Ville lige følge op:
Jeg har “researchet” lidt og bl.a. andet fundet ud af at både DNice og Classy (begge kalibreringsfolk der er involveret i det amerikanske King of TV shootout) dømmer G3 ude, grundet bl.a. bandingproblemer. Den ene udtaler at han er holdt op med at bruge sit G3 og bruger sit G2 i stedet, den anden begræder han ikke beholdte sit G2.
Desuden har jeg modtaget følgende fra L.G. på baggrund af beskrivelse og billeder:
————————————————
The phenomena can be caused due to larger luminance range.
This unfortunately occurs more in HDR10 than Dolby Vision or SDR because of the reduced bit depth in HDR10.
Also when VRR/ALLM/Game optimizer is activated the banding could increase because the latency become lower.
The reason why smooth gradation is greyed out is because it requires more image processing which increases the latency and therefore not available.
What the customer should do to reduce the banding:
- Turn off ALLM / Game Optimizer for HDR10 playback (even from PS5) — test if banding reduces.
- Enable Smooth Gradation at Low/Medium (even though it softens detail slightly).
- Force Dolby Vision playback where possible (Apple TV supports it for most content).
——————————————————-
Jeg kan tilføje at aktivering af Smooth Gradation 1, I nogle tilfælde faktiske kan være værre end at have det slået fra.
Må dog konstatere at man ikke rigtig oplever issues størstedelen af tiden på film, serier og spil, men når man gør kan det satma være slemt

.
Mit TV havde måske specifikke problemer (e.g. dårlig HDR10 factory LUT), det finder jeg nok aldrig ud af. Dog er der rigeligt med beviser for at modellen er udfordret og kan personligt ikke leve med at betale så meget for at flagship TV, der samtidigt har så store issues.
Kunne heldigvis returnere G3 og har på mirakuløs vis fundet et sprit nyt 77” S90C hos Computersalg (Ville gerne have en glossy 77” QD-OLED, uden at betale Sony priser)