsoller,

Jeg noterer mig det samme som du gør. Det er svært at finde Xbox konsoller i Danmark og udland. De insisterer jo på, at der stadig kommer ny hardware, men hvorfor trække sig ud af så mange distributionsled flere år før denne hardware er klar? Det hænger ikke rigtig sammen.

PS: Jeg synes, at Xbox bliver en dårligere og dårligere oplevelse... Næsten hver gang jeg tænder min konsol skal systemet opgraderes, så controlleren, så Microsoft Store, så et spil... Det er enormt irriterende. Det samme er de mange reklamer i brugerfladen.
Af Lape
Enig og hvis man kigger direkte på Microsoft's danske hjemmeside, så står der "Ikke på lager" på Xbox Series X og har gjort det længe. Det samme gælder alle 3 modeller af S serien.

Det kan godt være fremtiden for "Xbox" bliver selve Appen som er at finde i Windows 10 og 11, selvom 10 udløber næste måned.

Mon ikke vi ser den "Xbox handheld" som skal konkurrere med Switch, Steam Deck og alle de efterhånden mange håndholdte. Der er tryk på konkurrencen hér.

Der er også rygter om en "Steam Console" altså til TV'et. Sikkert med SteamOS som på Steam Deck. Virker som om hele konsol-markedet rykker lidt i forskellige retninger pt.

Microsoft er nok ligeglade hvor man spiller, så længe det sker på Windows, så spændt på at se om der er hold i rygterne om en hybrid PC/Konsol fra deres side af. Jeg tror ikke Microsoft kan lide SteamOS og Valves forsøg på at trække spil væk fra Windows og det er nok derfor Microsoft har opkøbt ekstremt mange spilfirmaer de sidste år. Jeg tænker planen er at fastholde gamere på Windows (i stedet for at lave Xbox ekslusiver, som det først tydede på)

Jeg har hørt det samme som du fortæller dér fra flere bekendte, men efterhånden ikke mange som har en Xbox mere.

Men spændende at se hvad der sker.
Min Xbox series X opdaterer da ikke hver gang. Jeg bruger den også næsten hver dag og stort set kun til at spille Rocket League.
Men OS på den bliver forhåbentlig ved med at virke selvom den måske udgår, for den kan også bruges som bluray afspiller.
Den er sikkert ikke meget værd hvis man forsøger at sælge den. Så kan jeg ligeså godt beholde den til de ting.
Egentlig underligt navn. De skulle have givet den et tal ligesom PS.
Næste bliver nok i skyen og ren streaming, hvis latency er acceptabel. Ligesom Stadia. Google skulle ikke have givet op, men ventet på at teknologien blev bedre. Deres ai kunne vel have hjulpet meget på det. Nu fortsætter Microsoft måske i den retning.
Brugeravatar
Af TBC
Ja, det er en forbløffende udvikling imho - Jeg har svært ved at gennemskue det som strategi, da det egentligt er nemmere at se som et statement end som en strategi, da konsolmarkedet vel er ret prisfølsomt? Men måske kan man tage det som et udtryk for at de har opgivet kampen om salgstronen og i stedet stræber mod at skabe, måske etablere, en niche på konsol-markedet?

Som rygterne udvikler sig, har billedet virkeligt forskudt sig markant i forhold til de tidligere estimater. Førhen regnede man med en forskel mellem PS6 og den næste Xbox, der trods alt stadig lå tættere på forskellene vi så mellem PS5 og Series X.

Nu peger både Moore’s Law Is Dead og KeplerL2 på større afstand mellem konsollerne, både i chipstørrelse, ydelse og dermed sandsynligvis også pris. Ifølge AMD insideren KeplerL2 ser PS6 nu ud til at ende på et niveau svarende til omkring et Radeon RX 9070 XT eller RTX 4070 Super, mens Xbox “Magnus” siges at kunne ende omkring RTX 5080‑klassen (jf. KeplerL2 i denne tråd: https://www.neogaf.com/threads/mlid-amd ... e.1688936/) .

Hvis det holder stik, vil Xboxen for alvor distancere sig fra PS6 og levere en mere konsekvent ydelsesfordel, i modsætning til den nuværende generation, hvor styrkeforholdet har været tættere på 50/50. Her har Series X typisk haft overtaget i grafisk tunge titler takket være en lidt større GPU, mens PS5 ofte har vundet i relativ mindre grafisk komplekse spil og f.eks. deres 120 fps VRR performance, på grund af højere GPU‑frekvens. Med de nye rygter ser vi dog konturerne af en mere markant forskel: Sony laver så at sige en mere klassisk konsol (dvs. med hardwaren holdt på fornuftigere niveau ifht prisen - dyrere end PS5 skal den dog nok blive) mens Microsoft laver noget der bliver dyrere, men også bedre ydende, som det bliver spændende at se om der overhovedet er salg i på konsolmarkedet, prisforskellen man må regne med i betragtning.

Samtidig bekræfter både de nye og de tidligere estimater dog trods alt stadig den gamle tommelfingerregel om at konsoller ydelsesmæssigt svarer til eksisterende high‑end PC’er i designfasen, ligger på mid‑ til lower‑high‑end ved lancering, glider ned i lower‑midrange efter nogle år og ender i lower‑midrange til low‑end mod slutningen af livscyklussen i forhold til den pågående chipudvikling.
  • 1
  • 40
  • 41
  • 42
  • 43
  • 44