Debat af Smart TV, herunder platforme, apps, forbundne hjem og tjenester.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej

Jeg har et Philips 65" OLED 65OLED708 som har et indbygget Chromecast. Det virker sådan ikke særlig godt, men til tider okay. Nogle gange oplever jeg, at fx Viaplay ikke vil connected til Chromecast overhovedet. Der sker intet, selvom Viaplay appen finder Tv’et. Men hvis jeg så slukker for TV og tæller til 20 og sætter strøm til igen, så virker det igen, og jeg kan få Viaplay til at connecte til Chromecast.

Er det normalt jeg skal slukke og tænde en gang i mellem - altså tage strømmen helt (ca. én gang månedligt) for tv’et for at Chromecast ikke skal fejle?

Eller er TV defekt?
@SEOMaster

Indbyggede chromecasts har - desværre - stadig et lidt lidet flatterende ry, når det kommer til stabilitet. Omend jeg primært har læst/hørt om udfordringer med drop-outs under afspilning, lyder dit konkrete problem som noget, der relaterer sig til netop et problem med stabilitet med den indbyggede chromecast.

Hvis ikke opdatering af software (på tv såvel som casting-device), reset af router, eller hukommelseoptimering på tv hjælper, skal du måske - og igen, desværre - forvente, at problemet vedbliver.

Forsøg de tre ovenstående standard, troubleshooting muligheder og se om det hjælper. Hvis ingen af dem afhjælper problemet, er mit bedste råd nok (i målet om at optimere casting stabilitet): get a (good/reliable) casting-dongle :)
Senest rettet af Tabula Rasa 10 jul 2025, 07:34, rettet i alt 2 gange.
Det er en sandsynlighed at indbygget chromecast er ustabil og generel dårlig, men inden at man konkludere dette må man jo prøve at se om der kan gøres noget med det man har at gøre med.
Det kunne feks ligeså vel være at din router faktisk er ustabil, selvom alt andet virker fint behøver det ikke at betyde at det ikke er det der er problemet.
Mange udelukker og drager den konklussion at fordi alt andet wifi og trådløse dimser virker fint over ens router så er det nok ikke routeren der er problemet. Men det behøver ikke være korrekt. Det er ikke sådan det fungere med routere. Problemer med en router kan godt give sig til udtryk over for kun 1 dims.

Så prøv at genstarte din router og se hvordan det går.

En router skal i øvrigt også bare genstartes en gang i mellem, sådan er det bare med routere.
Hvis man på den ene eller anden måde kan automatisere genstart feks en gang om måneden ville det være smart ellers er det heller ikke sværre end at man slukker for routeren i 20 sec og tænder igen feks en gang om måneden.
Her under Wimbledon tennis har det været nødvendigt for nogle at genstarte TVet for at se det.

Har man som jeg en Norlys router behøver jeg ikke genstarte den, men genstarter mit Yousee router højest et par gange om året, de virker bare, især fiber fra Norlys. Jeg havde også et TV med indbygget cast der virkede ok.
Da jeg havde et Android-tv (et Sony AF8) oplevede jeg at jeg måtte VÆLGE imellem at bruge den interne smart-tv app ELLER CromeCast funktionen, da det ikke var alle apps der ville caste via den interne cromecast funktion hvis appen var installeret (så kunne appen i stedet bare åbne, også uden at være logget på og dermed slet ikke afspille noget)

...Ved ikke og tvivler egentligt på at det skulle være problemet her, men man KAN da prøve at se om det ændrer noget at afinstallere appen på smart-tv platformen, hvis man hellere vil gå casting-vejen
Hej og tak for svar til alle

Lige et par ekstra spørgsmål til det i skriver:

1. Jeg har ikke en router. Jeg har et modem og wifi styres via tre PoE Ubiquiti AP’ere. Hvordan tænder og slukker jeg dem? Bare ved at tage netstikket ud af dem i teknikskabet?

2. Mit TV er ikke connected til nettet via wifi men via kablet net direkte fra modem. Skal jeg stadig slukke og tænde noget?

3. Jeg bruger også de indbyggede apps, men da vi har to forskellige Viaplay konti i hjemmet så streamer den ene og den anden bruger den indbyggede app. Jeg får Viaplay inkl. sport gratis og ønsker ikke at koble flere brugere på min konto, så derfor streamer konen fra sin iPhone.
Da TVet har kablet forbindelse, så kan det ikke blive bedre. At der er problemer med Cast fra telefon kan ligge i forbindelsen mellem telefonen og et AP, eller som der også skrives at Chromecasten i TVet ikke er så god.