Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

Af Babayaga786
Hej panel

Jeg har fået mulighed for at købe Samsung hw-q990f til 7500 men ved ikke hvor meget bedre den er end forrige version som kan fåes til 6700. Den nye koster godt nok 12000 i normal pris men det handler mere om hvad der er bedst.

Takker på forhånd
Af Tabula Rasa
Hejsa

Det var hurtigt Q990F kom ned i pris! Hvor henne sælger de den til 7500?

Der er meget få forskelle på hhv. Q990D (Q995D i DK) og Q990F. Nedenstående review (se link) kommer fint forbi dem:

Den primære og vigtigste forskel er subwooferen. De resterende forskelle er super marginale - såsom design af soundbar (foretrækker personligt Q990D her) og små tweaks på room-correction.
Samsung har ikke præciseret, hvad de pågældende tweaks til room-correction faktisk består af - Samsung er, desværre, notorisk dårlige til at røbe sådanne nogle detaljer - men room correction er med Q990D i forvejen ret fin, synes jeg. (Over tre måneder oplevede bemærkede jeg hele tiden marginale forbedringer - omend, selvfølgelig, mere og mere marginale med tiden, men helt bestemt gode finjusteringer. Det vigtige er, at man helt til at starte med, laver en god ‘break-in’/kalibrering, som udgør fundamentet den derfra bygger videre på i room correction - en god, indledende kalibrering gør en gigantisk forskel på lyden. Jeg forsøgte først med én, kortvarig break-in/kalibrering. Læste herefter lidt op på det og startede derefter forfra med reset og ny mere grundig kalibrering, hvor jeg brugte en ny kalibreringsguide - det var ærlig talt vildt, hvor stor forskellen var. Jeg har siden hen også prøvet slå det fra, og kunne på den måde ‘retroaktivt’ høre, hvordan den også har ‘arbejdet’, korrigeret og tilpasset på de forskelle, der f.eks. er via forskellige streamingtjenesters streaming af lyd.)

Anyway, udover de forskelle ovenstående review nævner med subwoofer, syntes det indtil videre lidt svært at blive klog på, hvilken der kan siges at være ‘bedst’ - idet der fremhæves fordele/ulemper ved dem begge, sammenlignet med hinanden. Men jeg har heller ikke læst op på det siden. Der var inden launch bekymring om den nye sub og dens design/lyd, men mit indtryk er, at dem der har hørt den, har en god oplevelse - og at den er bedre på nogle punkter sammenlignet med den forrige, og vice versa.

Rent design-mæssigt og æstetisk er Q990F subwoofer dog langt mere nice! Men skal ens sub ikke stå fremme/har man plads, er det irrelevant, og kun dens evner som sub skal derfor tages i mente.

Summa summarum: tjek nogle reviews, og se om du kan finde nogle der sammenligner subs. Er det ikke afgørende, ville jeg tage det bedste tilbud.

Ps…din angivne normalpris for Q990F er standard for Q-serien. Q990D havde 12.500 som normalpris, og tilbud kunne bringe den ned på 7500. Afventer du lidt, kan du måske endda finde den under 6.700. For dén pris tilkendegiver, at alle butikker fra nu af kører F’eren ind i deres sortiment og løbende søger at tømme for D’eren på deres lagre.
Senest rettet af Tabula Rasa 09 jun 2025, 06:57, rettet i alt 11 gange.
Af Babayaga786
Den lave pris er noget medarbejdertilbud ellers ja så koster f modellen de 12000.

Tænkte mere hvis der ikke var nogen synderlig forskel kunne man jo købe sidste års modellen nu eller lidt senere.

Jeg takker for svar 😊
Af Tabula Rasa
Babayaga786 skrev: 09 jun 2025, 11:12 Den lave pris er noget medarbejdertilbud ellers ja så koster f modellen de 12000.

Tænkte mere hvis der ikke var nogen synderlig forskel kunne man jo købe sidste års modellen nu eller lidt senere.

Jeg takker for svar 😊
Ahh, nice nok :)

Well, “synderlig forskel” vil jeg ikke umiddelbart kalde det - det er udelukkende the pro’s and con’s med de to subs. Så se da ad, om ikke sidste års model kommer endnu længere ned i pris ;)
Af thomasfrank
Babayaga786 skrev: 08 jun 2025, 13:36 Hej panel

Jeg har fået mulighed for at købe Samsung hw-q990f til 7500 men ved ikke hvor meget bedre den er end forrige version som kan fåes til 6700. Den nye koster godt nok 12000 i normal pris men det handler mere om hvad der er bedst. build now gg

Takker på forhånd
Samsung HW-Q990F tilbyder mindre, men meningsfulde opgraderinger i forhold til Q990C, såsom forbedret AI-lydbehandling og HDMI 2.1 passthrough, hvilket gør det bedre for spillere og vanskelige rumopsætninger. Hvis disse funktioner betyder noget for dig, er Q990F de ekstra 800 værd; ellers forbliver Q990C et top-tier valg.
Af Tabula Rasa
Babayaga786 skrev: 11 jun 2025, 10:44 Mener du ikke Q990D?
Nej, gør han ikke :) De nævnte ændringer, f.eks. med hdmi 2.1 og passthrough, er opgraderinger fra C til D (og ikke D til F). Alle de ændringer - med undtagelse af yderligere AI til f.eks. room-correction, som også nævnt længere oppe - han nævner er både med i D og F-modellen (men ikke C-modellen).

Tænker han overså at du spurgte til D og ikke C. :)