Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af RBS
Jeg har i en del år haft et Philips 22" Full HD 100hz TV på mit skrivebord i opstilling med to 24" Dell PC skærme, men vil nu gerne "opgradere" TV'et til 24".
Til trods for at mit 22" Philips er 9 år gammelt leverer det bedre billeder end Philips 24" (2024) og Samsungs nyeste (TU24F6005FK) hvis billeder er meget uskarpe, nærmest tegneserieagtige. Jeg kan se at de 24" TV der iøvrigt er på markedet har 720P opløsning, og måske derfor bliver uinteressante for mig.
Derfor vil jeg høre om nogen herind har gode erfaringer med streaming TV via tilsluttet Chromecast på en god PC skærm (prisen på skærm er ikke afgørende).
Jeg har en mindre Creative GS5 soundbar tilsluttet Philips TV'et via optical udgangen, og det er et must at den nye skærm har indbyggede højttalere, og dermed også ekstern lydudgang.
Det blev en lidt længere redegørelse, men jeg håbret den blev fyldestgørende ;)
Du vil få mere ud af OLED, de fås ikke i 24", men i 27" så kan du gå op i den størrelse.?, der er oftest ikke højttaler i dem, men der er Headset Jack.
Af RBS
Hej Radiomanden - tak for dit svar.
Desværre bliver 27" for stort til min skrivebordsopsætning - men er enig i at OLED ville være at foretrække - har LG C2 EVO i vores stue.
Men skal jeg tolke dit svar som at jeg kan få et godt tv billede ved at tilslutte en Chromecast HD/4K eller Google Streamer til en god pc skærm, også selvom det ikke er OLED?
Jeg troede at der skulle være indbyggede højttalere i en skærm for at der kan "tilbydes" lydudgang via minijack, optisk eller HDMI.
Der vil være det samme billede som på et TV. At der ikke er højttalere udelukker jo ikke at der er en tilslutning for Headset/externe højttalere.
At "opgradere" fra et 22" til et 24" lyder som en fesen én af slagsen?
Hvis du benytter en ekstern afspiller, som f.eks. kan være en PC, kan du jo altid trække lyden ud fra denne, så har skærmen udelukkende en funktion som monitor...
Af RBS
Supergris skrev: 25 aug 2025, 13:13 At "opgradere" fra et 22" til et 24" lyder som en fesen én af slagsen?
Hvis du benytter en ekstern afspiller, som f.eks. kan være en PC, kan du jo altid trække lyden ud fra denne, så har skærmen udelukkende en funktion som monitor...
Dit svar lyder som et fesen et af slagsen ;-) og helt irrelevant i forhold til mit spørgsmål.
Jeg gjorde tydeligt opmærksom på at eneste grund til den "fesne" opgradering er at det gamle tv er 9 år, og at jeg ikke har plads til større end 24" på mit skrivebord, hvor min betragtningsafstand desuden er ca 70cm - dit forslag om PC som afspiller er også helt fesent ;-) i og med jeg oplyste at jeg benytter Chromecast HD som "afvikler", og iøvrigt fik fyldestgørende svar af Radiomanden.
Selv om det er 9 år gammelt, er der vel ingen grund til at skifte det, med mindre du ser 19 % større skærm som værende en investering værd!
Nu var en PC jo kun et eksempel, da jeg antog du havde én i nærheden af dine computerskærme, som ville være nærliggende at bruge, men måske dit indlæg ikke var fyldestgørende nok?
Jeg er ikke helt dus med en Chromecast, da det efterhånden er mange år siden, jeg har haft en i hænderne, så jeg orkede ikke at google, hvilke udgange den har, men der findes mange smartere måder at afvikle diverse apps og afspille video end sådan en tingest, som mange medieafspillere har indbygget en software-version af.
Jeg kan ikke se, hvordan mit svar kan opfattes som helt irrelevant, derimod var jeg ikke sikker på, at dit indlæg var alvorligt ment...

Fint, du synes Radiomandens svar er fyldestgørende, personligt synes jeg, det er lidt ved siden af, at anbefale OLED i denne størrelse som et TV...
Supergris skrev: 25 aug 2025, 21:51
Jeg er ikke helt dus med en Chromecast, da det efterhånden er mange år siden, jeg har haft en i hænderne, så jeg orkede ikke at google, hvilke udgange den har,

Fint, du synes Radiomandens svar er fyldestgørende, personligt synes jeg, det er lidt ved siden af, at anbefale OLED i denne størrelse som et TV...
En Chromecast hvad enten det er den gamle type eller en af de nyere Google TV, så har den kun en HDMI udgang.
En OLED Monitor var nævnt før at kunne få et bedre billede.
Af RBS
Supergris skrev: 25 aug 2025, 21:51 Jeg kan ikke se, hvordan mit svar kan opfattes som helt irrelevant, derimod var jeg ikke sikker på, at dit indlæg var alvorligt ment...
Okay, hvis du er i tvivl om et indlæg er alvorligt ment, så poster du bare et ditto svar - besynderlig logik ;-)
Supergris skrev: 25 aug 2025, 21:51 Selv om det er 9 år gammelt, er der vel ingen grund til at skifte det, med mindre du ser 19 % større skærm som værende en investering værd!
Apropos seriøsitet ;)
Mit svar gik jo netop på, at spørge til, om det var seriøst! De fleste vil nok se "opgraderingen fra 22" til 24" som yderst beskeden, og billedkvaliteten vil tvivlsomt blive meget bedre, hvis overhovedet.

Du mener ikke, det er seriøst at stille spørgsmål til, hvad du forventer ved din "opgradering"?
Personligt tvivler jeg kraftigt på, det er en investering værd!

Ud fra dine spørgsmål og konklusioner lyder det til, du er helt blank på området, så jeg vil ikke spilde mere af min tid på at prøve at snakke dig til fornuft, nu du alligevel ikke mener, svarene er seriøse, hvilket det lader til, du er svært tilfreds med...
Af RBS
Supergris skrev: 26 aug 2025, 12:35 Ud fra dine spørgsmål og konklusioner lyder det til, du er helt blank på området, så jeg vil ikke spilde mere af min tid på at prøve at snakke dig til fornuft, nu du alligevel ikke mener, svarene er seriøse, hvilket det lader til, du er svært tilfreds med...
Stop nu bare din trolling - mit spørgsmål var et lyd issue, hvilket Radiomanden som nævnt besvarede.
Uanset din selvopfattelse tilkommer det dig altså ikke at "snakke mig til fornuft" ;-) Jeg kan se på dine adskillige indlæg at du da har nok at se til med at "snakke" andre til at have samme opfattelse og meninger som du.

Jeg lever med at være blank på området, uden at vide hvilket område det specifikt er ;-) men det skyldes nok det blanke.
Af RBS
Supergris skrev: 26 aug 2025, 12:35 Mit svar gik jo netop på, at spørge til, om det var seriøst! De fleste vil nok se "opgraderingen fra 22" til 24" som yderst beskeden, og billedkvaliteten vil tvivlsomt blive meget bedre, hvis overhovedet.
Ps. Dit brugernavn antyder at du befinder dig i en anden verden end de fleste - og dine indlæg bekræfter det ;-)
Brugeravatar
Af hans123
Nu er trådstarter jo meget ny her på forumet.

Og de fleste snakker lidt større skærme Og meget sjældent små monitorer til TV brug.

Så derfor er rådgivning nok ikke så nemt da de fleste ikke (incl mig selv)
Ikke helt forstår brugen og forventning af dig ved brug af sådanne små skærme til TV

Og mudder kastning gavner ingen