Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej

Mit gamle tv trænger til en opgradering. Det er et 40 tommers plasma tv fra Panasonic med 15 år på bagen.
Jeg bruger det primært til at spille PlayStation og se Netflix på, men har længe været irriteret over den spejl lignende effekt det giver i dagslys.

Jeg har plads til et 65 tommers tv der skal hænge på væggen. Jeg overvejer at opgradere gaming setuppet til enten en ps5 pro, eller måske en solid gaming pc, som kan sluttes til fjernsynet, så vil gerne have et tv der understøtter dette.

Alting vil jo selvfølgelig føles som en stor opgradering, men jeg er i tvivl om jeg kommer til at bruge penge på detaljer som jeg alligevel ikke vil bemærke, så jeg tror ikke jeg behøver et OLED.
Jeg har valgt at fokusere på tv der er gode til gaming, er gode i lyse rum med genskær fra vinduer, virker med Chromecast, og som er til at betale i 65 tommers størrelse.

Indtil videre har jeg primært overvejet TCL 65C855 som jeg synes virker rigtig fornuftigt til prisen.

Mit spørgsmål er om det kan gøres billigere, eller om dette er en fin mellemløsning hvis man gerne vil have noget af nogenlunde kvalitet, uden at skulle op over 10.000 kr.. hvis det nu kunne gøres til 5-6000 kr ville det jo være helt ideelt, da der også skal købes tv ophæng og evt soundbar.
Hvis du påtænker at bruge PS5 Pro, så synes jeg afgjort at du skal investere i et OLED TV. Spiloplevelsen i 4K og HDR er sublim.

65" TCL 65C855 koster mere end et 65" OLED TV pt. Du kan få et 65" LG B4 OLED TV til 6.990 kroner, hvilket er et ekstraordinært godt tilbud. Det vil være min anbefaling. Se Tilbudsjagten: https://www.flatpanels.dk/tilbudsjagten.php
Rasmus Larsen skrev: 09 sep 2025, 14:42 Hvis du påtænker at bruge PS5 Pro, så synes jeg afgjort at du skal investere i et OLED TV. Spiloplevelsen i 4K og HDR er sublim.

65" TCL 65C855 koster mere end et 65" OLED TV pt. Du kan få et 65" LG B4 OLED TV til 6.990 kroner, hvilket er et ekstraordinært godt tilbud. Det vil være min anbefaling. Se Tilbudsjagten: https://www.flatpanels.dk/tilbudsjagten.php
Tusind tak for input! Efter længere tids søgen kan jeg godt se OLED nok er vejen frem, men jeg er stadig lidt bekymret for at LG B4 kun præsterer 650 nits. Jeg har fundet Samsung S90D på tilbud til 9.000 kr som præsterer 1190 nits, hvorved jeg tænker mit lysproblem er løst. Til gengæld kommer Samsung uden Dolby vision eller Chromecast. Dolby Vision er måske overflødigt for et godt tv, men ingen chromecast er irriterende for en Android bruger. Jeg kan tilkøbe det, men så nærmer jeg mig igen de 10.000 kr. Særligt hvis der også skal vægophæng og soundbar med 😅
Ja du vil få mere lys i 65" S90D, som er med QD-OLED panel. Omvendt vil jeg sige, at jeg ikke synes LG B4 er for lyssvag til en stue. Både mine forældre og min bror har en B-serie fra 2-3 år tilbage i stuen og de er ellevilde – ingen klager over at skærmen er for lyssvag.

Jeg tror dog, at du skal tage en relativt hurtig beslutning. Det er nok sidste udkald for både B4 og S90D. Det vi ser nu er lagerudsalg inden Black Friday, hvorfor priserne har nået bunden mere eller mindre. Skærmene erstattes af 2025-modeller og så rykker det generelle prisniveau på OLED en tak op igen indtil vi kommer længere ind i 2025-cyklussen. Sådan plejer de i hvert fald at gå.
Rart at få

BEKRÆFTET AF RASMUS AT SELV OLED FRA LG, Philips, Panasonic og Sony NU ER SÅ LYSSTÆRKE der ikke er klager over at skærmene er for lydsvage.

Så er det ikke på dét punkt at man skal fravælge teknologien
LYSSTÆRKE
PeterD skrev: 11 sep 2025, 07:28 Rart at få

BEKRÆFTET AF RASMUS AT SELV OLED FRA LG, Philips, Panasonic og Sony NU ER SÅ LYSSTÆRKE der ikke er klager over at skærmene er for lydsvage.
PeterD, jeg går ud fra, du mente "lySsvage"?
At OLED ikke mangler lys i forhold til en almindelig stue, lys eller ej, er nu efterhånden en gammel nyhed.
Jeg har flere gange skrevet, at der ikke længere er nogen grund til, at gøre opmærksom på, at man har en lys stue, når der skal vælges nyt TV.
Grunden til, der stadig er et ønske om mere lys, er i forhold til afspilning af HDR, hvor tendensen går imod at master film ved højere peaklysstyrke end de 1000 nits, som hidtil har været den gyldne standard, man har sigtet efter.
Næste skridt hedder 4000 nits, som nogle film allerede er mastered ved, og f.eks. Dolby Vision indeholder instruktioner til at behandle op til 10000 nits...