Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

Jeg har langt om længe solgt mine Beolab 17, da de efterhånden drillede for meget. Jeg prøvede et WISA-setup, men med alt tilbehør løb prisen bare op. Lyden var ellers god, så lidt ærgerligt er det jo.

Nu leder jeg efter en erstatning til mit LG OLED G2, primært til TV, film og spil (musik er ikke i fokus).
Stuen er ret stor, men jeg skal tage hensyn til naboer – og jeg er ikke den store audiofil, så næsten alt vil være et løft fra TV’ets indbyggede lyd.

Jeg er ikke kræsen med specifikationer, men det må gerne se pænt ud. En subwoofer kan overvejes, men ellers har jeg ikke behov for et større setup.

Budgettet er ca. 10.000 kr., og jeg kan se, at man kan få en del brugt for de penge – også med subwoofer.
Eksempelvis:

Beosound Stage

Sonos Arc Ultra + Sub Gen 4

Sennheiser Ambeo Plus + Sub

Sennheiser Ambeo Max

Alle ligger til nogenlunde samme pris på DBA.

Hvad vil I anbefale? Og er der andet, jeg bør overveje?

På forhånd tak!
Hvorfor ikke købe nogle rigtige højttalere i stedet for sådan noget skrammel?
Du skal da være velkommen til at anbefale noget i den boldgade udfra der jeg har oplistet. ‘Men helst noget simpelt og ikke noget besværlig opsætning med mange kabler osv. det var bl.a det der gjorde jeg solgte Beolab 17
Jeg har købt en ny ret billig Soundbar med ekstra højtaler, men de fåes til en 4-5000 kr nok med bedre lyd. Jeg syntes det er god nok og kender ikke til det du remser op…
WiiM er bedre multirum og har både streaming-dimser, forstærkere med deres streaming indbygget og enkeltstående højttalere ala "bluetooth højttaler" og Sonos, etc.

Specifikt ville jeg her foreslå en WiiM Amp og valgfrie højttalere. De kan være nye, brugte, til reol eller gulv, etc. Det vil smadre enhver soundbar på lydkvalitet og passer uden problemer i budgettet.
hans123 skrev: 15 aug 2025, 16:10 Hvordan klarer og dekoder WIM Dolby Digital DTS Atmos osv

Kan man kører 3.1. 5.1 osv ?
WiiM er til 2.0 og 2.1. Det var mit indtryk at det er den slags vi snakker om i denne tråd. Det kan vel ikke overraske, at der skal en surround-receiver til surround…
Vi klart anbefale SONOS, har selv haft det i mange år og senest Ultra-Sub4-Era300.
Fantastisk lyd, intet mindre.
Link skrev: 14 aug 2025, 22:24 Jeg har langt om længe solgt mine Beolab 17, da de efterhånden drillede for meget. Jeg prøvede et WISA-setup, men med alt tilbehør løb prisen bare op. Lyden var ellers god, så lidt ærgerligt er det jo.

Nu leder jeg efter en erstatning til mit LG OLED G2, primært til TV, film og spil (musik er ikke i fokus).
Stuen er ret stor, men jeg skal tage hensyn til naboer – og jeg er ikke den store audiofil, så næsten alt vil være et løft fra TV’ets indbyggede lyd.

Jeg er ikke kræsen med specifikationer, men det må gerne se pænt ud. En subwoofer kan overvejes, men ellers har jeg ikke behov for et større setup.

Budgettet er ca. 10.000 kr., og jeg kan se, at man kan få en del brugt for de penge – også med subwoofer.
Eksempelvis:

Beosound Stage

Sonos Arc Ultra + Sub Gen 4

Sennheiser Ambeo Plus + Sub

Sennheiser Ambeo Max

Alle ligger til nogenlunde samme pris på DBA.

Hvad vil I anbefale? Og er der andet, jeg bør overveje?

På forhånd tak!
Når musik ikke er en prioritet, så er du helt klart bedst hjulpet med en soundbar.

Det du har listet er alt sammen gode bud. Du skal også overveje, om du sidenhen ønsker surround.

Et ekstra bud ville være en Samsung soundbar:

https://compumail.dk/da/p/1003361893?ut ... gdEALw_wcB
Du kan også prøve at tage ned og lytte på sådan et sæt her, trådløse og aktive fra outlet til lige unde 10k, så skal der dog lige en soundhub på til 2200 eller 4500 hvis man skal have den store.

Uden at have lyttet til det selv, så bør det feje alle soundbar og lignende af banen på lydkvalitet.
https://www.hifiklubben.dk/stockitem_42 ... 111114208/