Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

har du set denne tråd
viewtopic.php?f=21&t=55053&sid=1c2ff1a7 ... 65d7fd71ad

og denne test fra flatpanels
https://www.flatpanels.dk/test.php?suba ... 1730362999

Det bedste er at få det hjem og prøve i stedet for at bruge tid på at lytte til dem alle mulige steder. Så kan du både høre det i DIT rum og også finde ud af om det virker som du havde forventet i forhold til personlige scenarier i dit setup.

edit. og jeg kan se 2025 modellen koster en tusse mere, kan jeg se i tilbudsjagten her på flatpanels.

og her er lidt nyhed om 2025 model.
https://www.flatpanels.dk/nyhed.php?sub ... 1750313518
Senest rettet af G80 20 okt 2025, 10:27, rettet i alt 2 gange.
Radiomanden skrev: 19 okt 2025, 17:19 Det er nyt for mig, som du ved, men det skulle jo give en mere ja hvad skal vi sige på dansk, en mere rummelig lyd med lyd fra flere retninger end bare fra for og bag.
Ja, jeg mener bare at betegnelsen bliver brugt som marketing, da mange folk opfatter det som en kvalitetsbetegnelse, hvilket det på ingen måde er!
Med en Soundbar er det ikke den store virkning, men det kan også være at det er fordi der ikke er baghøjttalere, eller at jeg skal justere mig frem til en bedre effekt. Der må være noget om snakken da flere bruger det, men med bedre grej end en Soundbar det er jo ikke seperate enheder.
JamieMoeller skrev: 19 okt 2025, 13:15
G80 skrev: 19 okt 2025, 11:56 Uden en vurdering af de gamle højtalere får du sandsynligvis bedre stereolyd og ved Soundbar behøver 5.1 ikke altid være lykken overfor stereolyd hvis det ikke er bedre højtalere, så får man dårlig 5.1 og endnu ringere stereo.
Men det kan jo bestilles hjem og testes for at se hvad du bedst kan lide og fortryde hvis det ikke var noget særligt.
Mener du, de to satelithøjttalere ikke nødvendigvis giver så meget bedre, pga. det er satelitter?

Så vidt jeg kan læse mig til, er samsungs soundbarer af god kvalitet (ift. det er soundbar). Kender du noget til dem, eller til andre muligheder jeg bør undersøge?

Jeg tænker ikke, jeg vil op og have forstærker, højttaler osv igen. Det er fint med noget der fylder mindre.
Jeg er i tvivl om jeg skal vælge Samsung Q810eren eller noget tilsvarende og droppe de to satelitter.
Jeg ved ikke om der lige var lidt misforståelser. Men det jeg mente var dine gamle stereo højtalere mod generelt soundbarer med og uden surround højtalere.
JamieMoeller skrev: 18 okt 2025, 18:08 Jeg har købt et LG B4 tv og har smidt mine gamle højttalere til genbrug, da jeg køber noget mindre og mere intuitivt.

Derfor har jeg undersøgt Soundbars og var rigtig tilfreds med den bedre lyd end tv højttalerne.
Jeg ønsker bare en fyldig, mærkbar lyd når jeg ser film og tv (og musik er sekundært).

I Elgiganten lyttede jeg til et Samsung Q610 og var rigtig tilfreds. For 2.000 kunne en outlet udgave komme med hjem.
Jeg kunne dog få et Q810D for 3.777 kr. Prøvede at finde ud af forskellen, men det var ikke så nemt.

Så endte jeg ved Samsung HW-Q935D, som har de to højttalere til bag sofaen. Og for 4.444 som Komplett sælger den til er jeg ved at være overtalt.
Den bliver sammenlignet med dyrere modeller, Sonos Arc Ultra, så I sin prisklasse virker den som et godt valg.

Men jeg er først lige begyndt at kigge på det.
Er Samsung HW-Q935D et rigtigt godt valgt til film og tv primært? Jeg har en stor stue.
Og måske bør jeg vente og se til Black Friday, men synes jo prisen er ret billig allerede ift hvad den koster andre steder og har kostet.

Er der nogle blinde vinkler, jeg ikke ser fordi jeg ikke kender så meget til markedet? 🙂

Jeg har ikke mulighed for at lytte til dem, så er det overkill med Q935'eren fremfor Q810'eren? Er Sonos Beam uden subwoofer værd at overveje, så jeg ikke skal finde plads til subwooferen? Eller vil det være ærgerligt at undvære et setup med subwoofer, når nu jeg gerne vil have følelsen af lidt biograflyd?
Hej JamieMoeller

Vil forsøge at give nogle relativt korte svar til nogle af spørgsmålene.

First off: “ Er Sonos Beam uden subwoofer værd at overveje, så jeg ikke skal finde plads til subwooferen?”

Nej, det synes jeg virkelig ikke. På den ene side er Beam en anelse vattet uden en subwoofer (dog indskyde, at Beam + Sonos’ lille subwoofer spiller ret så godt sammen, taget størrelse i betragtning) - og på den anden, hvis du går med en soundbar, ville jeg vælge et med en subwoofer, any day of the week :) Således også svar på dit efterfølgende spørgsmål: ja, det vil være ærgerligt at vælge et soundbar-setup uden subwoofer ;) Ikke mindst når det gælder graden af fyldighed og mærkbarhed, som du nævner, at du godt kunne tænke dig med det nye setup. Subwooferens rolle her er stor.

Ift. overvejelserne mellem 610, 810 og 935 - se bort fra 610. Jeg vil anbefale at vælge et system hvor Samsung’s feature ‘SpaceFit’ er med - it really, really makes a difference if you use it right! Den er ikke på 610’eren, men er på 810 og 935.

Jeg kan se en anbefaling af JBL 800. Jeg har ikke selv erfaringer med den, men hvis du er bare marginalt i overvejelser heraf, så vil jeg i stedet anbefale at forsøge med Q995D eller Q995F, som er i samme prisklasse (når de er på de gode tilbud!).

Ift. Black Friday - helt sikkert, vent! Det er ikke sikkert det bliver meget billigere, men chancerne er der helt sikkert. Specielt med D-modeller af 935 eller 995. D-modellerne er 2024 lanceringer og Black Friday kan potentielt blive en mulighed for butikkerne, for at få 2024 modellerne solgt ud af deres varelager. F-modellerne, som er 2025-lanceringer, bliver sikkert også sat ned. Men de skal trods alt forblive i sortiment et års tid endnu (og vil derfor nok ikke blive sat nær så langt ned i pris), hvorfor mange butikker måske vil være tilbøjelige til at forsøge at svinge flere af førstnævnte over disken gennem tilbud til Black week/Black Friday/Cyber Monday.

Som en sidste lille note: kan se du allerede overvejer tanken om et system med/uden baghøjtalere (eftersom du allerede svinger imellem 810 og 935). Uanset om det så bliver 935 eller 995, overfor 810, ville jeg simpelthen gå med baghøjtalere. Det bliver du bestemt ikke ked af! Forskellen i oplevelse - som du søger med mærkbar og fyldig lyd ved film - er bestemt nævneværdig med/uden baghøjtalere. Og prisforskellen er for minimal (fornemmer jeg?) til ikke at få den oplevelse med :) … Eller med dine ord: nej! Det er ikke overkill ;)

Good luck on your buy - and enjoy whichever one you pick!
Tusind tak for alle inputsne. Jeg tog ned i Hifi klubben og ville prøvehøre deres soundbars og få noget sparring og blev hurtigt overtalt til at prøve et par alm. højttalere med indbyggede forstærkere:
https://www.hifiklubben.dk/argon-audio- ... enrisa5wa/

Jeg endte med at købe deres Argon Fenris A5, når jeg alligevel skulle have en subwoofer der fylder til soundbaren. Og så tror jeg på, dette giver bedre ld. Håber jeg har valgt rigtigt! :)

Så blev det ikke med baghøjttalere desværre :) Men så slipper jeg for at have dem hængende. Jeg håber, det kommer til at give god nok lyd. Jeg prøver dem ad hurtigst muligt.

Mvh Jamie
De er kun ned til 47 Hz, så du vil nok anskaffe en SW på et tidspunkt.