Debat af mediebokse, mediestreamer og mediecentre. Platforme, apps, streaming.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af RigVader
Hej,

Hvilke bokse er gode alternativer til Apple TV som:

* IKKE understøtter Dolby Vision eller hvor det kan slås fra?
* Har Apple TV app, samt gængse danske og udenlandske apps
* Kan outputte korrekt frame rate og dynamic range (ulig f.eks. Chrome cast)

Er glad for mit Apple TV, men Dolby Vison er ofte lidt for mørkt på mit 500 nit TV og jeg har fået nok :D
Brugeravatar
Af Naiera
RigVader skrev: 25 dec 2024, 22:55 Er glad for mit Apple TV, men Dolby Vison er ofte lidt for mørkt på mit 500 nit TV og jeg har fået nok :D
Slå Dolby Vision fra? Det må man da kunne på ATV eller på TV'et.
Af jkn789
Ved ikke hvilket tv du har, men er det ikke muligt at skrue op for lyset under indstillinger, når du afspiller Dolby vision? Det var den løsning jeg brugte på mit Panasonic HZ1000
Du skal bare sætte Apple TV 4K til at udsende i 4K SDR og så slå match dynamikområde fra. Så undgår du at få indholdet i HDR10/Dolby Vision format fra streamingserveren. Det er sådan vi anbefaler at opsætte Apple TV 4K til alle TV-skærme, som ikke har skærmhardwaren til at fremvise HDR.

Der findes ingen andre streamingbokse, der over en bred kam kan fremvise korrekt billedfrekvens.
Af RigVader
Rasmus Larsen skrev: 26 dec 2024, 10:03 Du skal bare sætte Apple TV 4K til at udsende i 4K SDR og så slå match dynamikområde fra. Så undgår du at få indholdet i HDR10/Dolby Vision format fra streamingserveren. Det er sådan vi anbefaler at opsætte Apple TV 4K til alle TV-skærme, som ikke har skærmhardwaren til at fremvise HDR.

Der findes ingen andre streamingbokse, der over en bred kam kan fremvise korrekt billedfrekvens.
Tak for svar Rasmus!

Du får lige den fulde version :D

Jeg sidder 2m fra et 77” OLED (46 graders FOV) i et helt mørklagt rum. Under disse betingelser er HDR er i sig selv absolut ikke noget problem og synes det ville være helligbrøde at slå fra :)

Men hvis der tonemappes uoptimalt, kan det godt gå ud over APL. Dolby Vision har desværre en tendens til at se mørkere ud på mit 500 nit LG A1 and på mit 850 nit LG C8. Det er dog utroligt afhængigt af kildematerialet. Til sammenligning ser HDR10 generelt meget mere ens ud på tværs af begge TV (der sammenlignes uden dynamic tone mapping m.m).

Mit fix når det bliver for mørkt er at slå HDR til og match dynamic range fra på Apple TV. Det giver ca. samme billede som når ATV outputter DV (bruger ATV stadigt DV streamen og remapper den på baggrund at TV’ets capabilities?), så derfor aktiverer jeg “tone mapping” på tv’et.

Jeg ved man kan sætte DV rolloff point via Calman på LG TV og vist nok noget lignende med et 3. party tool (har ikke lige Calman). Måske var det være at lege med.

P.S. Jeg bruger selvfølgeligt de mest korrekte billedprofiler og indstillinger.
Aha, jeg forstår udfordringen nu. Ja, HDR10 tager ikke på samme måde som Dolby Vision de HDR/nits egenskaber, som TV'et kan kommunikere over sit HDMI-link, i betragtning.

Chromecast med Google TV og Google TV Streamer har en mulighed for at deaktivere Dolby Vision (eller HDR10+) men beholde HDR10. Se foto. Det er ikke noget jeg har testet, så jeg skal ikke kunne stå inde for om det virker optimalt. Det findes under avancerede indstillinger. Men så mister du så alt hvad der hedder match af billedfrekvens ud over på Netflix.
Vedhæftede filer
IMG_8959.jpg
IMG_8959.jpg (42.26 KiB) Vist 4466 gange
Af RigVader
Rasmus Larsen skrev: 26 dec 2024, 13:34 Aha, jeg forstår udfordringen nu. Ja, HDR10 tager ikke på samme måde som Dolby Vision de HDR/nits egenskaber, som TV'et kan kommunikere over sit HDMI-link, i betragtning.

Chromecast med Google TV og Google TV Streamer har en mulighed for at deaktivere Dolby Vision (eller HDR10+) men beholde HDR10. Se foto. Det er ikke noget jeg har testet, så jeg skal ikke kunne stå inde for om det virker optimalt. Det findes under avancerede indstillinger. Men så mister du så alt hvad der hedder match af billedfrekvens ud over på Netflix.
Tak igen for svar! Korrekt billedfrekvens er helt essentielt, da A1 understøtter 48, 50 og 60 hz. Dermed får man synlig judder hvis kilden er underlødig og frame interpolation virker heller ikke godt ved de panelfrekvenser (det ville alligevel aldrig blive slået til i mit hus :D ).

Jeg skal nok ind og rode med DV rolloff point så. Lad høre hvis nogen har erfaringer med det (enten via Calman eller på anden måde).