06 jul 2024, 06:07
Jeg har gennem årene skiftet mellem diverse tjenester, dels fordi jeg har haft perioder hvor jeg har haft mulighed for at bruge en del tid på indholdet og derfor hurtigt har udtømt det, der interesserede mig ved den enkelte tjeneste og dels fordi en gratis eller billig prøveperiode altid har været tillokkende synes jeg.
De sidste par år har jeg dog sjovt nok brugt mest af indholdet fra Tubi, som er gratis, men kræver en VPN så man kan se indhold fra USA.
Bl.a. fordi jeg - med enkelte undtagelser - foretrækker gamle film, klassikere, film-noir, horror og thrillers, social-realisme.
Der er også mange gode dokumentarer og sportskanaler (mener jeg, ser selv kun boksning og af og til mma).
Jeg bruger også archive.org en del, hvor der også er mange ældre film og serier - samt bøger, musik etc. (Gratis)
Hvis man vil finde en film derinde, så anbefaler jeg at man i Google skriver “archive.org the Poseidon Adventure 1972” (som et eksempel. Søgefunktionen er ikke altid lige god på siden)
Dailymotion og YouTube har også en del film liggende.
BBC og Channel4, der også er gratis, har jeg også brugt en del - kræver ligeledes en VPN (jeg bruger expressVPN).
Briterne er som bekendt dygtige til sr skrue gode krimier sammen.
Et stigende problem for mig er, at de fleste store tjenester til stadighed producerer mere og mere politiseret indhold og en generel dalende kvalitet - naturligvis med undtagelser, eksempelvis the Last of Us og ting som Vikings og the Last Kingdom, der dog ikke er nyt, men noget jeg først fik set for nyligt.
Ting som the Sopranos, the Wire og lignende har jeg vendt tilbage til er par gange.
Af og til har jeg også haft Dansk filmskat (nu Nordisk film - der dog også har en masse særdeles ringe indhold).
imdb.com er et rigtig godt site til info om instruktører, skuespillere, film samt inspiration.