Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

Jeg har købt et LG B4 tv og har smidt mine gamle højttalere til genbrug, da jeg køber noget mindre og mere intuitivt.

Derfor har jeg undersøgt Soundbars og var rigtig tilfreds med den bedre lyd end tv højttalerne.
Jeg ønsker bare en fyldig, mærkbar lyd når jeg ser film og tv (og musik er sekundært).

I Elgiganten lyttede jeg til et Samsung Q610 og var rigtig tilfreds. For 2.000 kunne en outlet udgave komme med hjem.
Jeg kunne dog få et Q810D for 3.777 kr. Prøvede at finde ud af forskellen, men det var ikke så nemt.

Så endte jeg ved Samsung HW-Q935D, som har de to højttalere til bag sofaen. Og for 4.444 som Komplett sælger den til er jeg ved at være overtalt.
Den bliver sammenlignet med dyrere modeller, Sonos Arc Ultra, så I sin prisklasse virker den som et godt valg.

Men jeg er først lige begyndt at kigge på det.
Er Samsung HW-Q935D et rigtigt godt valgt til film og tv primært? Jeg har en stor stue.
Og måske bør jeg vente og se til Black Friday, men synes jo prisen er ret billig allerede ift hvad den koster andre steder og har kostet.

Er der nogle blinde vinkler, jeg ikke ser fordi jeg ikke kender så meget til markedet? 🙂

Jeg har ikke mulighed for at lytte til dem, så er det overkill med Q935'eren fremfor Q810'eren? Er Sonos Beam uden subwoofer værd at overveje, så jeg ikke skal finde plads til subwooferen? Eller vil det være ærgerligt at undvære et setup med subwoofer, når nu jeg gerne vil have følelsen af lidt biograflyd?
Det er et rimeligt gammelt setup, jeg havde.
Jeg købte en brugt forstærker: Cambridge Azur 540R, hvor volumeknappen ikke virkede.
Og så to Monitor audio bx2 højttalere.

Det var dét, jeg havde. Har ikke brugt det i ti år, så på den måde kommer jeg ikke til at sammenligne :)
Jeg har brugt TV lyd de sidste ti år.

Hvor stor en forskel er der fra sådan et to-højtaler setup til en soundbar med to satelitter og en subwoofer?
JamieMoeller skrev: 19 okt 2025, 11:38
Hvor stor en forskel er der fra sådan et to-højtaler setup til en soundbar med to satelitter og en subwoofer?
Det ene er kun Stereo, det andet kan 5.1 Surround.
Uden en vurdering af de gamle højtalere får du sandsynligvis bedre stereolyd og ved Soundbar behøver 5.1 ikke altid være lykken overfor stereolyd hvis det ikke er bedre højtalere, så får man dårlig 5.1 og endnu ringere stereo.
Men det kan jo bestilles hjem og testes for at se hvad du bedst kan lide og fortryde hvis det ikke var noget særligt.
G80 skrev: 19 okt 2025, 11:56 Uden en vurdering af de gamle højtalere får du sandsynligvis bedre stereolyd og ved Soundbar behøver 5.1 ikke altid være lykken overfor stereolyd hvis det ikke er bedre højtalere, så får man dårlig 5.1 og endnu ringere stereo.
Men det kan jo bestilles hjem og testes for at se hvad du bedst kan lide og fortryde hvis det ikke var noget særligt.
Mener du, de to satelithøjttalere ikke nødvendigvis giver så meget bedre, pga. det er satelitter?

Så vidt jeg kan læse mig til, er samsungs soundbarer af god kvalitet (ift. det er soundbar). Kender du noget til dem, eller til andre muligheder jeg bør undersøge?

Jeg tænker ikke, jeg vil op og have forstærker, højttaler osv igen. Det er fint med noget der fylder mindre.
Jeg er i tvivl om jeg skal vælge Samsung Q810eren eller noget tilsvarende og droppe de to satelitter.
Der kan jo sagtens bruges 3.1 i stedet for. Så du har Venstre, Center, Højre og LFE. Nogle Soundbars har også 2 op kanaler til Atmos.
Det er nyt for mig, som du ved, men det skulle jo give en mere ja hvad skal vi sige på dansk, en mere rummelig lyd med lyd fra flere retninger end bare fra for og bag.
orkin skrev: 19 okt 2025, 14:49 Hej hvad med det her og se meget god ude og ved ikke om hvor når den komme hjemme til deres lage mvh
https://www.hifiklubben.dk/jbl-bar-800m ... ar800m2bk/
Den skulle også være god, den har jeg godt hørt og læst lidt om, men det er også en noget anden prisklasse. 50% dyrere.
Det lyder som en god idé at bestille den hjem og prøve af.
Måske Hifiklubben i Vejle har nogle af dem stående fremme, så jeg kan prøve dem inden køb. Det virkede ikke helt ved Elgiganten, kun for to, billigere, Soundbars - og de gav en god lyd!