Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

Naiera skrev: 02 sep 2025, 19:55
G80 skrev: 02 sep 2025, 17:32
Jeg havde det også i tankerne. Men jeg vil gerne lige håbe at jeg kan undvære en dims mere :)
WiiM-dimsen styres med Bluetooth og wi-fi, så den kan faktisk gemmes væk. Et væsentligt mere alsidigt valg end aktive højttalere.
Jeg ved det og alsidigheden. Men det er også plan B med wiim. Jeg har nedlagt et AV surround setup, disks og afspiller. Fordi jeg vel er blevet en slags minimalist :).
Jeg skal bare bruge simpelt højtalersetup til at lytte musik via Apple TV boks -> Apple music app og en gang i mellem se en film/serie via Apple TV+. Så bluetooth og wifi skal jeg ikke bruge til noget da det køre kablet HDMI.
Jeg ville bare lige høre danske meninger om disse ELAC højtalere eller hvis nogen havde andre erfaringer med lignende aktive i 2.0 eller 2.1 setup. Gulv højtalere er også med i overvejelsen. Prisen er ikke så afgørende for det rette, men jeg vil gerne være lidt nærrig og finde noget godt nyt til "lav" pris.
Jeg prøver mig frem til det rette....
Hvis du også overvejer gulvhøjtalere så bliver dine muligheder mange doblet - Danmark er kendt for sin højtalere og det er utroligt nemt at finde gode tilbud af brugte gulvmodeller

Mange har helt fantastiske højtalere til salg efter de er overgået til soundbars og ellers har droppet deres fede anlæg

Prøv at kikke i DBA eller fortæl om folk skal komme med forslag til dig
Radiomanden skrev: 02 sep 2025, 17:43 Hvis ikke du vil have mere stående altså ikke en SW, så er det vigtigt at du køber nogle højttalere som har bund i lyden for at kunne få en bedre oplevelse når der ses film, så de skal da mindst gå ned til 30 eller 25 Hz.
Med mindre du snakker gulvhøjttalere, så er det jo en umulig opgave, du fremstiller...
Ja, for at lytte til nogen som ikke kan give noget bund lyder ikke godt, hverken til musik eller film.
Det er jo noget sludder!
Selv foretrækker jeg gulvhøjttalere, men mange kan sagtens affinde sig med et sæt standerhøjttalere.
Når der ses film, vil en subwoofer altid være kærkommen, men meget musik lyder skam ganske fint uden, med mindre der er tale om en del klassisk musik eller lign...
Vil nu gerne have noget bund i musik, men det skal selvfølgelig ikke være overdrevet.
Det vil de fleste gerne, men som skrevet, så sætter fysikken sine naturlige begrænsninger, som nogle så forsøger at skubbe ved hjælp af DSP.
Like they say: "There’s no replacement for displacement!"...

En subwoofer er derfor den naturlige løsning for de, der ikke ønsker store kasser stående frit fremme i stuen...
Nu har jeg godt nok en stor kasse stående, det er Sub'en en Cervin Vega LW-15X.
Nu var de store kasser med hentydning til højtalerne (ved godt det med de store kasser kan misforstås). :)
En subwoofer har fordelen af, at den kan gemmes af vejen, med mindre den selvfølgelig er så stor, at det ikke er muligt...
Senest rettet af Supergris 05 sep 2025, 21:49, rettet i alt 3 gange.
Den er temmelig stor 600 x 420 x 420 MM. Det var en gives væk på Recordere for en del år siden.
jeg har været lidt lun på hvide KEF LS50 Wireless II + KC62 i lang tid, men har bare ikke taget mig sammen til at åbne pungen. Jeg synes de bliver lidt for pebret til næsten 30.000.
KEF LS60 Wireless gulvhøjtalere er også lækre men de er endnu dyrere.

Jeg er blevet for nærig med tiden som onkel joakim. Men kunne godt spontant når som helst, så snart min nærighed bliver svag.

De ca. 6.000 kr er mere mig, til det jeg vil, og det virker som om indtil videre på papiret at de ny udgivet ELAC Debut ConneX DCB61 giver mest for pengene, selvom startprisen er 6.500 kr. Jeg formoder at med tiden vil de måske lande på ca. 5.500 kr for at sammenligne dem med andre som feks Klipsch the five, Argon Audio forte A5, Fenris A5, ELAC DCB41 og KEF LSX II LT.

Jeg har aldrig hørt om det Kanto før. De ser ellers fine ud i hvide.
Det kan vel betragtes som et nyt selskab fra 2007.

Er der nogen der har erfaring eller holdning til et kompromis med lyden hvad Homepods tilbyder. På papiret forsøges der, at de kan tilbyde en smule Dolby Atmos i film og musik, men er det, det værd, i forhold til når man skal lytte musik med de andre type højtalere?

Men udvalget aktive med HDMI ARC er ikke kæmpe. Markedet flyder med soundbars. Og nu forsøger KEF også med soundbar.
Du kan altid smide en HDMI ARC til Analog Converter på - jeg bruger en variant fra OneRemote fordi mine B&O bruger Powerlink

https://shop.oneremote.dk/shop/69128-hd ... powerlink/

Det er blot en af mange løsninger hvis du ønsker at smide eksterne højtalere på dit TV via af HDMI Arc porten - så i realiteten kan du smide næsten alle former for højtalere på dit TV og så styre lyden via din TV remote eller Apples ditto
Jeg synes det er en fin løsning hvis man har et sæt gamle aktive højtalere uden HDMI, men synes ikke lige jeg har lyst til at købe mig til den løsning i 2025 :). Jeg har ikke et brændende ønske om specifikke gamle aktive højtalere som ikke har HDMI som feks B&O beolab 8000 :). Selvom det er fine højtalere og må kunne ønskes af en anden.
Så ville jeg hellere et sæt passive med kompakt ekstern forstærker. Men det er heller ikke min første prioritet efter jeg har nedlagt surround setup, men anden prioritet.

Jeg overvejer at starte med at prøve KEF LSX II LT vs Homepods og se hvad det kan og hvor det fører mig hen.
Der er jo også kommet en del kinøjsergrej på markedet, hvor man skulle få usædvanligt meget for pengene, som f.eks. FOSI, som ikke fylder ret meget.
Måske dette kunne være en mulighed sammen med et par evt. brugte passive højttalere.
Jeg har endnu ikke selv erfaring med det, men det skal da prøves...