Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Spoxy
Ja, jeg ville også være sur på mig selv, hvis jeg fuldstændig havde misset pointen 😃
Af RigVader
Det er et problem, fordi jeg jeg bliver fysisk dårlig af de nye WOLED paneler (eye strain, hovedpine m.m.). Det opdagede jeg da jeg fik mit C4 (som nu er solgt). Desuden kan jeg se ditheringen en smule på almindelig afstand (~40 grader), nok til at det er en distraktion. Tænker det er lidt som i gamle dage, hvor en af mine kollegaer kunne se phosphor trails på plasma, hvor alle vi andre var lidt “hvad snakker du om?”
Af RigVader
Så har G3 77” været oppe i nogle dage!

Super clean panel, uden vertikal banding eller ping/green tint (selv hvis man ser det helt fra siden). Også dejligt med den forbedrede farveluminans.

Desværre synes jeg en del HDR bliver for bright, da jeg har det i et mørkt rum. (Har bestilt svejsebriller, til at se på menuen for billedinstilinger i HDR :D ).

Så med mindre jeg skal ud i bias light setup, skal jeg finde ud af at skrue ned for lyset, i hvert fald på nogle af billedprofilerne,

Kan man godt skrue ned for enten OLED brightness eller peak brightness og så Calman kalibrere sig til at tracke PQ indtil peak/rolloff, uden at man får hevet for meget i tingene og evt, introducerer banding etc?
Af lunddal
Ja, menuen er for fuld blæs, men hvis du ellers sætter din profil til Filmmaker Mode, er selve billedet ret dæmpet.
Af RigVader
Jeg er allerede i Filmmaker uden nogle former for boost.. :(

Tror måske bare jeg er blevet lidt lysfølsom på mine gamle dage. 77" A1 og B3 har forståeligt nok ikke givet anledning til gener i et mørkt rum, ej heller 55" C8 (som peaker omkring de 800 nit), dog mindre og på større afstand.
Af RigVader
Har fundet ud af at jeg selv kan styre peak HDR10 brightness, som en del af Calman Autocal workflow: Kalibrer som normalt ved fuld brightness og sænk derefter til det ønskede niveau i custom tone curve delen (f.eks. 50 for 804 nit) og hold derefter tv’et der. Nu trackes PQ-OETF indtil ønsket rolloff/hard clip.

Se evt. denne:

Mangler at tjekke det fungerer for Dolby Vision, men det skulle det. Dermed ser det ud til at jeg kan imødekomme ønsket om at konfigurere udvalgte HDR profiler til at være mindre bright, mens jeg stadigt bevarer mørke/mellemtoner. En added bonus er at visse undertekster og app/tv menuer, giver mindre anledning til at bestille svejsebriller på Amazon! :s

Selvom jeg introducere “gimped mode”, tænker jeg stadigt det giver mening at beholde G3, i stedet for at finde et mindre kapabelt brugt TV: Mere energieffektivt, 5 års panelgaranti (hvis de dækker), ingen pink/green tint, ingen off axis color shift, bedre color luminance, bedre processering, mindre ABL, mindre genskin, meget mere brightness til brug i lyse omgivelser.
Af RigVader
Det viser sig mit G3 desværre har store problemer med gradienter/colorbanding, på alt hvad der hedder HDR10 (SDR og DV er fint!). Det kan skjules noget med Smooth gradation på 1, men det bliver aldrig helt godt.

Jeg opdagede det ikke til en start, da stort set alt jeg så var Dolby Vision. Det store problem er at jeg gamer en del og her er smooth gradation jo ikke en option.

Er der nogen med G3 der kan svare på om de ser det samme?

Skal enten returnere til sælger eller prøve at få LG til at udskifte panel/main board, men så ryger muligheden for retur nok.

Se billeder her: https://www.avsforum.com/posts/64200328/

P.S. mine Andre LG OLEDs har ikke lignende problem.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det ser virkelig skidt ud. Vi tester samme klip når vi har TV på bænken og jeg kan garantere for, at det ikke blev observeret dengang.
Af RigVader
Tak Rasmus!

Ved du om du har testet den sekvens med HDR10 og uden Smooth gradation?

Showet er nemlig i Dolby Vision og med mindre man får Apple TV til at outputte HDR10, ser gradation nemlig fin ud!

For the record er det HDR10 materiale der udviser banding problemer (uanset kilde), mens SDR og DV er fint.
Af RigVader
Ville lige følge op:

Jeg har “researchet” lidt og bl.a. andet fundet ud af at både DNice og Classy (begge kalibreringsfolk der er involveret i det amerikanske King of TV shootout) dømmer G3 ude, grundet bl.a. bandingproblemer. Den ene udtaler at han er holdt op med at bruge sit G3 og bruger sit G2 i stedet, den anden begræder han ikke beholdte sit G2.

Desuden har jeg modtaget følgende fra L.G. på baggrund af beskrivelse og billeder:

————————————————
The phenomena can be caused due to larger luminance range.
This unfortunately occurs more in HDR10 than Dolby Vision or SDR because of the reduced bit depth in HDR10.

Also when VRR/ALLM/Game optimizer is activated the banding could increase because the latency become lower.
The reason why smooth gradation is greyed out is because it requires more image processing which increases the latency and therefore not available.

What the customer should do to reduce the banding:
- Turn off ALLM / Game Optimizer for HDR10 playback (even from PS5) — test if banding reduces.
- Enable Smooth Gradation at Low/Medium (even though it softens detail slightly).
- Force Dolby Vision playback where possible (Apple TV supports it for most content).
——————————————————-

Jeg kan tilføje at aktivering af Smooth Gradation 1, I nogle tilfælde faktiske kan være værre end at have det slået fra.

Må dog konstatere at man ikke rigtig oplever issues størstedelen af tiden på film, serier og spil, men når man gør kan det satma være slemt :D.

Mit TV havde måske specifikke problemer (e.g. dårlig HDR10 factory LUT), det finder jeg nok aldrig ud af. Dog er der rigeligt med beviser for at modellen er udfordret og kan personligt ikke leve med at betale så meget for at flagship TV, der samtidigt har så store issues.

Kunne heldigvis returnere G3 og har på mirakuløs vis fundet et sprit nyt 77” S90C hos Computersalg (Ville gerne have en glossy 77” QD-OLED, uden at betale Sony priser) :p 8-)