Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

Af steadi
Efter en ombygning har vi nu soveværelse ud til stuen, så ikke flere krigsfilm på fuld smadder om aftenen :D

Vi har et LG C2 med Apple TV 4k (vist 2021-modellen?), så min tanke var i stedet at anskaffe mig et par ordentlige hovedtelefoner til aftenkigningen.

Vores lyd er Sonos, og jeg er interesseret i Sonos' hurtige overgang mellem højtaler og hovedtelefon, men det er sådan nok den primære interesse... Og, siden det er Apple TV, gør jeg så dumt i at gå "udenfor" Apples verden? Jeg tænker fx spatial sound o.l., som kun virker med Apples egne produkter.

Jeg har et par Airpods Pro, men synes ikke de er tilpas behagelige til længere brug.

Airpods Max, vildt dyre; Beats Studio Pro, mindre dyre.
Sådan som jeg forstår det hvad Sonos lover kan Ace hovedtelefoner give dig Spatial Audio, Dolby Atmos, dynamic head tracking, TV audio swap tilsluttet via en sonos soundbar.
Det skulle foregå via bluetooth.
Har dog ingen erfaring eller overblik over hvad der vil give den bedste lyd oplevelse i forhold til Apples Airpods Max. I nuværende stund koster Airpods Max 4.000 kr og Ace koster 3200 kr. Så det er 800 kr mere. Airpods max er til tider også set til 3500 kr.

Men er det ikke bare at bestille dem begge og returnere den der er dårligst. Så kan du lige lave en test og dele det med os andre hvad du er noget frem til.
Men husk at se en hel film og ikke kun 10 min. da det godt kan vise sig at være irriterende at have over ear på i så lang tid.

Et sæt airpods 4 koster 1000 kr og vil give dig de samme funktioner. Det er den type jeg selv bruger til ATV og glemmer ofte at jeg har dem på. Sådan kan jeg gå med dem hele dagen, og hoppe rundt mellem ATV, mac og iPhone.
Senest rettet af disqus_Cr1DFvT0xq 19 jun 2025, 06:28, rettet i alt 1 gang.
Af steadi
Jeg har i forvejen et sæt AirPods pro, men er ikke fan af in-ear til længere tids brug.

At lægge 7500 kr. ud for at teste er lidt til den pebrede side 😊
jo det er jeg med på, men har du prøvet den anden type altså ikke Pro, Airpods 4, som man ikke møver helt ind i øret uden silikone tip.

Jo det er lidt penge at at lægge ud for max og ace, men sålænge man lige er helt sikker på at man kan prøve og levere tilbage er det vel den bedste måde at sikre sig behov og kvalitet i en sammenligning.

Vil klart anbefale airpods 4 til ATV, selvom de ikke slutter tæt er det acceptabelt og god lyd til film, selv hvis det kun skulle være stereo og er klart mest behagelige at have på i lang tid.
Og så har de jo de fordele som du kender i forvejen med dine airpods pro, hvor de ikke fylder så meget i sin æske og er bare generelt nemmere at have med at gøre når man tager dem af og på og skal oplade.
Hverken normale in ear som man putter helt ind i øret eller over ear er behagelige at have på i lang tid til feks film i 1,5 til 3 timer.
Airpods 4 er jo en mellemting man putter dem hverken helt ind i øregangen eller har dem på over øret.
Senest rettet af disqus_Cr1DFvT0xq 19 jun 2025, 07:39, rettet i alt 2 gange.
Til brug direkte med Apple TV 4K så er AirPods det bedste valg pga. Apples Spatial Audio-teknologi og integration. Du har sikkert allerede prøvet det med dine AirPods Pro. Effekten er endnu bedre med AirPods Max. Jeg har ikke erfaring med Beats. Der er også alt den smarte integration med, at lyden automatisk ryger tilbage på TV/soundbar, når du ikke længere har AirPods på. Og du kan bare klikke Hjem-knappen på Apple TV for at tilslutte AirPods.

Ulempen er, at det kun virker med indhold fra Apple TV 4K, altså ikke en spilkonsol eller andre eksterne enheder (eller TV'ets egne apps).

Hvis det er Sonos Arc eller Beam, så er Sonos Arc hovedtelefonerne en mulighed. Jeg mener dog ikke, at Atmos-effekten er på niveau med AirPods. Jeg ved ikke, om du allerede har læst den, men vi har en test af Sonos Ace til TV-lyd her: https://www.flatpanels.dk/test.php?suba ... 1725858727

Fordelen ved Sonos Ace er, at det virker med alle kilder, altså også en spilkonsol eller Blu-ray afspiller, idet det jo er Sonos soundbaren (i stedet for Apple TV 4K), der står for processering.
Af steadi
Rasmus Larsen skrev: 19 jun 2025, 06:35 Til brug direkte med Apple TV 4K så er AirPods det bedste valg pga. Apples Spatial Audio-teknologi og integration. Du har sikkert allerede prøvet det med dine AirPods Pro. Effekten er endnu bedre med AirPods Max. Jeg har ikke erfaring med Beats. Der er også alt den smarte integration med, at lyden automatisk ryger tilbage på TV/soundbar, når du ikke længere har AirPods på. Og du kan bare klikke Hjem-knappen på Apple TV for at tilslutte AirPods.

Ulempen er, at det kun virker med indhold fra Apple TV 4K, altså ikke en spilkonsol eller andre eksterne enheder (eller TV'ets egne apps).

Hvis det er Sonos Arc eller Beam, så er Sonos Arc hovedtelefonerne en mulighed. Jeg mener dog ikke, at Atmos-effekten er på niveau med AirPods. Jeg ved ikke, om du allerede har læst den, men vi har en test af Sonos Ace til TV-lyd her: https://www.flatpanels.dk/test.php?suba ... 1725858727

Fordelen ved Sonos Ace er, at det virker med alle kilder, altså også en spilkonsol eller Blu-ray afspiller, idet det jo er Sonos soundbaren (i stedet for Apple TV 4K), der står for processering.
Jeg er rimelig sikker på, at det er en Beam, som vi har stående. Havde ikke overvejet, at ATV selvfølgelig kun kan videresende egen lyd; for vi har engang i mellem netop snakket om en UHD-afspiller i fremtiden.
Du har vel ikke tænkt dig at bruge hovedetelefoner til en UHD afspiller :) Den smule ekstra kvalitet du får fra video og i sær lyd fra disk i forhold til streaming, bruger man da ikke hovedetelefoner eller soundbar men et oftest meget dyrt biograf lydsystem. Ellers får du da nada ud af disk.
Og det er ikke for at nedgøre brugsscenariet, men af erfaring og godt tip.
Af steadi
disqus_Cr1DFvT0xq skrev: 19 jun 2025, 08:25 Du har vel ikke tænkt dig at bruge hovedetelefoner til en UHD afspiller :) Den smule ekstra kvalitet du får fra video og i sær lyd fra disk i forhold til streaming, bruger man da ikke hovedetelefoner eller soundbar men et oftest meget dyrt biograf lydsystem. Ellers får du da nada ud af disk.
Det vil selvfølgelig ikke være drømmescenariet, men hellere hovedtelefoner end at blive upopulær i hjemmet pga. dårlig nattesøvn hos min hustru :D
steadi skrev: 19 jun 2025, 09:39
disqus_Cr1DFvT0xq skrev: 19 jun 2025, 08:25 Du har vel ikke tænkt dig at bruge hovedetelefoner til en UHD afspiller :) Den smule ekstra kvalitet du får fra video og i sær lyd fra disk i forhold til streaming, bruger man da ikke hovedetelefoner eller soundbar men et oftest meget dyrt biograf lydsystem. Ellers får du da nada ud af disk.
Det vil selvfølgelig ikke være drømmescenariet, men hellere hovedtelefoner end at blive upopulær i hjemmet pga. dårlig nattesøvn hos min hustru :D
især ikke hvis hun er træt efter UFC træning.
Det jeg mente var ikke at du skulle fyre op, når du åbenlyst efterspørger at være musestille :)
Jeg mente at jeg ikke ville anbefale dig at købe diskafspiller som du måske har i tankerne, hvis du ikke har tænkt dig at bakke det op med lydsystem. Kravene bliver større og større til både skærm og lydudstyr for at kunne opleve en værdig forskel fra streaming til disk. Fordi streaming bliver bedre og bedre.
Og selv hvis du ønsker at bygge sådan et setup og bakke det op med alt hvad den kan bære skal det setup vel ikke være lige i det rum hvor du alligvel ikke kan fyre op :)
Af Supergris
Der er nu ikke noget, der hedder "UFC-træning"!
Sportsgrenen hedder "MMA". UFC er blot det mest kendte og det største forbund, hvor der arrangeres kampe.

Han ser vel ikke altid film alene, så det er kun i de situationer, hvor konen er gået tidligt i seng, men måske der arbejdes i skiftehold?
Jeg har dyrket kampsport siden jeg har kunnet gå. Så jeg ved lidt om det.
Vi bruger udtrykket UFC træning i forbindelse med at man træner sig op til en UFC kamp. Og er derfor mere klar og "farligere" end blot efter en MMA træning, karate, boksning eller badminton.
Men synes i øvrigt det er lidt irrelevant. Det var en joke. En lille joke går lidt ud sin form hvis man graver for meget i det og skal forklare alt muligt.

Hvis du har lyst til at anbefale disk afspiller må du gerne. Du behøver bare ikke forklare mig eller prøve at overbevise mig om hvorfor. Det må du forklarer ham.
Det handlede om hovedtelefoner og jeg har allerede snakket for meget om alt muligt andet :).
Der skal også være plads til andre end mig.
Af steadi
Supergris skrev: 20 jun 2025, 15:56 Der er nu ikke noget, der hedder "UFC-træning"!
Sportsgrenen hedder "MMA". UFC er blot det mest kendte og det største forbund, hvor der arrangeres kampe.

Han ser vel ikke altid film alene, så det er kun i de situationer, hvor konen er gået tidligt i seng, men måske der arbejdes i skiftehold?
Hehe, nej, ingen skiftehold her :D Vi har dog sjældent matchende søvntider, så det vil nok være et par gange om ugen eller mere, at hovedtelefonerne skal findes frem :)