Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af RigVader
Hej forum,

Har lige købt et 77" LG G3 til 19k fra nyt. Bare lige et sanity check på, om det er et godt valg, givet pris og mine constraints :D

Min forudsætning er at jeg gerne vil opgradere fra mit LG A1. Jeg havde kort LG C4, men er desværre i den mindre skare af folk, der ikke kan tåle den dithering der er på alle 2024+ WOLED paneler (eye strain, hovedpine, etc.).

Det begrænser mig til WOLED TV fra tidlige år og QD-OLED.

Jeg har dømt QD-OLED ude, da jeg ikke vil betale prisen for et A95L og Samsung ligeså, da jeg vægter håndtering af dårligt kildemateriale meget højt. Desuden har jeg allerede Calman LG, uden pattern generator.

Med udvalget af nye 77”+ TV fra LG, er G3 umiddelbart den bedste mulighed og er så også en top model.

Dog gør det noget ondt på pengepungen og er usikker på om jeg ville være lige så godt tjent med et C2/C3 fra DBA, da det udelukkende skal bruges i et mørklagt rum (til spil, film og serier) og C4 var langt lyst nok til mig! Dog har G3’s selvf. bedre farvelumanins O-O
Af henrik.yde
Jeg havde nok valgt G4, og betalt 1000,- kr mere. Eller måske ventet til G5 var kommet ned i samme pris.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
G4 og G5 har den dithering, som trådstarter søger at undgå, så det vil desværre ikke hjælpe.

til godt 20k DKK er G3 stadig en god skærm. Det er naturligvis lidt ærgerligt, at G4 koster næsten det samme og at G5 har været dernede hen over sommeren, men det skal man måske bare lade være med at tænke på :) Det er en model, som ikke kan have mange måneder tilbage på markedet før det kun er G4 du kan få.
Af RigVader
Torben Rasmussen skrev: 19 aug 2025, 14:18 G4 og G5 har den dithering, som trådstarter søger at undgå, så det vil desværre ikke hjælpe.

til godt 20k DKK er G3 stadig en god skærm. Det er naturligvis lidt ærgerligt, at G4 koster næsten det samme og at G5 har været dernede hen over sommeren, men det skal man måske bare lade være med at tænke på :) Det er en model, som ikke kan have mange måneder tilbage på markedet før det kun er G4 du kan få.
Ja det er lidt pebret, især nu hvor de store størrelser er støt på vej ned i pris!

Tror jeg fik det næstsidste G3 77”, så turde ikke vente længere :D

C3 77 og 83 er der kun en tilbage af og de koster langt mere! O_O
Af Beckham
Kan godt se din udfordring, men godt nok en crazy pris at betale for en 2-3 år gammel model.
Af RigVader
KimKaos skrev: 20 aug 2025, 07:29 Speciel når sidste års model G4 kun koster 1000 mere
Jo, men den vil jeg jo af gode grunde IKKE have :D

Jeg hører meget gerne om indspark til gode alternativer/strategier (inden for rammerne, se den oprindelige post). Der i blandt, om jeg vil være lige så godt tjent med et brugt C3, ved brug af reference profiler i et mørkt rum.

TV OS er lige meget, da jeg bruger Apple TV (og PS5) som kilde.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det er svært at rådgive om en brugt skærm, da det er umuligt at vide hvordan den er blevet behandlet. Har den kørt som monitor, så ville jeg nok springe over.
Brugeravatar
Af KimKaos
RigVader skrev: 20 aug 2025, 08:27
KimKaos skrev: 20 aug 2025, 07:29 Speciel når sidste års model G4 kun koster 1000 mere
Jo, men den vil jeg jo af gode grunde IKKE have :D
Hvilke gode grunde? G4 var en af 2024 allerbedste skærme der kunne købes for penge

Så jeg er nysgerrig - hvad gør du fravælger den?