Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej, jeg har udfordringer med at mit SAMSUNG QE82Q70R, et 82" TV jeg har været ret svært tilfreds med, ikke tænder for skærmen, dvs. skærmen er meget mørk, der er lyd, men backlight tændes ikke.
Da det er 82" er det ikke så let at få ned af væggen for at fejlfinde, det kræver at jeg lige for et par bekendte til at hjælpe mig, altså ikke noget der sker her til aften.

Som jeg forstår det, kan der være 4 komponenter som er futtet af, mainboard, strømmodul eller et sidste print imellem, sidst og mindst, kan LED strips være defekt, men det ville være ret vildt hvis at alle røg på samme tid.

Lyden fra TV har været så god, at jeg har brugt mit anlæg noget mindre, men, lyd er ikke ultra-kritisk, da jeg netop har et ganske potent lydsetup forbundet.

Min tvivl går nu på;
A) Rep, tidskrævende, og vil nok koste 1000 kr i sidste ende
B) Skifte lidt ned i størrelse, 77" LG OLED B4 (12500)
C) Skifte op i størrelse, 98" TCL 98 MQLED80 (16000)

Spørgsmålet er blot, er det et nøk ned i kvalitet, eller er det bedre billede mv?

Min stue er et orgie af lys, der er dobbelt vindue i køkken-delen, dobbelt dør, dobbelt vindue, dør+vindue, altså noget der minder om 7 meters glas/lysindfald vestvendt, og TV hænger på nord siden, altså er der hæftig sol det meste af året, og dette spiller nok ind mht. OLED

Mine behov;
Jeg nyder en god film, eller en spændende serie i ny og næ
Ungerne ser youtube, børneTV mv.
YouTube køres i baggrunden fra tid til anden.

Der er klar til spillekonsoller, men ærligt vil jeg egentlig foretrække at den slags IKKE foregår i stuen, så det er bestemt ikke et parameter af betydning for valg af TV.

PS: Jeg kan desværre ikke finde en god test af LG B4 OLED.

Hvad er din anbefaling?
A: Det vil nok koste betydeligt mere end 1000 kr. at reparere, hvis det overhovedet kan betale sig?
1000 kr. rækker vel lige til at få et tilbud på en reparation.

B og C: Begge er fornuftige valg, og du vil få betragtelig bedre billedkvalitet, end du er vant til!
Hvilket der er bedste er svært at svare på, da der er mange faktorer, deriblandt personlig præference, der spiller ind, men størrelsen er helt sikkert værd at have med i overvejelserne.

Glem alle de spekulationer med du har så og så en lys stue, med mindre du ikke har nogle gardiner og fortrinsvis ser TV om dagen!
Dit nye TV vil være betydelig bedre end dit gamle, også under disse forhold, da skærme er blevet betydeligt mere lysstærke og overfladebehandlingerne er også blevet bedre, så de er bedre mod refleksioner.

C4 er et bedre TV end B4, og prisen har været nede i samme leje, så evt. hold øje med dette...
Mange tak for de gode input!
Jeg har målt mig frem til at det er LED backlight som er røget, og udminbar er det ikke lige til at finde som sæt - øv øv.

Mit LG 65" IPS holdt under 3 år, nu har mit Samsung 82" QLED holdt i omegn 5 år...
Er OLED og MiniLED hip som hap med holdbarhed? Jeg synes at jeg har været lettere uheldig med mandagsmodeller hvad holdbarhed angår.
Du har bare været uheldig.

Hvis du vælger A så må man formode at der er XX års garanti på, så du ubekymret kan se al det tv du har lyst til langt ind i fremtiden.

Løsningen lyder billig men tidskrævende

Udviklingen går hurtigt og selvfølgelig krabbler det med OLED, men også en dyrere løsning
Holdbarheden ved moderne elektronik, har ofte været oppe at vende herinde og andre steder, hvor det umiddelbart lader til, at i takt med at folk ønsker tingene billigere og billigere, kvaliteten og holdbarheden er dalet, så 5 års holdbarhed vel efterhånden er det, man skal regne med, hvor der naturligvis findes eksempler på afvigelser fra dette, så at konkludere, at han har været uheldig, er jeg ikke enig i, da det mere eller mindre ligger inde for, hvad man kan forvente, desværre.

Konklusionen er vel, at det IKKE kan betale sig at reparere!
Der er som regel ét års garanti på en reparation, men det gælder kun den enkelte del, hvor der sagtens kan gå andre dele i stykker i mellemtiden.

Hvordan kommer du frem til, løsningen lyder billig?

Reparation kan SJÆLDENT anbefales!
Pyha, jeg har stadig ikke bestilt.
77" C4 11.000 mildt brugt; viewtopic.php?f=2&t=55530&sid=536d4a93c ... f8#p369278
98" MiniLED 15.999

Af hvad jeg kan læse, er OLED langt overlegent - MEN, jeg sidder ca. 420 cm fra TV, og der ved jeg ikke om 77" bliver en smule småt.
First world problems.

... Sidste mulighed som KONEN er mest hooked på "Jamen vi kan jo også bare købe et 85" til 8500" f.eks. Hisense 85E7NQ
.. men selvom der er gået tid, tænker jeg ikke kvaliteten matcher mit gamle Samsung Q70R 82"
Pudsigt, troede sku lige jeg havde lavet et nyt indlæg :) Jeg står i nøjagtig samme situation med død backlight og køb af nyt tv.
Skal jeg gå op i størrelse fra mit nuværende 75" eller blive på 75" og købe noget bedre og dyrere.
Jeg har været ret glad for Android systemet kontra mine gamle LG Oled med WebOS, så jeg hælder mest til Android igen.
Dog bruger alle LG, så WebOS kan vel ikke være så slemt længere :)

Samsung er jeg mere eller mindre væk fra, da det ikke understøtter Dolby Vision.
Samsung Q70R er ikke et top TV, så jeg vil tro, Hisense 85E7NQ sagtens kan matche eller overgå billedkvaliteten.

77" bliver ikke en smule småt, men det er klart et større TV vil give en bedre indlevelse i film, spil mm., hvilket er ensbetydende med en bedre oplevelse for de fleste.

Dolby Vision burde på ingen måde være afgørende, når der er tale om TV i denne klasse. Jo bedre TV, jo mindre betydning har dette for billedkvaliteten, som vel er det, der er det vigtige?

Størrelse vs. ydelse vil altid være en vigtig faktor, når der søges det bedste køb...
Så fik jeg hentet et LG C4 77"
Det er lækkert, og jeg har helt glædet mig til ungerne sover, så jeg kan se lidt på den nye herlighed.

Jeg har dog én udfordring, og måske det er lidt fjollet.
Skruerne til mit Vogels 3305 passer ganske enkelt ikke, hullerne er for små.... Er der virkelig forskel på skruestørrelserne i VESA!?
Kan jeg købe nogle skruer, og i såfald hvilken størrelse, eller skal jeg virkelig købe et nyt beslag for den lille twist?
Er det hullerne i beslaget der er for små, så borer du dem ud til den rigtige størrelse. Er det skruerne der har en anden størrelse, så købes der nogle der passer.