Til snak, tips og diskussion om kalibrering af TV og monitors.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej Alle

Jeg har endelig fået købt mig et oled tv og det har jeg absolut ikke fortrudt. Har købt 77 tommer og synes allerede det er for småt :)

Jeg har læst en del på nettet om at for at hdr/dv skal vises korrekt så skal oled brightness indstilles til 100 og peak brightness til high. Men om aftenen i en mørk stue så får jeg ondt i øjnene. De lyse scener er alt for skarpe selvom det ser fedt ud.

Som jeg ser det så har jeg to muligheder:
1. Oled brightness på 100, peak brightness på low/off
2. Oled brightness på ca 50, peak brightness på high

Men hvad mener panelet er det mest fornuftige for at reducere brightness?
Tænker at man ved option 1 mister noget dynamik i billedet og for option 2 så mister man detaljer i mørke områder.

Ja ok der er også en option 3 hvor man tager solbriller på :)

What to do..... ?
Hejsa

Tillykke med dit tv - lyder nice! :)

Hvad der foretrækkes af de to indstillinger er nok altid en smags sag. Personligt ville jeg nok finde en mellemvej, imellem de to forslag - altså til når du ser tv om aftenen. 100 brightness synes jeg selv kan være meget om aftenen, hvis det, der streames, ikke er med en picture preset, som f.eks. Dolby Vision eller andet.

Derudover er det virkelig værd at have i mente: den første måned eller to, skal dine øjne simpelthen vænne sig til det nye tv/lys. Sådan er det bare - specielt hvis du er gået fra et mindre lysstærkt tv, og specielt hvis du er gået op i tommer. Yderligere, hvis du sidder relativt tæt på dit tv.

Min egen erfaring, da jeg skiftede fra gammel tv til nyt OLED, var, at der gik helt op til 6-8 uger, før mine øjne ikke længere blev ‘trætte’ efter kort tid, når jeg så tv på det nye tv. Og i den periode havde jeg endda konsekvent dark/night picture setting om aftenen (med mindre det var picture preset fra streaming), da det ellers var alt for voldsomt.

Så, giv det lidt tid - og indtil da, find en mellemvej. Du/dine øjne vil lettere vænne dig til det, hvis du ikke kører brightness 100, når du ser noget uden picture presets.

God fornøjelse! :)
@disqus_Cr1DFvT0xq
Hov ja det er da også en mulighed :)

@Tabula Rasa
Fine betragtninger og mange tak 👍
Jeg kommer fra et 65 tommer pana led tv og har aldrig kørt med specielt meget lysstyrke. Er åbenbart lidt følsom omkring dette. Vil dog gerne have det bedste ud af oled tv'et så det bliver nok et kompromis som du foreslår og så måske lidt tilvending.
Men altså det her med at der ikke er lys nok på et oled tv, det må da være et overstået kapitel. Sony skriver noget med at de snart kan ramme 4000 nitz. Jo jo så er der bål på :)
martir skrev: 31 mar 2025, 16:41
@Tabula Rasa
Fine betragtninger og mange tak 👍
Jeg kommer fra et 65 tommer pana led tv og har aldrig kørt med specielt meget lysstyrke. Er åbenbart lidt følsom omkring dette. Vil dog gerne have det bedste ud af oled tv'et så det bliver nok et kompromis som du foreslår og så måske lidt tilvending.
Men altså det her med at der ikke er lys nok på et oled tv, det må da være et overstået kapitel. Sony skriver noget med at de snart kan ramme 4000 nitz. Jo jo så er der bål på :)
Så lidt :)

Tjek med 65 LED. Så er der både + på tommer og lysstyrke i din opgradering, så tænker det er helt normalt, at du her i starten kan mærke det. Nu skrev jeg trætte øjne…det fik jeg også, men selvfølgelig også lidt træt/ør i hovedet, som du selv nævner ( - kan tydeligt huske det, for havde aldrig prøvet den følelse i øjne og hoved før).

Anyhow, enig - kompromis og tilvænning her i starten. Så kommer det helt af sig selv hen ad vejen. Lad eventuelt picture presets være, som de er, når du streamer. Så får du lige nogle høje brightness ‘doser’ ind imellem til tilvænningen :D

Iøvrigt enig med at den her diskussion om lysstyrke på tv i dag er voldsomt oppustet - tenderende til det fjollede - i hvert fald for langt størstedelen af private forbrugere. Havde præcis samme tanke, da jeg fik mit OLED…haha.. Var blown away og tænkte bare, ‘hvorfor fanden brugte jeg tid på at researche og sammenligne det her, inden jeg købte?!’ :D
Jeg er godt klar over, man kan få langt højere nits. Men det er, som du påpeger, ingenlunde det samme, som at der er noget som helst behov for det…hehe.
Er i samme båd, har fået 77” C4 som jeg sidder et par meter fra i et mørkt rum og tendens til at blive blændet og får trætte øjne.

Vel helst kunne skrue ned for HDR10 og DV, så PQEOTF trackes som hvis det var et TV på F.eks. 750 nit. Ved ikke helt om det kræver at Calman eller Color Control.
Tænk!
Ifølge nogle producenter, som før har været fortaler for højt lysoutput på skærme *Host* Samsung *Host*, kan man aldrig få en skærm med for meget lysstyrke.

Nogle af deres skærme rammer jo 1700-1900 nits og hvor grænsen forsøges øget hvert år..

Edit: Siden da, er andre også kommet med på vognen (feks Hisense og måske andre?)

Men for at få det mest optimale billed, skal du alligevel dæmpe belysningen ifg. Rasmus fra 2010.. (!)

"Specielt sidstnævnte kan nedbringes ganske betydeligt på mange fladskærme, men billedet bliver ofte også mere naturligt og knap så skrapt. Lysstyrken kan typisk reduceres med indstillingen “lysstyrke”, “baggrundslys eller “backlight"

https://www.flatpanels.dk/nyhed.php?sub ... 1285931399

Måske ER grænsen ved at være nået for vores øjne når vi ser tv 3-4-5 timer hver dag ?

Producenterne skulle måske hellere prøve at udvikle skærme med matte paneler og gøre dem bedre til alle størrelser af tv og ikke kun forbeholdt "topmodellerne".. som det er tilfældet hos den eneste der reklamerer med "antiglare" skærme.

Men...næ nej.."Vi øger bare lysstyrken for så er der intet genskin i skærmen, syntes at være det gængse"
PeterD skrev: 27 maj 2025, 06:51 Tænk!
Ifølge nogle producenter, som før har været fortaler for højt lysoutput på skærme *Host* Samsung *Host*, kan man aldrig få en skærm med for meget lysstyrke.

Nogle af deres skærme rammer jo 1700-1900 nits og hvor grænsen forsøges øget hvert år..

Edit: Siden da, er andre også kommet med på vognen (feks Hisense og måske andre?)

Men for at få det mest optimale billed, skal du alligevel dæmpe belysningen ifg. Rasmus fra 2010.. (!)

"Specielt sidstnævnte kan nedbringes ganske betydeligt på mange fladskærme, men billedet bliver ofte også mere naturligt og knap så skrapt. Lysstyrken kan typisk reduceres med indstillingen “lysstyrke”, “baggrundslys eller “backlight"
Igen lige en stikpille mod Samsung, og igen et indlæg hvor du lader din uvidenhed skinne igennem!

Det er IKKE kun Samsung, der er fortaler for yderligere lysstyrke i fremtidens skærme.
Det er hele branchen, der går mod dette, da det er en betydelig del af fordelen af HDR.
Videomateriale går mod at blive redigeret ved højere maks lysstyrke; hvor det i dag typisk er 1000 nits, ses der materiale, der er redigeret ved 4000 nits og f.eks. Dolby Vision standarden går op til 10000 nits.
Folk skal forstå, at der er forskel mellem de forskellige betegnelser, lysstyrke, OLEDlys, baggrundslys og hvad de ellers hedder, også afhængigt af producenten!
Grunden til at OLED brightness skal stå på 100, er fordi visse scener kræver ALT det lys, skærmen er i stand til at give fra sig, ikke ensbetydende med, at billedet hele tiden ligner et lysshow!

Samsung, sammen med ALLE andre producenter, er STADIG fortaler for mere lysstyrke!
Jeg vil da gerne have kontrast i billedet, gerne på mindre highlights og bedre color volume ved højere lysstyrker. Desværre er en del content er mastered til at være overvælgende for nogle, især hvis det ses i et mørt rum (for meget af skærmen for lys for længe). Tror vi som forbrugere er forskelligt gearet til at takle høj lysstyrke. F.eks. skal nogle have mere brightness med alderen, mens en god del bliver mere lysfølsomme.

Man kunne også godt savne nogle lidt mere standardiserede kontroller til at styre "gamma", som i SDR, i stedet for div. "Home" modes, "expression enhancer" og "dynamic contrast" (som enter er til stede eller virker forskelligt alt efter billed profil og/eller HDR10 eller DV).

Der findes åbenbart også en del af den skabende branche, der plederer for at 3. format der er relativt fremfor absolut. Synes jeg giver meget god mening.
Supergris skrev: 27 maj 2025, 17:44
PeterD skrev: 27 maj 2025, 15:22 Rart at vi fra i år og fremover, kan se lysstyrken øges fra tv med HDR fra alle producenter når vi køber tv i alle størrelser.
Du har lige skrevet det modsatte?
Du skriver: "Det er IKKE kun Samsung, der er fortaler for yderligere lysstyrke i fremtidens skærme.
Det er hele branchen, der går mod dette"

Jeg skriver "Rart at vi fra i år og fremover, kan se lysstyrken øges fra tv med HDR fra alle producenter når vi køber tv i alle størrelser"